Ska ni ha ett utespa sidan om värmepumpens utedel?
 
X xLnT skrev:
Ska ni ha ett utespa sidan om värmepumpens utedel?
Nja, vedeldad tunna (med eldriven grundvärme och reningsverk) är tanken, men jag placeringen är korrekt. Får stänga pumpmatningen när man badar om man stör sig på starterna.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint!
 
  • Gilla
Folkson och 1 till
  • Laddar…
En fråga om bärlinan utmed husfasaden: Är det någon distans till fasaden där eller ska den regeln ligga dikt mot fasaden hela vägen? Vet att jag sett lite diskussioner kring detta, och kan köpa att det är ett prima ställe för vatten att bli stående mot fasaden. Men hur skulle man annars utforma det?
 
Q qvrk skrev:
En fråga om bärlinan utmed husfasaden: Är det någon distans till fasaden där eller ska den regeln ligga dikt mot fasaden hela vägen? Vet att jag sett lite diskussioner kring detta, och kan köpa att det är ett prima ställe för vatten att bli stående mot fasaden. Men hur skulle man annars utforma det?
Sitter dikt fast med en underlagspapp mellan. Är det mycket vatten rinner det ju i mellan, men jag har 50 cm takfot plus rännan så det brukar knappt bli blött längs med huset.
 
L Leif i Skåne skrev:
Undvik att fästa i huset.
[länk]
Lite skillnad hos mig då mitt är förankrat fast runt om hela perimetern där denna är grundlagd på frostfritt djup. Det vilar enbart på plattor som ett extrastöd i mitten. Därav ingen risk för att ev. sättning skulle påverka huset. Sen är här inga tjälfarliga massor då allt är sand.
 
  • Gilla
Cygor6
  • Laddar…
F falkn skrev:
Uppdatering
Varit lite segt med updates här på sistone. Har dock kört på med lite olika saker. Fokus börjar förflyttas till utvändiga arbeten. När värmesäsongen tog slut drog vi igång arbetet med att flytta utedelen från vår terrass till andra sidan garaget. Detta innebar uppsågning av gamla trallen samt grävning av schakt för denna. Vi rev även muren på den sidan av terrassen då vi har nya planer för utekök och annan markbeläggning på den sidan.

Beställde färdig värmekulvert i 2x32 mm pex från Maxitherm, isolerad med PU. Totala sträckan var ca 15 m.
Denna borrades in genom källarvägen tillsammans med ett 50 rör för ström och kommunikation mellan inne- och utedel.

[bild]
Värmekulvert till utedel
[bild]
Förläggning. Mest sand på tomten.
[bild]
Under murfundament

Gjöt ett fundament på andra sidan garaget på en rätt rejäl bädd (0,5m3) makadam för att släppa dräneringsvattnet där. Finns även värmeslinga i den som matas från utedelen.

[bild]
Utedel på plats, ej inkopplad.

Rören till detta projekt är dragna på insidan. Blev nya alupex där längs med väggen och ska senare gipsas in. Behöver bara hyra pressverktyg nu för att få det färdigt. Det får bli någon regnig dag under sommaren.

Vi gick sedan vidare med rivning av resten av trallen. Beställning av det nya däcket har gäckat mig lite då jag först inte fick tag i de längder jag ville ha av trallvirket. Det som ska läggas är alltså 28x145 Bangkirai och där ska även byggas helt nytt bärverk då det gamla från -70 var ganska ruttet samt fel cc etc. I bild nedan syns det gamla utedelsfundamentet samt ännu äldre värmerör som gick till den första värmepumpen från -78 som enligt utsago från dåvarande ägare var bland de första i Sverige. Denna revs förra sommaren och var placerad i ett förråd på gaveln av garaget. Den hade dock inte varit i drift sen den nya värmepumpen installerades 2013. Den användes förr som ett komplement till oljepannan.

[bild]
Hälften rivet

Tanken är att resultatet ska se ut som från modellen nedan med platsgjutet utekök som avdelare, pergola som förmodligen kommer sträcka sig förbi blomsterlådan (som inte ska vara vit) och sedan offerdalsskiffer på marken vid utekök och badtunna. Det blir även en liten kombinerad trappa/sittbänk på trädäcket närmst huset och denna kommer även få lite infälld belysning på framkanten.

[bild]
Illustration från SketchUp modell

Bärverket blev 45x170 tryckt då jag hade ett gäng balkskor för denna dimension (60 st.). Det blev ganska lagom höjdmässigt då det ger ca 3-4 cm till marken under som mest består av sand och gamla barr.
Vi fäste bärlinor i väggarna på alla 4 sidor då huset ligger på ena sidan (lecamur - lättbetongskruv 10,5x210) och övriga sidor har grundmur av betonghålsten (fasadplugg 10x140). Underlagspapp på bak och ovansida och det blev riktigt bra. Avvägt med planlaser.

[bild]
Yttervarv och balkskor på plats

Ca 1 meter in från utsidan fanns ett gäng gamla plintar på lite lägre djup. Injekterade nya stolpskor i dessa för en tvärgående 45x95. Det blev sedan utgrävt för markduk, makadam och betongplattor halvvägs mellan denna och husfasaden som mittupplag (cc ca 150 cm). Detta skulle ge en teoretisk nedböjning på ca 1 mm. Det känns lagom.

[bild]
Utläggning av betongplattor pågår
[bild]
Alla bärlinor på plats.
[bild]
Stödben ner på plattorna

Glömde nämna det tidigare, men vi har även dragit ut vatten till uteköket. Både varmt och kallt. Drog 16 Pex RiR i ett 75 mm kabelskyddsrör. Det sitter tömningsventiler till denna matningen i källaren så den kommer behöva tömmas varje vinter.

[bild]
Vatten till utekök

Igår påbörjades trallen lite smått. Bangkirai är extremt hårt och tungt (densitet ca 1100 kg/m3) och behöver förborras. Tanken var att fräsa alla skruvhål och plugga med plugg i samma material, men detta verkar inte funka på den rillade sidan p.g.a. bredden på åsen. Får bli synlig skruv där och träpluggar på de delar vi lägger med släta sidan uppåt (ramen runt och avdelare). Däcket delas in i tre fack med avdelare mellan d.v.s. inga löpande skarvar. Facken består av trall med 4,8 resp. 3,5 m längd.

Däcket ska sedan behandlas med ofärgad kinaolja. Gjorde ett prov igår och det ser riktigt bra ut.

[bild]
Kortlängderna inburna
[bild]
1 lager kinaolja
[bild]
Som ovan

P.g.a. det oväntade strulet med borrningen igår blev det inte så många brädor lagda. Enbart 2 st. av ramen runt på ena sidan. Trallen skruvas med Fast HWD 5x80 A4 skruv p.g.a. tjockleken.

[bild]
Första brädorna lagda

Kommer bli mycket fokus på däcket framöver. Återkommer med mer bilder efter hand.
Ser bra ut. Vad blir m2 pris på däcket när du väljer Bangkirai?
 
P PåLandet skrev:
Ser bra ut. Vad blir m2 pris på däcket när du väljer Bangkirai?
Totalt med underredet och all skruv, makadam etc ligger vi på runt 1200 kr/m2. Jag betalade 125 kr/lpm för Bangkiraien, 28x145 i fasta längder. Enbart trallen blir då ca 850 kr/m2. Man kan väl säga att merkostnaden jämfört med typ 34x145 tryckt är ca 25’ för denna ytan. En del pengar, men det här blir en helt annan nivå.
 
  • Gilla
Byråkrat
  • Laddar…
Värt varenda krona för att slippa vanligt tryckt på sitt trädäck om man nu gillar att gå på trä. Jag föredrar markbetong men smaken är som baken (y)
 
F falkn skrev:
Totalt med underredet och all skruv, makadam etc ligger vi på runt 1200 kr/m2. Jag betalade 125 kr/lpm för Bangkiraien, 28x145 i fasta längder. Enbart trallen blir då ca 850 kr/m2. Man kan väl säga att merkostnaden jämfört med typ 34x145 tryckt är ca 25’ för denna ytan. En del pengar, men det här blir en helt annan nivå.
Är det möjligt att uppskatta, vad en "livslängdsskillnad" mellan de olika träslagen kan vara? Om livslängden är lika så är det inte värt priset, för mig, trots att det nog ser bra mycket bättre ut. Men säg att det dyra träslaget "lever" 2-3 ggr längre då kan det ju vara ett bra alternativ....
 
R roli skrev:
Är det möjligt att uppskatta, vad en "livslängdsskillnad" mellan de olika träslagen kan vara? Om livslängden är lika så är det inte värt priset, för mig, trots att det nog ser bra mycket bättre ut. Men säg att det dyra träslaget "lever" 2-3 ggr längre då kan det ju vara ett bra alternativ....
Alla prioriterar olika. De flesta trädäck med tryckt virke brukar börja se riktigt trötta ut efter 10-15 år.

Det jag rev här innan var lagt för ungefär 10 år sedan. Sen kan ju funktionen finnas kvar längre, men så är det med mycket som byts ut. Våra vänners däck är också lagt för ca 15 år sedan och slipats en gång i mellan. Även det är de inne på att byta ut nu pga sprickor och vissa delar som ruttnat lite etc.

Jag skulle tippa på att Bangkiraien ser näst intill oförändrad ut efter 40-50 år. Det är också därför det ofta läggs i offentliga utrymmen (strandpromenader etc). Jämför med teak på en båt eller liknande.
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Tyckte ditt golv verkade mycket trevligt och hade en behaglig "färg".. (hade inte varken sett eller hört om det träslaget innan) men jag kikade lite på b-hus och är de räfflade på BÄGGE sidorna av plankorna? ingen slät alls? :thinking:

Det är snyggt estetiskt o bra med räfflor när det är lite vått ute (inte lika halt), men det var jäkligt o göra rent sist jag hade nått räfflat på golvnivå (inte just detta träslag, utan typ furu) ..blev gärna fult i springorna liksom.. och det gällde att sopa åt rätt håll för att få. med så mycket som möjligt av springsmutsen :)

Har ni bättre erfarenheter av just "räfflad" yta? (inte här kanske, eftersom ni precis bygger.. men innan)

Oavsett ni kommer få urtjusigt :D kompletterar huset fint.
 
Snigla Snigla skrev:
Tyckte ditt golv verkade mycket trevligt och hade en behaglig "färg".. (hade inte varken sett eller hört om det träslaget innan) men jag kikade lite på b-hus och är de räfflade på BÄGGE sidorna av plankorna? ingen slät alls? :thinking:

Det är snyggt estetiskt o bra med räfflor när det är lite vått ute (inte lika halt), men det var jäkligt o göra rent sist jag hade nått räfflat på golvnivå (inte just detta träslag, utan typ furu) ..blev gärna fult i springorna liksom.. och det gällde att sopa åt rätt håll för att få. med så mycket som möjligt av springsmutsen :)

Har ni bättre erfarenheter av just "räfflad" yta? (inte här kanske, eftersom ni precis bygger.. men innan)

Oavsett ni kommer få urtjusigt :D kompletterar huset fint.
Det är bara räfflat på ena sidan. Det är även den sidan som är klassad som A sidan dvs håller högst finish. Jag kommer lägga ramarna runt sektionerna med flat sida uppåt och väljer då ut plankor specifikt för detta.

Ingen tidigare erfarenhet av räfflat, men här är den ganska grov så jag tror inte smuts kommer fastna lika lätt som på typ finrillad brunimpregnerad furu som varit rätt poppis ett tag, men fått lite kritik för just städningssvårighet.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi lade just sådan rillad furu på altanen på Stugan. Kommit fram till att det enklaste sättet är att först sopa det värsta och sedan dammsuga :rofl:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.