Jag bor i en stockholmsförort, i ett radhusområde från mitten av 70-talet. Straxt efter områdets tillkomst bildades en samfällighet avseende *endast* radio/tv-antenn. Det var säkerligen en bra ide då. Samfälligheten och dess stadgar har utvecklats så att den nu i första hand handlar om en fiberanläggning med gruppavtal med Telenor för tv. Kan faktiskt inte svara på om det gamla koaxsystemet för radio/tv ens finns kvar. Fiberanslutningen var kostsam och finansierades genom att enskilda husägare antingen direkt betalade den till fullo, eller genom en avgiftshöjning till samfälligheten för dem som valde att inte betala på en gång. För mitt hus betalades fibern direkt.
Vad gäller själva infrastrukturen för fiber i mitt område har tydligen IP-only någon slags monopolsituation. De bestämde sig för några år sedan för att höja priserna mot bredbandsleverantörerna med 100/m, något som omedelbart speglade sig i deras priser till de enskilda husägarna. Det är väl dyrt att bygga ut fiber till avlägsna orter i Roslagen, kantänka... Husägarna får själva teckna avtal för bredband med valfri operatör men allt går över IP-only. Den för min del tidigare så kostnadseffektiva fiberanslutningen, som föregående ägare till mitt hus investerade 10000-tals kronor i, är numera inte alls särskilt lönsam. Gruppavtalet för Telenor är jag inte ett dugg intresserad av då jag strömmar tv från andra källor (har flera andra tv-abonnemang). I runda slängar får jag betala drygt 200/m till samfälligheten och för minsta möjliga bredbandsabonnemang runt 400/m, totalt 600/m. Jag funderar därför allvarligt på att ersätta fibern med mobilt bredband, som jag bedömer täcker de behov jag har.
Nu till problemet: Har lusläst stadgarna för samfälligheten och det finns inte en enda rad om hur man utträder. Kan man utträda? Hur gör man? Till saken hör att jag inte vill ta upp frågan med samfälligheten innan jag har bättre koll på vad som gäller. Jag tror inte att frågan har varit uppe förr men med IP-onlys utpressningslika prisstrategi lär den väl ändå komma upp så småningom.
Övrigt: Jobbar med IT så vi kan nog lämna tekniken utanför, är intresserad av det juridiska avseende utträde ur samfällighet.
Vad gäller själva infrastrukturen för fiber i mitt område har tydligen IP-only någon slags monopolsituation. De bestämde sig för några år sedan för att höja priserna mot bredbandsleverantörerna med 100/m, något som omedelbart speglade sig i deras priser till de enskilda husägarna. Det är väl dyrt att bygga ut fiber till avlägsna orter i Roslagen, kantänka... Husägarna får själva teckna avtal för bredband med valfri operatör men allt går över IP-only. Den för min del tidigare så kostnadseffektiva fiberanslutningen, som föregående ägare till mitt hus investerade 10000-tals kronor i, är numera inte alls särskilt lönsam. Gruppavtalet för Telenor är jag inte ett dugg intresserad av då jag strömmar tv från andra källor (har flera andra tv-abonnemang). I runda slängar får jag betala drygt 200/m till samfälligheten och för minsta möjliga bredbandsabonnemang runt 400/m, totalt 600/m. Jag funderar därför allvarligt på att ersätta fibern med mobilt bredband, som jag bedömer täcker de behov jag har.
Nu till problemet: Har lusläst stadgarna för samfälligheten och det finns inte en enda rad om hur man utträder. Kan man utträda? Hur gör man? Till saken hör att jag inte vill ta upp frågan med samfälligheten innan jag har bättre koll på vad som gäller. Jag tror inte att frågan har varit uppe förr men med IP-onlys utpressningslika prisstrategi lär den väl ändå komma upp så småningom.
Övrigt: Jobbar med IT så vi kan nog lämna tekniken utanför, är intresserad av det juridiska avseende utträde ur samfällighet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det första du måste lista ut är om den är en riktigt samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning (GA, alltså fiberanläggningen) som din fastighet är delägare i. Det kan också vara någon annan typ av förening, t ex en ekonomisk förening.
Generellt är det svårare för din fastighet att utträda ut en riktig GA/samfällighetsförening än en annan förening som bygger på frivilligt medlemskap. Det beror på att delägarskap i en GA är beslutat av myndigheten Lantmäteriet.
Så hur kolla detta?
1. Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt bank-ID. Leta på din fastighet efter rätt GA. Den heter något i stil med TRAKTNAMN G:X. Där ska du se din fastighets andelstal i web-interfacet. Klicka också på anläggningsbeslutet och andra handlingar. Där finns sjäölva myndighetsbesluten som definerar GA:n och din fastighets medlemskap och andelstal.
2. Kolla i samfällighetsföreningsregistret om föreningen är reggad. Du kan begära ut handlingarna på måndag här:
Om det är en riktig GA med samfällighetsförening så kan du komma överens med styrelsen om utträde. Den möjligheten finns i anläggningslagen. Här kan du läsa om lagrummet och hur det går till i praktiken:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
Generellt är det svårare för din fastighet att utträda ut en riktig GA/samfällighetsförening än en annan förening som bygger på frivilligt medlemskap. Det beror på att delägarskap i en GA är beslutat av myndigheten Lantmäteriet.
Så hur kolla detta?
1. Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt bank-ID. Leta på din fastighet efter rätt GA. Den heter något i stil med TRAKTNAMN G:X. Där ska du se din fastighets andelstal i web-interfacet. Klicka också på anläggningsbeslutet och andra handlingar. Där finns sjäölva myndighetsbesluten som definerar GA:n och din fastighets medlemskap och andelstal.
2. Kolla i samfällighetsföreningsregistret om föreningen är reggad. Du kan begära ut handlingarna på måndag här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en riktig GA med samfällighetsförening så kan du komma överens med styrelsen om utträde. Den möjligheten finns i anläggningslagen. Här kan du läsa om lagrummet och hur det går till i praktiken:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
Tack för informationen, verkligen bra!
1. Ja, det verkar vara en äkta GA, med "Ändamål: Centralantenn". Bildad på 70-talet, ombildad (vet ej varför) på 80-talet. Kollade nyss enligt dina eminenta instruktioner
2. Jag ska givetvis kolla upp detta på måndag, men jag kan inte tro annat än att föreningen är reggad.
Läste din bifogade länk om utträde: Ersättningsreglerna i anläggningslagen är indispositiva, och Lantmäteriet gör en skälighetsbedömning samt ger ett formellt godkännande mot en fast avgift på 3600 kr, som jag gissar att jag får stå för. Bara att hoppas då på att ersättningen från samfällighetsföreningen är minst 3600, och att fallet inte är omvänt dvs att de ska ha ersättning av mig. Har en känsla av att förfarandet kan leda till en hel del kontroverser avseende värdering, hantering, mm. Hmm. Jag misstänkte att detta tyvärr inte skulle vara så alldeles enkelt.
1. Ja, det verkar vara en äkta GA, med "Ändamål: Centralantenn". Bildad på 70-talet, ombildad (vet ej varför) på 80-talet. Kollade nyss enligt dina eminenta instruktioner
2. Jag ska givetvis kolla upp detta på måndag, men jag kan inte tro annat än att föreningen är reggad.
Läste din bifogade länk om utträde: Ersättningsreglerna i anläggningslagen är indispositiva, och Lantmäteriet gör en skälighetsbedömning samt ger ett formellt godkännande mot en fast avgift på 3600 kr, som jag gissar att jag får stå för. Bara att hoppas då på att ersättningen från samfällighetsföreningen är minst 3600, och att fallet inte är omvänt dvs att de ska ha ersättning av mig. Har en känsla av att förfarandet kan leda till en hel del kontroverser avseende värdering, hantering, mm. Hmm. Jag misstänkte att detta tyvärr inte skulle vara så alldeles enkelt.
Förstår det skaver givet att du undersöker men beakta värdeminskningen på fastigheten om det finns minsta chans att du säljer. Var även beredd på en ordentlig uppförsbacke att komma ur givet att debiteringslängder påverkar som normalt beslutas om på årsstämmor. Stor risk att bli opopulär i grannskapet
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Som reglerna är satta så finns det alla incitament för styrelsen att vara negativ till ett utträde. Dels minskar föreningens debiteringsunderlag, dels så måste de betala ut pengar ur föreningens kassa och ovanpå detta så är det ett jäkla administrativt jobb att skäligen uppskatta föreningens tillgångar (främst att värdera anläggningen, balansräkning brukar ju finnas för de monetära tillgångarna). Så det kan nog vara en uppförsbacke att gå den här vägen.R rådmottagare skrev:Läste din bifogade länk om utträde: Ersättningsreglerna i anläggningslagen är indispositiva, och Lantmäteriet gör en skälighetsbedömning samt ger ett formellt godkännande mot en fast avgift på 3600 kr, som jag gissar att jag får stå för. Bara att hoppas då på att ersättningen från samfällighetsföreningen är minst 3600, och att fallet inte är omvänt dvs att de ska ha ersättning av mig. Har en känsla av att förfarandet kan leda till en hel del kontroverser avseende värdering, hantering, mm. Hmm. Jag misstänkte att detta tyvärr inte skulle vara så alldeles enkelt.
Det andra alternativet är att ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet och begära en omprövning av GA:n. Där yrkar du att din fastighet ska utträda ur GA:n. Men räkna med en mångårig process som sker på löpande räkning med en mycket dyr lantmätare. Ska ni komma överens under lantmätares aktiva ledning så blir det mycket dyrt. Kanske bättre då att bara verka för att hålla avgifterna nere och anläggningen simpel.
Tack för bra synpunkter
Jag la ner det tills vidare. I samfällighetsstyrelsen sitter ett gäng gamla moderata politiker som absolut inte vill att någon klampar in på deras turf. Att IP-only sätter utpressningspriser - de höjde förresten nyligen återigen priserna rejält - i kraft av sitt lokala monopol verkar ingen på allvar vilja protestera över (ungefär som med elpriserna under ett antal år). Till saken hör att dataspelande sonen absolut inte kan tolerera någon ms längre svarstid som 5g-alternativet skulle medföra. Så jag avvaktar tills det inte längre finns krav på absolut lägsta svarstid, och sen begär jag utträde ur samfälligheten och går över till 5g. Delvis av kostnadsskäl men också av principskäl. Har ingen lust att bara behöva acceptera vad en samfällighetsstyrelse och IP-only dikterar, det känns som en ofrihet som inte passar mig.
Jag anser för övrigt att fiber snart är lika förlegat som de gamla koppartrådarna. Det känns idiotiskt att behöva vara med och subventionera en fortsatt fiberutbyggnad.
Jag anser för övrigt att fiber snart är lika förlegat som de gamla koppartrådarna. Det känns idiotiskt att behöva vara med och subventionera en fortsatt fiberutbyggnad.
Redigerat:
tyvärr har du helt fel och blivit vilseledd av 5g marknadsföring. Inte ens Telia som trycket ut 5g säger det är alternativ till fiber, det är ett komplement.R rådmottagare skrev:Jag la ner det tills vidare. I samfällighetsstyrelsen sitter ett gäng gamla moderata politiker som absolut inte vill att någon klampar in på deras turf. Att IP-only sätter utpressningspriser - de höjde förresten nyligen återigen priserna rejält - i kraft av sitt lokala monopol verkar ingen på allvar vilja protestera över (ungefär som med elpriserna under ett antal år). Till saken hör att dataspelande sonen absolut inte kan tolerera någon ms längre svarstid som 5g-alternativet skulle medföra. Så jag avvaktar tills det inte längre finns krav på absolut lägsta svarstid, och sen begär jag utträde ur samfälligheten och går över till 5g. Delvis av kostnadsskäl men också av principskäl. Har ingen lust att bara behöva acceptera vad en samfällighetsstyrelse och IP-only dikterar, det känns som en ofrihet som inte passar mig.
Du kan ju väcka frågan om att sälja fibernätet. Efter det så kan Ga:n läggas vilande. Man kan ju försöka få en annan köpare än IP-Only.
200kr / månad i förvaltningskostnad per användare i en fiber Ga låter som lite fuffens.
200kr / månad i förvaltningskostnad per användare i en fiber Ga låter som lite fuffens.
det är det som är skumt. En stor ekonomisk förening med flera mils fiber brukar behöva 150kr/mån inkl moms, det är samma som Skanova osv tar för vanliga villafiber men då är det inbakat i tjänsten så slutkund ser aldrig det.M merbanan skrev:
det görs så många skumma avtal med installationer och samfälligheter som blir ”lurade” av ”snälla” fiberbolag…. Så engagera dig och gå till botten med det. Om ni äger hela nätet i GA, ska ni kunna förhandla 1000/1000 för under 150kr i mån. Och ni har ju inte stora driftskostnader så några 200kr till borde det inte vara.
men oavsett, fiber slår trådlöst, dessutom mycket billigare över tid… och detta är inte tro, det är ren fakta….
Om det är rena fakta hade du gärna fått redovisa en källa.B Boan skrev:det är det som är skumt. En stor ekonomisk förening med flera mils fiber brukar behöva 150kr/mån inkl moms, det är samma som Skanova osv tar för vanliga villafiber men då är det inbakat i tjänsten så slutkund ser aldrig det.
det görs så många skumma avtal med installationer och samfälligheter som blir ”lurade” av ”snälla” fiberbolag…. Så engagera dig och gå till botten med det. Om ni äger hela nätet i GA, ska ni kunna förhandla 1000/1000 för under 150kr i mån. Och ni har ju inte stora driftskostnader så några 200kr till borde det inte vara.
men oavsett, fiber slår trådlöst, dessutom mycket billigare över tid… och detta är inte tro, det är ren fakta….
Kan dock nämna att jag har kört mobilt bredband i form av 4g, och fiber, parallellt här hemma under flera år. Lite på kul, men det blir sådär när man har varit i branschen i decennier. Fiber är än så länge stabilare vad gäller kortare avbrott men å andra sidan sämre vad gäller längre (har haft flera dygnslånga sådana). Visst får man fler Mbps med fiber men jag har inte behov av så mycket mer än 50-75. Ekonomiskt vad gäller rena månadsavgifter har det mobila bredbandet tveklöst - trots dina "fakta" - varit billigast. Ska man dessutom räkna med fiberuppstartskostnaden på runt 20k som förra ägaren fick betala så är fiber ekonomiskt sett ingen höjdare, tvärtom. Hade gärna varit utan fiber om det inte hade varit för dataspelskraven på svarstider.
Det finns en naiv övertro på fibernätverkens förträfflighet. Jag menar att det finns en inneboende nackdel i fiber i form av att det är möjligt för den leverantör som är ensam på banan - som i mitt fall med IP-only - att helt utan priskonkurrens i princip sätta vilka priser som helst. Så ser det inte ut på den mobila bredbandssidan. Det är ibland lite tragikomiskt att se det svenska priskriget på mobilt bredband samtidigt som IP-only hela tiden höjer...
Lämnar nu gärna fiberfrågan därhän. Jag skapade tråden för att få reda på vilka möjligheter som finns att utträda ur en samfällighet. Jag tycker nog att den frågan är besvarad. Så du behöver inte besvära dig med källor, trots allt.
Snart borde GlobalConnect (IP-ONLY) bli reglerade på samma sätt som Telia är på svartfibern, men vad jag kan se så är tjänster inte IP-Only nät inte dyrare än i Telia Öppen Fiber.R rådmottagare skrev:Om det är rena fakta hade du gärna fått redovisa en källa.
Kan dock nämna att jag har kört mobilt bredband i form av 4g, och fiber, parallellt här hemma under flera år. Lite på kul, men det blir sådär när man har varit i branschen i decennier. Fiber är än så länge stabilare vad gäller kortare avbrott men å andra sidan sämre vad gäller längre (har haft flera dygnslånga sådana). Visst får man fler Mbps med fiber men jag har inte behov av så mycket mer än 50-75. Ekonomiskt vad gäller rena månadsavgifter har det mobila bredbandet tveklöst - trots dina "fakta" - varit billigast. Ska man dessutom räkna med fiberuppstartskostnaden på runt 20k som förra ägaren fick betala så är fiber ekonomiskt sett ingen höjdare, tvärtom. Hade gärna varit utan fiber om det inte hade varit för dataspelskraven på svarstider.
Det finns en naiv övertro på fibernätverkens förträfflighet. Jag menar att det finns en inneboende nackdel i fiber i form av att det är möjligt för den leverantör som är ensam på banan - som i mitt fall med IP-only - att helt utan priskonkurrens i princip sätta vilka priser som helst. Så ser det inte ut på den mobila bredbandssidan. Det är ibland lite tragikomiskt att se det svenska priskriget på mobilt bredband samtidigt som IP-only hela tiden höjer...
Lämnar nu gärna fiberfrågan därhän. Jag skapade tråden för att få reda på vilka möjligheter som finns att utträda ur en samfällighet. Jag tycker nog att den frågan är besvarad. Så du behöver inte besvära dig med källor, trots allt.
Er samfällghet skulle nog kunna få nytta va någon oberoende som granskade era avtal, för det är nåt lurt med era avgifter. Ni har ju dessutom betalat för en installation.
I en BRF jag var engagerad i tidigare, där äger de hela nätet lokalt, och kör bredband för 60 kr i mån...
nu var ju det iof LAN sista biten , men det gör inte så stor skillnad på driften.
håller med dig om att det blir en viss monopolställning, som kan missbrukas...
Men att PTS har reglerat Telia gör ju att ComHEM, Telenor (eller vad de nu heter) kan hyra fibern som Telia installerat från stationerna när folk vill byta. Så på sätt och vis fungerar ju konkurrensen där.
Men IP Only är väl inte där än, men det är nog en tidsfråga.
Detta har inte med tekniken fiber att göra utan är ett resultat av hur din förening upphandlat nätet. Det finns många olika affärsmodeller för fibernät och ni verkar ha valt den sämsta om man önskar valfrihet.R rådmottagare skrev: