Finns det någon som har koll på regler kring attefallshus med källare där man vill inreda varje våning separat med egna ingångar?

Det blir två komplementbostäder (30+30) kan man säga.

Bildexempel på hur ingångarna kan se ut.

• Modernt attefallshus med två markerade ingångar, en på marknivå och en via trappa, omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Max 4 m i medelhöjd gäller. Men där står inget om att man inte får ha källare.
Jag har suterrängattefallare ;-) Men det var på det berömda håret.....

• Gilla
hansan
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Max 4 m i medelhöjd gäller. Men där står inget om att man inte får ha källare.
Jag har suterrängattefallare ;-) Men det var på det berömda håret.....
Ja detta stämmer men inte det som är frågan. Frågan är om man får inreda det som två lägenheter.

Jag har inte hittat någon information angående detta.

Ja, det är helt ok. Det är stor debatt om det i flera kommuner hur fastighetsexploatörer bygger en stor villa och ett attefallshus i suterräng. Sen delas den stora villan upp i 4 lägenheter och Attefallshuset i två. Vips har du en BRF med 6 lägenheter.

så det är helt ok. Jag bygger själv på det viset nu och fick veta av kommunen att de inte vill att jag gör två lägenheter, men de kan inte hindra mig om jag vill göra det.

tänk på att många VA-bolag tar ut en anslutningsavgift per lägenhet.

• Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Ja, det är helt ok. Det är stor debatt om det i flera kommuner hur fastighetsexploatörer bygger en stor villa och ett attefallshus i suterräng. Sen delas den stora villan upp i 4 lägenheter och Attefallshuset i två. Vips har du en BRF med 6 lägenheter.
.
Just det där är väl inte OK. Det är ju en eller två-bostadshus det står i de flesta detaljplan.

Däremot står det ingenting kring om det får vara en eller flera komplementbostäder i ett attefallshus.

Jag kan ha missförstått exakt hur de gör. Kan vara att de bygger en stor villa, som sedan blir ett parhus, som sedan får varsitt attefallshus i suterräng, som sedan blir en brf mm. Det finns många exempel på hur reglerna, eller brist på regler förvandlar villor till små BRFer.

Kontentan är att det är helt ok att inreda en eller flera lägenheter i ett Attefallshus så länge det lever upp till alla regler för bostad.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ur Va-bolagens/kommunens perspektiv är det väldigt svårt att planera för VA-kapaciteten när sånt här sker. Om det sker på några fastigheter är det inga problem men när det sker inom t.ex. ett helt nybyggnadsområde kan det bli problem. Rören läggs nästan alltid innan husen byggs och dess dimensioner planeras efter vad som är tänkt i t. ex. detaljplanen. Om sedan exploatören gör en kreativ tolkning av DP och får in väldigt mycket fler bostäder än "avsett" kan det uppstå problem med VA-kapaciteten.

Enligt pbl 9 kap. 4 a gäller för attefallshus en byggnad som ”avses utgöra [...] en särskild bostad (komplementbostadshus).” Det framgår alltså att det gäller en bostad, så jag kan inte se att man kan använda regeln för att bygga två bostäder. Det framgår även av 4 c att undantaget från bygglovsplikt att inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus inte gäller attefallshus.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Erik PS skrev:
Ur Va-bolagens/kommunens perspektiv är det väldigt svårt att planera för VA-kapaciteten när sånt här sker. Om det sker på några fastigheter är det inga problem men när det sker inom t.ex. ett helt nybyggnadsområde kan det bli problem. Rören läggs nästan alltid innan husen byggs och dess dimensioner planeras efter vad som är tänkt i t. ex. detaljplanen. Om sedan exploatören gör en kreativ tolkning av DP och får in väldigt mycket fler bostäder än "avsett" kan det uppstå problem med VA-kapaciteten.
Hur tänker du nu? Det blir samma bygg/boyta men fler lägenheter. Hur kan du vara säker på att belastningen blir större med tex 3 Lgh på en fastighet jämfört med tex en stor villa plus attefallshus?

Bart Bart skrev:
Jag kan ha missförstått exakt hur de gör. Kan vara att de bygger en stor villa, som sedan blir ett parhus, som sedan får varsitt attefallshus i suterräng, som sedan blir en brf mm. Det finns många exempel på hur reglerna, eller brist på regler förvandlar villor till små BRFer.

Kontentan är att det är helt ok att inreda en eller flera lägenheter i ett Attefallshus så länge det lever upp till alla regler för bostad.
Kan tilläggas att det var så man *brukade* kunna göra. Det har dock skett flera avgöranden i Mark- och miljööverdomstolen där en sökande nu ska nekas bygglov om det av inlämnade handlingar förefaller sannolikt att man har för avsikt att nyttja Attefallsreglerna för att kunna kringå detaljplaners regler om enbostadshus. Oklart om alla kommuner hunnit med att ta till sig detta, men om vakna grannar överklagar så kommer man gå på pumpen.

Undantag, som Attefall är, ska normalt tillämpas restriktivt. Så skulle inte säga att det är självklart att man får inreda två bostäder (med egna elabonnemang etc) på 25 kvm även om det är möjligt pga att man får till en källare. Men frågan är vem som skulle bry sig tillräckligt för att klaga?

https://lagen.nu/dom/mod/2018:13

• Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tänker du nu? Det blir samma bygg/boyta men fler lägenheter. Hur kan du vara säker på att belastningen blir större med tex 3 Lgh på en fastighet jämfört med tex en stor villa plus attefallshus?
15M3 Friggebod
Attefall=25m3
30M3=Bolundare...

O oldtimersmc skrev:
15M3 Friggebod
Attefall=25m3
30M3=Bolundare...
Attefallare är max 30 kvm enligt regelverket, eller vill du byta namn på 15 kvm Friggebod också? Hennes var ju 10 kvm.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Attefallare är max 30 kvm enligt regelverket, eller vill du byta namn på 15 kvm Friggebod också? Hennes var ju 10 kvm.
Attefall=25m3 det var Bolund som instiftade 30m3
Frigge va på 15m3 från början!

Bart Bart skrev:
Kan vara att de bygger en stor villa, som sedan blir ett parhus, som sedan får varsitt attefallshus i suterräng.
Så är det! Men om det finns en detaljplan som tillåter annat än enbostadshus ( som byggs om till parhus m stöd av attefall) så kan det vara fler bostäder. Men storbankerna lånar inte små föreningar, och är även snåla vid köp i småföreningar.

Det kan vara flera bostäder i ett bygglovbefriat komplementbostadshus. ( Bolundare) Men de måste uppfylla Boverkets krav, båda två; tillgängliga entréer, badrum o kök, dagsljus mm. Det kräver en ” perfekt sluttning” för att funka. Markförändringarna är dessutom bygglovpliktiga om mer än 0,5 m förändring.

Redigerat:
O oldtimersmc skrev:
Attefall=25m3 det var Bolund som instiftade 30m3
Frigge va på 15m3 från början!
Nej. Friggeboden fick vara 10 kvadratmeter från början. Det dröjde 29 år innan man höjde gränsen till 15 kvadrat.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Friggebod

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.