Hej,
Behöver göra något åt mina två ytterdörrar. Se bilder, hur gör man? Borstar bort lösa flagor med någon lite halvgrov borste? Vad använder man sedan för ytbehandling? Någon form av lack?
Ytterdörren är en skyddad östfasad, dörren till groventren är en sydfasad utan tak som skyddar mot väder och vind.
Behöver göra något åt mina två ytterdörrar. Se bilder, hur gör man? Borstar bort lösa flagor med någon lite halvgrov borste? Vad använder man sedan för ytbehandling? Någon form av lack?
Ytterdörren är en skyddad östfasad, dörren till groventren är en sydfasad utan tak som skyddar mot väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tycker det nästan ser ut som om någon lackat på en oljad dörr !?
Vet inte om det då är bättre att slipa med t.ex. stålull och sedan olja ( kan funka) eller om det måste slipas ner helt och lackas. ☹️
Vet inte om det då är bättre att slipa med t.ex. stålull och sedan olja ( kan funka) eller om det måste slipas ner helt och lackas. ☹️
Hmm.. Ok. Det är i så fall gjort av förra ägaren. Ska se om jag kan hitta dörrbroschyren i källaren. Där kanske det står någon info om hur dörren var behandlad i original, samt vilket träslag.HasseTeknik skrev:
Ja, nog verkar det vara teak.PeterFalun skrev:
Jag hittade dessa i min dokumentation om huset:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så det verkar vara dörrar av teak som förra ägaren lackat med Nordsjö färglös ädelträlack.
Är det slipa och olja som gäller, eller ska man köra vidare på lack? Ytterdörren är bra skyddad för regn och sol av ett tak på ca 1-1.5m, dörren till groventren är utsatt för mycket sol (söderläge) och regn. Inget tak som skyddar den.
Mycket om huset är väldokumenterat En positiv sak när man köper huset av han som har byggt det.
Slipa och olja och definitivt inte byta dörr.
Var bara försiktig när du slipar, kör inte för hårt så du bränner faneret.
En bra osilerande slip med fräscha papper så får du kanon fina dörrar för inga pengar.
Ett tips är att ta hjälp med att lyfta av dom (dom är tunga) och slipa och olja dom liggande.
Blir lättare att jobba då
Lycka till
En bra osilerande slip med fräscha papper så får du kanon fina dörrar för inga pengar.
Ett tips är att ta hjälp med att lyfta av dom (dom är tunga) och slipa och olja dom liggande.
Lycka till
Tack för alla tips. Nej dörrarna skall absolut inte bytas, bara underhållas.A Argastesnickaren skrev:Slipa och olja och definitivt inte byta dörr.
Lycka till
Några tips på bra och lämplig olja?
Liknande trådar
-
Går det att punktslipa och lacka om nylackat furugolv?
Golv -
Lägga om läckande tak på torp (inredd vind)
Byggnadsvård -
Fläckar i Stenskivan i Fönstret efter blomkrukor :(
Badrum -
Inkommande rör, undvika läckage?
Byggmaterial & Byggteknik -
Läckande tak trots utfästelse om renovering — dolt fel vid köp?
Juridik