Nu kommer ju en del av er att skratta, men jag och säljaren av ett hus kom överens idag om priset. Nu återstår en besiktning, sedan blir jag husägare.

Hela mitt liv har jag bott i lägenheter, och jag tittade lite småskrattande på verktygslådan och konstaterade att med det där blir det jobbigt.

Jag har inga elektriska verktyg alls, inte ens en borrmaskin. Jag har en vansinnigt kass hylsnyckelsats från Jula som spärrskaftet ramlar isär på varje gång jag använder den, och skruvmejslarna är nog från en förpackning på Coop, sex mejslar 49kr.

Verktygslådan används ju inte mer än ett par gånger om året ungefär, så det har ju funkat så långt. Men nu?

Det är mycket som skall köpas, så det finns en begränsad budget. Men jag anser att jag behöver en riktig hylsnyckelsats, en skruvdragare, en slagborrmaskin och kanske några blocknycklar eller lednycklar. En bra fogsvans tror jag går åt, eller skall jag satsa på en cirkelsåg? Kanske en slipmaskin?

Vilka verktyg skall man välja? Julas borrmaskiner för en hundring tror jag inte är så kul, men måste man ha en Hilti? Var får man en rätt OK kvalitet som håller för kanske inte användning varje dag, men i alla fall varje vecka?

Någon som känner sig manad att guida mig?
 
Swetrot skrev:
Någon som känner sig manad att guida mig?

Jag tror säkert att det finns många som känner sig manade att hjälpa dig, jag börjar lite smått.


Först: Vad ska du göra med verktygen? Någon form av renovering eller bara allmänt fixande? Tror du att du kommer att tillbringa mycket tid snickrande i garaget?


Nästa steg är att bestämma sig för hur man ser på sina verktygsinköp. Detta kan givetvis göras individuellt för varje verktyg, eller finns lite som en allmän policy. Jag tänker dela i vekrtyg lite grovt i 3 klasser. A=proffsverktyg, B=mellanklass, C= allra billigaste verktygen. Vilka man ska köpa beror som sagt på hur man ser på verktyginköpen.

Kategorierna

A)
Proffsverktyg, vilket motiveras med bra hållbarhet, enklare att få bra resultat med, bättre ergonomi (dvs du orkar jobba länge), kan lagas (din återförsäljare har reservdelar). Nackdelen är enbart priset som mycket väl kan vara x10, x20 eller x30 priset för de allra billigaste verktygen.

Exempel
Absolut inte uttömmande, och de finns säkert de som inte håller med mig, och vill placera något eller några märken i en annan kategori, vilket inte är särskilt konstigt då kategorisering av märken inte är så lätt att göra, en del tillverkare har ett brett sortiment (tex Dewalt som gör maskiner för både sortiment A och B i mitt tycke) eller har förändrat sitt varumärke genom åren (i mina ögon har tex delar av Bahco sortiment blivit sämre, eller anpassat till en annan nivå).

Elverktyg: Makita, Hilti, Festool, Fein, Flex, Hitachi, Metabo, Milwaukee, Bosch Blå (verktygen är alltså blåa till färgen), Protool, Elu, Dewalt osv, var vänliga och fyll på

För handverktyg: Bahco (Sandvik, Belzer), Hultafors, Snap-On, Stahlwille, Stabila, Habero, Gedore, Teng Tools, Kamasa Tools, Momento, Stanley, Lie-Nielsen, Veritas, Diesella osv.


B)
I en mellanklass finns verktyg som brukar marknadsföras mot typiska gör det självare. Det är verktyg som ligger mellan kategori A och C i alla avseenden.

Elverktyg: Skil, gröna Bosch, AEG, Black n’ Decker, Ryobi (vissa modeller är dock proffsmodeller) osv.

Handverktyg: Biltemas med 10 års garanti, Teng Tools, Kamasa Tools, AmPro, Stabila, Stanley


C)
Eller så kan man köpa billigast möjliga från tex Rusta. De är extremt billiga (såg tex en 500W slagborrmaskin för 74,90 kr sist jag var där.) men har dålig hållbarhet, ergonomi, kan inte repareras, har sämre säkerhetsdetaljer (klingskydd osv.). Dock kan man ofta (men inte alltid), som hobbybyggare få godtagbara resultat med den typen av verktyg, dock tar det längre tid och kan krävas lite mer list och skicklighet av användaren.

