1 818 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Tegeltak på fristående uterum
Skall bygga ett fristående uterum på vår trall. Hade tänkt ha tegeltak och har en del frågor.
Uterummet kommer vara 3x5 meter och ha pulpettak.
-Vilken dimension bör jag ha på takåsarna (takstolarna) och vilket avstånd skall det vara mellan dom?
-Funkar det att bygga stommen (väggarna) av 45x120 eller blir det för klent till ett tegeltak?
Glaspartier och skjutdörrar är från Skånska byggvaror, Optimal så det är bara enkelglas. kommer isolera tak och väggar ändå men det kommer inte bli varmbonat så behöver inte tjockare väggar för den delen men är orolig över taktyngden.
-Vilken lutning bör jag ha på taket?
Uterummet kommer vara 3x5 meter och ha pulpettak.
-Vilken dimension bör jag ha på takåsarna (takstolarna) och vilket avstånd skall det vara mellan dom?
-Funkar det att bygga stommen (väggarna) av 45x120 eller blir det för klent till ett tegeltak?
Glaspartier och skjutdörrar är från Skånska byggvaror, Optimal så det är bara enkelglas. kommer isolera tak och väggar ändå men det kommer inte bli varmbonat så behöver inte tjockare väggar för den delen men är orolig över taktyngden.
-Vilken lutning bör jag ha på taket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takvirkets dimensioner beror på snözon. Tala om var huset ligger. 45x120 räcker mer än väl till väggarna. Hur många av väggarna är slutna? Om alla väggar är glasade behövs åtgärder för stabiliteten i sidled. Ofalsat tegel bör ha en lutning på minst 27° (om jag minns rätt).
Bor i Hälsingland så det kan bli en hel del snö.J justusandersson skrev:
Bara bakväggen kommer bli sluten. Fasta partiet på en del av kortsidorna och skjutdörrar på 2,80 bredd på framsidan. Ett fast parti på va sida om skjutdörrarna.
Vad är skillnaden på falsade och ofalsade?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Möjlig taklutning. bland annat Ofalsat 27°, falsat 14°. Uppgifterna bör kollas med aktuell tillverkare.M Msteelberg72 skrev:
Hälsingland är snözon 3. Jag skulle rekomendera 45x195 C 24 på c/c 600 mm till taket. Vid större c/c behöver man gå över till limträ. Med slutet bakparti och fasta partier vid sidorna bör det inte uppstå några stabilitetsproblem.
Jo förstår men vad är falsat respektive ofalsat taktegel?J justusandersson skrev:Möjlig taklutning. bland annat Ofalsat 27°, falsat 14°. Uppgifterna bör kollas med aktuell tillverkare.
Hälsingland är snözon 3. Jag skulle rekomendera 45x195 C 24 på c/c 600 mm till taket. Vid större c/c behöver man gå över till limträ. Med slutet bakparti och fasta partier vid sidorna bör det inte uppstå några stabilitetsproblem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Falsat tegel sluter till bättre. Se denna länk för exempel: https://www.randerstegl.se/se/taktegel?colors=falstagsten
Liknande trådar
-
Hur isolera väggar i fristående uterum "Sommar"
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering av väggar isolerat fristående uterum ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bjälklag till fristående uterum
Grund & Markarbeten -
Tips för att bygga vinterisolerat fristående uterum?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fristående uterum med 1 glas skjut parti
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus