Timrad stuga med nytt virke på nedre delen och äldre, mörkare timmer ovanför, med spår av mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timrad stuga med synliga mögelfläckar på väggarna och nytt ljust timmer upptill.
Skapa konto
En timrad stuga med synliga mörka fläckar och mögelspår på träväggarna omgiven av träd och grönt underlag.
Skapa konto
Timrad stuga med röd plåttak och synliga mögelspår på träväggarna, omgiven av barrskog.
Skapa konto
Stugan har stått ca 20 år upptimrad och med tak. Nu flyttad och vi har timrat på 4 varv. Problemet är att man måste borsta bort mögel pricka och fläckar. Sen få död på dess sporer. Därefter skulle jag behöva ha tipps på vad vi ska måla med för att skydda väggarna. Helst inte med täcka färg.

Svart från början och bör vara mörk , tjärvitrol blir svart , järnvitrol blir blir mörk med tiden av solljuset, kan bli lite flammig på skuggsida.

• Gilla
Loizans
  • Laddar…
Det finns ju timrade hus på t.ex. fäbodar, som stått i flera hundra år, så varför behandla? Enligt de uppgifter jag fått av en aktiv timmerman, så blir det antingen gyllenbrunt av solen eller grått av ålder. "Att det i mellantiden blir några små mögelfläckar ( svarta) är inte något man behöver bry sig så mycket om! ". Jag har ingen egen kunskap, men efter att ha besökt ett antal fäbodar och har flera timror vid fritidshuset ( också timrat), så litar jag på honom.

• Gilla
StefaniB
  • Laddar…
L Loizans skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]Stugan har stått ca 20 år upptimrad och med tak. Nu flyttad och vi har timrat på 4 varv. Problemet är att man måste borsta bort mögel pricka och fläckar. Sen få död på dess sporer. Därefter skulle jag behöva ha tipps på vad vi ska måla med för att skydda väggarna. Helst inte med täcka färg.
Hörde av bla min farfar att de behandlade timmret på lador utvändigt med en blandning av linolja o tjära. samma blandning använde han ovan vattenlinjen på ekan vi hade på stugan. Det blev brun gult till färgen på furu och ådringen framträdde på virket. Båten blev inte möglig vad jag kan minnas.

• Gilla
Loizans
  • Laddar…
Så kallad " Roslagsmahogny" antar jag att du syftar på.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så kallad " Roslagsmahogny" antar jag att du syftar på.
Kärt barn har många namn. Så har det visst kallats med . Vacker blir det i vart fall.

M Mick13 skrev:
Kärt barn har många namn. Så har det visst kallats med . Vacker blir det i vart fall.
Ofta används ett recept med lika delar tjära, kokt linolja och balsamterpentin för att blanda roslagsmahogny. Men vackert blir det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.