2 559 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Förslag på behandling av utvändiga timmerväggar! Skulle helt inte vilja täckmåla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns ju timrade hus på t.ex. fäbodar, som stått i flera hundra år, så varför behandla? Enligt de uppgifter jag fått av en aktiv timmerman, så blir det antingen gyllenbrunt av solen eller grått av ålder. "Att det i mellantiden blir några små mögelfläckar ( svarta) är inte något man behöver bry sig så mycket om! ". Jag har ingen egen kunskap, men efter att ha besökt ett antal fäbodar och har flera timror vid fritidshuset ( också timrat), så litar jag på honom.
Hörde av bla min farfar att de behandlade timmret på lador utvändigt med en blandning av linolja o tjära. samma blandning använde han ovan vattenlinjen på ekan vi hade på stugan. Det blev brun gult till färgen på furu och ådringen framträdde på virket. Båten blev inte möglig vad jag kan minnas.L Loizans skrev:[bild] [bild] [bild] [bild]Stugan har stått ca 20 år upptimrad och med tak. Nu flyttad och vi har timrat på 4 varv. Problemet är att man måste borsta bort mögel pricka och fläckar. Sen få död på dess sporer. Därefter skulle jag behöva ha tipps på vad vi ska måla med för att skydda väggarna. Helst inte med täcka färg.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Så kallad " Roslagsmahogny" antar jag att du syftar på.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 981 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden