Hallå! Förstås en helt omöjlig fråga att besvara, men jag tänkte om nån har några kvalificerade gissningar att komma med så vore det trevligt, ni kan säkerligen mer om hus än mig.

Här i vårat kök så har det gissningsvis förut varit en vägg som skiljde av rummet som kan synas enligt nivåskillnaden i taket. (Tvättstugan och toalett i utbyggnaden rakt fram som syns i bilden) När jag la golvet förut så märktes det även att rakt under den här nivåskillnaden så hade golvet där med en nivåskillnad. Sen har man väl slabbat på några fula jäkla skivor på taket som jag egentligen hade velat ta ned. Och förhoppningsvis funnit typ råspont eller nåt fint som jag hittade på övervåningen under groteska skivor!

Jag frågar mest för att veta om nån förstår varför det är en nivåskillnad i taket just här. Där taket går ned mer är det en kattvind ovanför. Bör det vara fint innertak här med om man haft det på övriga ställen i huset? Finns det nåt hyfsat bra sätt att kolla utan att göra ohyggliga märken i taket?

Huset är byggt på 30-talet ungefär

Tacksam för små gissningar!
Kök med nivåskillnad i taket som antyder en tidigare vägg, en katt på golvet och en synlig utbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lodrät skarv där två takskivor möts, vilket tyder på en tidigare vägg eller en nivåskillnad i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat innertak med tanke på kattvinden?

Mikael_L
Jag tycker nedsänkningen är rätt omotiverad. Om det är kattvind ovanför så borde man kunnat isolera "hur mycket man vill" där.

Kan det möjligen gå några rör eller så, där?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker nedsänkningen är rätt omotiverad. Om det är kattvind ovanför så borde man kunnat isolera "hur mycket man vill" där.

Kan det möjligen gå några rör eller så, där?
Nej det kan inte gå några rör där. Sänkningen finns inte i rummet baktill på bilden där kattvinden fortsätter. Det sitter förvisso en värmepump vänstertill på bilden som inte syns. Kanske isolerade man kattvinden för den? Men som du säger, varför inte göra det inifrån kattvinden istället..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.