CHR574 CHR574 skrev:
Sjulle den här fungera?
[länk]
Är det någon som har beställt denna och fått igång den?
 
Jag frågade supporten på Landis igen angående när patchen som löser hängningen kommer och fick svaret att den kommer i höst.
 
  • Gilla
dobber
  • Laddar…
Bad min elnätsägare om mätarbytte till en med HAN port och då blev det en Kamstrup.
Har fått lite koll på vad som funkar och inte funkar.
Modulen matar inte ut +5Volt på stift 1, och 6-GND enligt specifikationen.
Modulen skickar ut data varige 10 sekund även om inte Data Request är aktiverad.
Data kommer med 2400 baud och inte 115200 baud som enligt specifikationen.
Data formatet som kommer är heller inte enligt specifikationen, där det framgår att det skall vara ASCII tyecken.
Se bifogad bild, ASCII tecken syns men mätdata tycks vara i annat format.
Mätdata presenteras genom ett terminalprogram. via en Android Nano.
Har meddelat att det är fel enligt standarden så jag hoppas på ett mätare bytte.
Skärmdump av terminalprogram som visar felaktigt dataformat från en Kamstrup-mätare med text och okända tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De
L Lasnis skrev:
Bad min elnätsägare om mätarbytte till en med HAN port och då blev det en Kamstrup.
Har fått lite koll på vad som funkar och inte funkar.
Modulen matar inte ut +5Volt på stift 1, och 6-GND enligt specifikationen.
Modulen skickar ut data varige 10 sekund även om inte Data Request är aktiverad.
Data kommer med 2400 baud och inte 115200 baud som enligt specifikationen.
Data formatet som kommer är heller inte enligt specifikationen, där det framgår att det skall vara ASCII tyecken.
Se bifogad bild, ASCII tecken syns men mätdata tycks vara i annat format.
Mätdata presenteras genom ett terminalprogram. via en Android Nano.
Har meddelat att det är fel enligt standarden så jag hoppas på ett mätare bytte.
[bild]
Det finns olika standarder.
Din följer kanske någon av de äldre standarderna?
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
 
Jo det har jag förstått från tidigare inlägg. Men önskar den standarden som skall gälla fram över.
Glömde nämna att det är Skånska Energi.
 
  • Gilla
SlangP
  • Laddar…
R
Kanske lite off topic men eftersom jag upptäckte fenomenet via mätaren jag har kopplad till HAN-porten ställer jag frågan här. Vem vet det kanske är en bugg i min implementation.

Nåväl, av en slump så tittade jag på avläsningen i home assistant samtidigt som vår torktumlare var igång. Det är en enfasmaskin kopplad i ett vanligt 230V Schuko. Varje gång värmen i tumlaren går på ökar förbrukningen med ganska exakt 1.9kW på TVÅ faser.

Hur sjutton är detta möjligt? Fel på mätaren?
 
Låter trasigt. Testa med vattenkokare i lite olika uttag. Vem vet du kanske har någon felkoppling.
 
R
M merbanan skrev:
Låter trasigt. Testa med vattenkokare i lite olika uttag. Vem vet du kanske har någon felkoppling.
Kan bara inte förstå vad som skulle vara trasigt. Det är ju bara tre ledare i uttaget. Fas, nolla, och skyddsjord, så hur belastningen på en annan fas som inte ens finns där kan öka är väldigt märkligt.

Insåg precis att det är två faser i uttaget (men i olika brunnar) eftersom det är en tvättmaskin ansluten också. Och antagligen gemensam nolla. Jag testade att byta till tvättmaskinens uttag och då ändrar sig belastningen på två andra faser (ja, en är förstås gemensam).

Jag förstår inte varför belastningen på två faser ökar när bara en är belastad, det borde ju bara gå ström i den fasen plus nollan. Felaktig nolla är ju alltid en misstanke vid märkliga fel men då borde det ju gå ut 400V i uttaget och då borde elektroniken inte överlevt i maskinerna.

Jag får nog sova på saken.

Det behövde jag inte. Mysteriet är löst och det berodde på den mänskliga faktorn (jag). Jag hade felaktigt konfigurerat den sammanlagda belastningen från mätaren som fas1 i home assistant. Inte lustigt att det steg med exakt lika mycket som "den andra fasen" ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
S
R RoAd skrev:
Kan bara inte förstå vad som skulle vara trasigt. Det är ju bara tre ledare i uttaget. Fas, nolla, och skyddsjord, så hur belastningen på en annan fas som inte ens finns där kan öka är väldigt märkligt.

Insåg precis att det är två faser i uttaget (men i olika brunnar) eftersom det är en tvättmaskin ansluten också. Och antagligen gemensam nolla. Jag testade att byta till tvättmaskinens uttag och då ändrar sig belastningen på två andra faser (ja, en är förstås gemensam).

Jag förstår inte varför belastningen på två faser ökar när bara en är belastad, det borde ju bara gå ström i den fasen plus nollan. Felaktig nolla är ju alltid en misstanke vid märkliga fel men då borde det ju gå ut 400V i uttaget och då borde elektroniken inte överlevt i maskinerna.

Jag får nog sova på saken.

Det behövde jag inte. Mysteriet är löst och det berodde på den mänskliga faktorn (jag). Jag hade felaktigt konfigurerat den sammanlagda belastningen från mätaren som fas1 i home assistant. Inte lustigt att det steg med exakt lika mycket som "den andra fasen" ;)
Du måste ju räkna på sammanlagringen på de två faser som går till tumlaren, skämt ;-)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D David L skrev:
Är det någon som har beställt denna och fått igång den?
Jag har beställt och "fått igång" i den mån att den startar när jag kopplar den till micro-usb och jag kan logga in via wifi. Har dock inte haft tid att göra ett seriöst försök att konfigurera den så att den funkar på mitt WLAN etc.

Beställing, leverans, etc gick mycket smidigt så +1 till zuidwijk.com, de/hen verkar också ha bra instruktioner och support men har som sagt inte haft tid att fokusera på det ännu. Se https://github.com/jeelabs/esp-link.
 
L Lasnis skrev:
Bad min elnätsägare om mätarbytte till en med HAN port och då blev det en Kamstrup.

Har meddelat att det är fel enligt standarden så jag hoppas på ett mätare bytte.
[bild]
Fick nu HAN porten utbytt till RJ45 med M-bus. Vill ha den gällande standarden framöver, men den tycks inte komma förrann till hösten. Skånska Energi har tydligen inte kommit så långt ännu.
 
Hej!
@MrDuco
Har du möjlighet att posta det slutliga kretsschemat?

Har en z-uno jag tänkte försöka använda till att läsa ut datat

Med vänlig hälsning,/M
 
L larsgarden skrev:
Hej!
@MrDuco
Har du möjlighet att posta det slutliga kretsschemat?

Har en z-uno jag tänkte försöka använda till att läsa ut datat

Med vänlig hälsning,/M
@larsgarden detta vart den design jag till slut använda och byggde min krets med

Elektronisk kretsschema som innehåller en Arduino Nano, transistor, motstånd och anslutningar.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.