TS här. Tror det är 6 år sedan nu jag körde ett ryck och kapslade in marken där Parksliden var. Sedan dess har den varit lugn - men inte död. Det kommer några skott varje år, men inte värre än att ta hand om maskrosor eller så. Den skjuter dock skott fortfarande, trots att det är 5 eller kanske 6 år sedan nu sedan den fick sol på klorofyll sist. Fotosyntesen har liksom inte ens "ägt rum" - ändå har jag ett par illröda skott i gräsmattan i år igen.

Inget som bekymrar mig dock, jag fick tack och lov bort växten från mina grannars tomter (jag var inne på deras tomter och bekämpade parksliden). Jag sover gott natten, men som sagt fascinerande att den efter så många år helt utan ljus fortsätter att skjuta skott.
 
  • Gilla
Solvide och 10 till
  • Laddar…
harry73
@shadowfire, om du skulle sälja huset, hur mycket skulle du informera om den?
 
  • Haha
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@shadowfire, om du skulle sälja huset, hur mycket skulle du informera om den?
Till 100% ärligt och även peka ut de 4-5 ställen där skott kan komma något år till innan den är död och borta för alltid.
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Någon som provat att hälla kokande vatten på Sliden/rötterna?
Någon har sprayat med het ånga. Ska visst ha fungerat bra i England.
 
S shadowfire skrev:
Till 100% ärligt och även peka ut de 4-5 ställen där skott kan komma något år till innan den är död och borta för alltid.
Jag tror alla skulle "glömma" berätta. Folk tror inte det om sig själva men tyvärr.
 
  • Arg
  • Älska
Solvide och 1 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Någon har sprayat med het ånga. Ska visst ha fungerat bra i England.
Det funkar sannolikt ungefär lika bra som att rycka. Det funkar, men kräver att man är envis länge.
 
V ViperTim skrev:
Hej,

Jag försökte ta kort på det men det fokuserar rätt dåligt.
Men är detta vad jag tror det är och som tråden handlar om? Eller kan jag vara lugn?
Finns en hel del i gräsmattan på en area på kanske 5x5 meter.
[bild]
[bild]
[bild]
Det du har i gräsmattan är rödbladig revsuga.
 
  • Gilla
ViperTim
  • Laddar…
T
S shadowfire skrev:
Till 100% ärligt och även peka ut de 4-5 ställen där skott kan komma något år till innan den är död och borta för alltid.
Frågan är hur länge den ska vara borta för att man ärligt kan hålla inne med tidigare bestånd av parkslide? Vad är rimligt, 10 år, 100 år?
 
Den metoden tror jag väldigt mycket mer på än vickmetoden som jag tror att Borås testade. Hetvatten kommer definitivt att ha effekt.
 
Har haft en trevlig bambuliknande växt på framsidan av huset som jag nu insett är parkslide. :sweat: Vi köpte huset 2017 och kan inte säga att jag tycker den blivit mycket större ovan mark. Dock är det gräsmatta bredvid vilken gjort att man klippt bort alla skott med gräsklipparen. Jag pratade med grannen som bott här väldigt länge och han kan inte minnas en tid som den inte funnits på plats så troligtvis har den funnits där ett bra tag.

Jag klippte av alla stjälkar i helgen och lade i sopsäckar. Frågan är nu, gräva eller inte gräva? Det är några rejäla knölar så misstänker att det är omfattande rötter. Min plan är att gräva upp så mycket jag kan och sedan bevaka, låta skotten komma upp en bit och sen rycka. Jag har dock robotgräsklippare så kan bli svårt att se skott som kommer längre bort.

Glömde ta bilder efter klippning men bifogar bilder på hur det såg ut innan. Den har försökt växa ihop med en syren så det ser större ut pga det. Jag skymtade även några små skott genom den nylagda asfalten.. :cool:
 
  • Parkslide och syrenbuskar vid en husfasad med gräsmatta och asfalterad gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkslide vid husets framsida, integrerad med en syrenbuske, bredvid en asfalterad gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En frodig parkslideväxt bredvid en asfalterad väg och gräsmatta med synlig syren i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blomstrande syrenbuske bredvid en gräsmatta framför ett hus, med misstänkt parkslide under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Gör det inte jobbigare än du behöver. Gräv bort så mycket du orkar, sålla jorden och lägg tillbaka. Jämna till, plantera gräs och låt roboten klippa i minst 5 år.
 
  • Gilla
ELindeman och 2 till
  • Laddar…
harry73
Om den nu har funnits så länge, skulle jag börja med att klippa av nya skott varje vecka och se hur den mår efter 2 eller 3 år.
Blir problemet mindre, fortsätt på samma sätt, annars får du fundera lite till.
 
  • Gilla
Rydetoft89 och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Gör det inte jobbigare än du behöver. Gräv bort så mycket du orkar, sålla jorden och lägg tillbaka. Jämna till, plantera gräs och låt roboten klippa i minst 5 år.
Bra då tänker vi i samma banor. Alltid bra att bekräfta innan man gör något dumt. Misstänker att det är rejäla rötter precis under vilken i min värld borde kapa några års livskraft om man får dän. Men vi får se hur det ser ut, återkommer med bilder när jag orkat gräva. Tänkte att det var smartast att plocka allt med löv på först så den inte får mer kraft.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om den nu har funnits så länge, skulle jag börja med att klippa av nya skott varje vecka och se hur den mår efter 2 eller 3 år.
Blir problemet mindre, fortsätt på samma sätt, annars får du fundera lite till.
Du menar att man skulle "reta upp den" om man gräver och därför bara börja med att rycka?

Vill gärna få ytan plan så det går att låta roboten gå över. Nu är det som "öar"/knölar med gamla stammar som är ca 10 cm höga som jag antar sitter rätt ihop med stora knölar under marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.