Jag funderar på att väldigt ytligt gräva ner en en PEM-slang på kanske 30 cm djup. Den ska användas till att vattna några pallkragar sommartid.
Vintertid är vattnet avstängt men det kan ju finnas vatten kvar i slangen. PEM-slangen kommer att kopplas in till en vanlig vattenutkastare.

Går det att göra så och hur bra kommer det att fungera på vintern? Hjälp mig tänka lite här då jag måste ta beslut på måndag

Jag hade fixat kopplingar så att det enkelt går att blåsa ur slangen med hjälp av tryckluft från en kompressor.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mats-S
PEM-slangen håller för vatten som fryser i den.
Den känsliga biten är vattenutkastaren som den är kopplad till. Se till att den står öppen och är helt tömd på allt vatten.

Mats-S Mats-S skrev:
PEM-slangen håller för vatten som fryser i den.
Den känsliga biten är vattenutkastaren som den är kopplad till. Se till att den står öppen och är helt tömd på allt vatten.
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade fixat kopplingar så att det enkelt går att blåsa ur slangen med hjälp av tryckluft från en kompressor.
Tack för er hjälp! Det låter bra!

Nästa fråga blir hur man ska tänka där slangen kommer upp ur marken vid fasaden. Eftersom den är svår att böja och ligger grymt blir det svårt att få den att komma upp rakt under vattenutkastare. Om man sätter dit en vinkel kan den då vara under marken så grymt eller är det bättre att slangarna kommer upp snett ute jorden?

Att få på en Gardena-slang eller vattenutkastare i andra änden är väl inga problem?

Bästa svaret

• Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.