Elverktyg: Alpha tools, Bruksbo, Kellen, Biltemas egna märken samt en massa varianter som heter Super/Power etc.

Handverktyg: Red tools, etc tools, biltemas utan 10-års garanti, allt namnlöst från tex rusta, jula osv


Jag personligen tycker att det är jätteroligt att snickra, bygga och skruva med bilar och vet att jag kommer att göra det i många år till och köper därför nästan bara proffsverktyg. Då tänker jag inte i banorna av att det är mest ekonomiskt (vilket man oftast måste vara proffs för att det skall vara) utan jag betalar även för glädjen i att få använda riktigt bra verktyg, och att kunna få ännu lite bättre resultat. Detta resulterar i att jag tycker att det är rätt tungt när jag köper verktygen, men har roligt varenda gång (nästan) jag använder dem.

Andra köper konsekvent de allra billigaste verktygen och vet att även om de bara håller för 15 timmars arbete så motsvarar det 15 års behov för en del verktyg, och det blir därför väldigt billigt totalt sett. Och om verktyget mot förmodan skulle fungera riktigt bra och hålla 100-tals timmar så har man ju gjort ett riktigt fynd. Dock är det pengar i sjön om man kommer på att verktyget trots allt är för dåligt för att få jobbet gjort och man får kasta det och därefter går och köpa ett av bättre kvalitet. Risken är också att verktyget lägger av när alla affärer är stängda och man mot sin vilja får avbryta arbetet.

En tredje grupp väljer klass beroende på hur mycket verktyget kommer att användas. En skruvdragare som används ofta köps i bra kvalitet, ett mera sällan använt verktyg köps i en sämre men billigare variant, gärna med lång garanti så att man kan byta det. Om man inte räknar in momentet arbetsglädje så tror jag att denna metod är den mest prisvärda.

Dessutom är det ju så att man kan hyra de riktigt dyra verktygen som man sällan använder (stora borr- och bilmaskiner till exempel).


Som sagt så blir en lista över verktyg du behöver mycket beroende på vad du skall göra, men här följer vad jag hade skaffat mig om jag totalt saknade verktyg och flyttade till en villa


Till att börja med (vissa vill säkert ha en kap/ger-såg här, men är budgeten begränsad så använder jag hellre en fogsvans eller cirkelsågen, med det smarta 90-graders tillbehövet som finns i den klistrade tips-tråden):

Cirkelsåg (inte för stor, ca 165mm klinga är lätthanterligt)
Sticksåg (limpmodell, ej bygel)
Fogsvans (en fin, en för fult virke)
Manuell kap/gersåg
Skruvdragare 12V (2 batterier)
Vinkelslip 125mm diameter
Tumstock
16oz snickarhammare
Kofot
Spett
Talmeter
Snörslå
Vattenpass 1m+1,8m tex
Surform
Stämjärn
Lite blandade tänger
Kolibri-penna
Snickarpennor
Murarsnöre
Liten handyxa
Borrmaskin med sladd
Fein Multimaster
Smygvinkel
Vinkelhake
Hylsnyckelsats+blocknycklar
Bra skruvmejslar
Enhandstvingar
Skruvtvingar
elhyvel
verktygsbälte och byxor med inbyggda knäskydd
morakniv+brytbladskniv
långt måttband (25 meter typ)
körnare
spikdrivare
bra bits och borr
bekväma skyddsglasögon+hörselskydd
strykmått
hopfällbara bockar
excenterslipmaskin




Jag har säkert glömt en massa, ni får vara så vänliga och fylla på.


I nästa steg finns det massa fler roliga grejor du kan ha nytta av (laser, sänksågar, borrhammare, tigersågar, kap/gersågar, handöverfräsar osv…)

Ber om ursäkt för den långa posten, jag har pluggat statistik hela dagen och kan inte sova…

//Daniel
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
dlskeep och 8 till
  • Laddar…
Daniel, ditt svar borde klistras eller så borde du minst få en rejäl guldstjärna för den!

Själv handlar jag nog uteslutande av klass "B" och jag snickrar/bygger/mekar bil rätt mycket. Proffsgrejer kostar för mycket för att jag ska kunna rättfärdiga dem för det jag gör och "Rustagrejer" är ofta så dåliga att de inte ens går att använda en gång. Undantag finns förståss men det gäller att hitta dem... Senaste "C"-klassmaskinen jag köpte var en billig cirkelsåg på Rusta. Den använde jag en halv gång eftersom den inte går att såga ett vertikalt snitt med. Pengarna i sjön alltså, oavsett hur billig den var.

Vilka verktyg du behöver är som Daniel säger så beroende på vad du kommer göra så det går inte att råda. Köp de verktyg du behöver allteftersom behov uppstår och håll reda på dem så du slipper köpa nya varje gång eftersom du tappat bort ditt gamla :)

Saker jag tycker är värda att lägga litet extra på är skruvdragare, bra bitsskruvmejsel, vattenpass och målarpenslar. Det är vad jag kommer på på rak arm så här sent i alla fall. Med "litet extra" menar jag typ 1500-2000 för skruvdragare, 200 för en skruvmejsel o.s.v. Inga proffsgrejer för enorma summor alltså.

Spade, planteringsspade, kratta/räfsa och sekatör tror jag saknades i Daniels lista. Här tycker jag Fiskars gör grymt bra grejer.
 
Redigerat av moderator:
I
Allt jag kan tillägga utöver de svar du redan fått är att en hylsnyckelsats är det 'verktyg' som du minst behöver i samband med husfixande eller totalrenovering. Däremot behöver du en bra rörtång (av svensk modell, inte amerikansk). Köp gärna två. En större och en mindre. Uteslut däremot gärna den s.k. polygrip(-tången). Den ger inget säkert fäste på runda rör eller muttrar.

Du kommer också att behöva ett enkelt mätinstrument för att kunna kolla spänning. Dvs. en voltmeter. Har därtill dina skruvmejslar och tänger (avbitare, spetstång) isolerade skaft och klinga, så är det bra. Ännu bättre är att komplettera med en kabelskalare(-tång). Du lär inte kunna undgå att med tiden behöva byta ett vägguttag eller en strömbrytare och då är du redo för det också.

En fönsterskrapa (med utbytbara rakblad) är heller inte så dumt att ha tillhands när du har målat fönstren och fått ut färg på glaset. Färgen ska visserligen gå ut någon millimeter på det, men som nybörjare (innan du lärt dig tekniken att rulla penseln med en droppe färg framför spetsen) får du räkna med att det kladdar. Låt då färgen torka och skrapa bort den dagen efter om du inte torkar bort den våt (med en trasa) omedelbart när du ser kladdet..
 
Vilken bra morgon det blev med att läsa dessa svar. Stort tack till Daniel som rätade ut många frågetecken, och även till er övriga som fyllt på med information. Det är en stor hjälp när jag i helgen tänkte ut och börja köpa upp mig på en del saker.

Huset är byggt i slutet på 1800-talet, men mycket bra renoverat de senaste åren. Dock är det på över 500m2 boyta + 100m2 biyta + fristående garage på 60m2 så det kommer att bli en del mekande med både det ena och det andra.
 
Håller med om att du kan vänta med hylsnycklar, fasta nycklar och lednycklar osv eftersom de i princip endast behövs när du meckar med maskiner.
 
Sällar mig i skaran och ger komplimanger till Daniel. Riktigt bra.

Ett tillägg jag skulle vilja göra i Daniels lista (om jag inte bara missat det) är en tigersåg. Har också ett gammalt hus och har haft stor nytta av den. Dock enbart i samband med rivning och röjning. Som någon skrev, köp efter behov. Min erfarenhet av ett gammalt hus är att det blir en hel del användning av tigersågen.

Håller mig även jag i klass "B". Tigersågen var ett exempel på en billig variant (Best tools). Trodde mig bara behöva den för rivning av en veranda och köpte därför en billigare variant. Den var fullkomligt oduglig att såga nånting med. I alla fall tills jag köpte nya DeWalt-blad till. Det blev en skillnad som natt och dag. Numer är den en kär vän i vertygsparken!

Beträffande kära vänner i verktygsparken så är nog "bästa kompisen" kap/gersågen. DeWalt 707. Tillåter ekonomin så rekommenderas en kap/gersåg verkligen, men skall man å andra sidan köpa på sig stora delar av Daniels lista så kan den kanske få vänta. Men trots allt växer inte bästa kompisar på träd...
 
Redigerat av moderator:
Kan fylla på med min "real life story". Flyttade till första huset 2003 och har gått den väg, eller delar av den, som stundar för trådskaparen.

Eftersom säljarna skulle bosätta sig i lägenhet så fick vi för en skapligt prisvärd summa överta allt från lilla trädgårdsspaden till röjsåg och gräsklippare, vilket förstås var kanon! Jag inriktar mig här främst på elhandverktyg.

Det första inköpet blev en skruvdragare vilket är 110 % nödvändigt. Hade fått för mig att det skulle vara en DeWalt men pengarna tillät inte mer än en 12V DW907 med 1,3 Ah-batterier. Den har varit mig riktigt behjälplig men så här på senare tid när det blir mer och mer renovering så inser jag dess begränsningar; lite för klen och lite för dålig batteritid. Idag har jag en 18V Makita LXT som är brutal i jämförelse.
Läxa lärd: Så här i efterhand så hade jag fått mer maskin för pengarna om jag inte stirrat mig blind på ett specifikt märke. Maskinerna längst ned på en tillverkares stege är sällan de mest prisvärda.

Sedan behövdes en kap/gersåg för bl a bygge av plank. Här blev det en lågpris-Toolmate från Silvan. Inte den sämsta de hade utan en ganska stor sak med teleskoparm. Den duger till att kapa ved men låter som ett as och saknar fin precision. I stort oduglig för att såga lite finare saker, typ gera lister. Den fyllde sin funktion för planket och jag tar lite reglar osv med den. Jag inser nu att jag skulle satsat på en mer kvalitativ maskin.
Läxa lärd: En kap/gersåg är så otroligt användbar att det är värt att satsa mer pengar på den. Jag kastade 1000 kr på min men hade varit klokare att skaka fram några lappar till för att få en kvalitetsmaskin. Nu ser jag att jag ändå måste investera i en ny och då har jag 1000 kr i sjön...

Vidare så behövde jag plötsligt en cirkelsåg när lite skivor skulle kapas så det blev en blixtvisit till Biltema, tror att den kostade 150 spänn. Plasthandtaget sprack direkt första gången jag la ifrån mig maskinen och klinskyddet krävade varje gång så att jag fick modda bort fjädern på det för att över huvud taget kunna såga rakt i början av snittet.
Läxa lärd: Lågprismaskiner är skräp. Dock inga större pengar förlorade och jag fick mina skivor kapade. Jag ser fram emot ett nyköp då även cirkeln är en väldigt användbar maskin. Jag gillar inte sladd på den maskinen så det kommer att bli en sladdlös.

En skaplig slagborrmaskin hade jag sedan tidigare, en Bosch, som varit nödvändig vid lamp- och tavelupphängningar i tidigare betonglägenhet. Den gör sitt jobb väl fortfarande.
Läxa lärd: Betong kan vara hårt, riktigt hårt.

Slutligen så har det förstås blivit en hel del andra verktygsinköp men utan att gå in på dem så vill jag verkligen stämma in och lovorda ett par schyssta snickarbyxor med knäskydd och ett par bra arbetsskor! Jag kan inte förstå att jag inte köpte det tidigare än vad jag gjorde...
 
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
Skall man skruva stora mängder gips, golvspån osv, så rekomenderar jag att man köper en 230 V skruvmaskin. Är helt oslagbara! Man ställer in inskruvningsdjupet manuellt, sen är det bara att köra på. Speciellt målarn gillar att man kör med en sån...så slipper han skruv som sticker ut. Bitsen håller också betydligt mycket längre med en sån maskin.
 
Du behöver inte köpa allt på en gång, hitta en bra handlare och handla efterhand som du behöver prylarna!
Visst får du säkert ett bra pris om du gör ett monsterinköp av verktyg en gång, risken är att du köper på dig fel prylar.
Ska du sätta gips så hyr du en riktig skruvdragare för gipsskruv och köper en klass A skruvdragare för borrning och skruvning. En 240v skruvdragare är dyr om man ska ha bra grejor och har ett väldigt begränsat användningsområde, den går på fullt varv hela tiden och du styr "skruvningen" genom att trycka maskinen mot väggen.

Detta är bara ett exempel men det går att applicera på måånga grejor som man kan tycka att man behöver!
 
blue.b skrev:
Du behöver inte köpa allt på en gång, hitta en bra handlare och handla efterhand som du behöver prylarna!
Visst får du säkert ett bra pris om du gör ett monsterinköp av verktyg en gång, risken är att du köper på dig fel prylar.
Ska du sätta gips så hyr du en riktig skruvdragare för gipsskruv och köper en klass A skruvdragare för borrning och skruvning. En 240v skruvdragare är dyr om man ska ha bra grejor och har ett väldigt begränsat användningsområde, den går på fullt varv hela tiden och du styr "skruvningen" genom att trycka maskinen mot väggen.

Detta är bara ett exempel men det går att applicera på måånga grejor som man kan tycka att man behöver!
De maskiner jag har använt, har alla steglös varvtalsreglering. Om man skall bygga nytt eller renovera ett hus, så kan man inte åka och hyra en sån viktig maskin som en skryvdragare, varje gång man skall dra in en skruv. Byggtiden är så pass lång, och det är omöjligt att planera bygget så man kan skruva allt i en följd. Att hyra en skruvdragare går på 50 kr/dygn, och uppåt, beroende på vilken typ av maskin man hyr. Så man förtjänar snabbt in den, även om man köper en proffsmaskin.
Jag anser inte att man måste ha en 230V skruvmaskin, men har man en gång använt en, så vill man gärna ha en igen.... Kollade lite priser, och man kan få en för 299:-, på Jula. Kanske inte världens bästa kvalitet på den.... :)
Jag själv kom över en utgående modell av Makita för några år sen, för ca 1000 sek, och det köpet har jag inte ångrat!
 
Jag börjar förstå. Jag har köpt en "herrgård" på drygt 500m2 + källare och garage. Även om det mesta är renoverat de senaste tre åren så är det 150m2 som skall göras i ordning invändigt vad tiden lider. Och så är det 35 fönster som skall ha upp gardiner, det är en massa belysning som skall upp och så allt småfix som är i ett hus hela tiden.

Jag har förstått, såväl på forumet som när jag pratat med bekanta, att skruvdragare och borrmaskin sparar man inte på. Inte heller sparar man på de vanligaste handverktygen, det är skillnad på en fogsvans för 39kr och en för 199kr. Sedan kan man köpa på sig mera udda verktyg vartefter jobben kommer.

Jag uppskattar verkligen era tips, och kommer nog att spana runt lite i byggvaruhusen efter kampanjer på bra grejer kommande månad.
 
Dom lite udda maskinerna som man kanske inte använder så ofta...Kanske FERM kan vara ett alternativ...säljs på Jula och har tre års garanti...Spara kvittona o utnyttja deras garanti om det strular.
 
Ardexsmitten skrev:
Skall man skruva stora mängder gips, golvspån osv, så rekomenderar jag att man köper en 230 V skruvmaskin. Är helt oslagbara! Man ställer in inskruvningsdjupet manuellt, sen är det bara att köra på. Speciellt målarn gillar att man kör med en sån...så slipper han skruv som sticker ut. Bitsen håller också betydligt mycket längre med en sån maskin.
Jag tror att det finns bitshållare sm du kan sätta på din skruvdrafer så blir det samma sak. Så kan man lägga mer pengar på en bra bateri skruvdrgare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.