Status efter helgens jobb. 4 brädor kvar på först facket (4,8 m längd). Det tar sin lilla tid, men nu börjar metoden falla på plats så bör kunna gå lite fortare framöver.

Nybyggt trätrall på en altan i anslutning till en tegelmur, fyra brädor återstår att läggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Status efter helgens jobb. 4 brädor kvar på först facket (4,8 m längd). Det tar sin lilla tid, men nu börjar metoden falla på plats så bör kunna gå lite fortare framöver.
[bild]
F falkn skrev:
Status efter helgens jobb. 4 brädor kvar på först facket (4,8 m längd). Det tar sin lilla tid, men nu börjar metoden falla på plats så bör kunna gå lite fortare framöver.

[bild]

Hej, Är det inte som med Cumaro. Växer mycket på bredden när det blir vått.
 
J Jimmy884 skrev:
Hej, Är det inte som med Cumaro. Växer mycket på bredden när det blir vått.
Enligt tillverkaren ska 3 mm vara okej om brädorna håller rätt bredd (145 mm) vilket de gör förutom i ändarna. Det borde inte påverkas så mycket eftersom det är så hög densitet. Får se hur det blir, får såga spår om det skulle skita sig. Grejen är att det blir alldeles för stor glipa om jag tar bort en hel bräda. Då ligger vi på 8 mm med risk för att växa till 9-10 om det torkar.
 
F falkn skrev:
Enligt tillverkaren ska 3 mm vara okej om brädorna håller rätt bredd (145 mm) vilket de gör förutom i ändarna. Det borde inte påverkas så mycket eftersom det är så hög densitet. Får se hur det blir, får såga spår om det skulle skita sig. Grejen är att det blir alldeles för stor glipa om jag tar bort en hel bräda. Då ligger vi på 8 mm med risk för att växa till 9-10 om det torkar.
Ok. Ser bara hur mitt beter sig i regn.
 
J Jimmy884 skrev:
Ok. Ser bara hur mitt beter sig i regn.
Är ditt oljat eller obehandlat?
 
Obehandlat. Jag oljade en gång.
 
J Jimmy884 skrev:
Obehandlat. Jag oljade en gång.
Okej, det borde rimligtvis påverka en del också. Time will tell :)
 
F falkn skrev:
Nja, vedeldad tunna (med eldriven grundvärme och reningsverk) är tanken, men jag placeringen är korrekt. Får stänga pumpmatningen när man badar om man stör sig på starterna.
Vad menar du med eldriven grundvärme, bild på det? Har nämligen själv en vedeldad badtunna och är sugen på det du nämnde :D
 
D Daniel__s skrev:
Vad menar du med eldriven grundvärme, bild på det? Har nämligen själv en vedeldad badtunna och är sugen på det du nämnde :D
Den jag kollat på från Skärgårdstunnan har 2kW frostvakt och reningsverk som tillval. Med 2 kW och isolerat lock bör man kunna hålla runt 20-25 grader även vintertid om man vill.
 
Samma vy som på föregående bild fast nu med olja på. Herdins Kinaolja. Väldigt nöjd med resultatet.

Trägolv utomhus behandlat med olja, verktyg och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedde sen motsvarande sektion på andra sidan med lite kortlingar för ram och papp på reglarna så jag kan börja lägga ramen där imorgon eller onsdag. Sektionen i mitten kommer läggas sist. De två yttersta facken görs helt kvadratiska.

Imorgon är tanken att sektionen i bild ska bli helt klar sånär som på kapning och slipning av alla pluggar. Har bara gjort ett test på det än så länge.
 
  • Gilla
Tom of Åland och 5 till
  • Laddar…
Så här såg mitt Cumaro som jag byggde 2009
 
  • Nybyggd träaltan i Cumaru-trä med olika bruna nyanser, intill ett vitt hus med stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
J Jimmy884 skrev:
Så här såg mitt Cumaro som jag byggde 2009
Väldigt fin!
Hur ser Cumaron ut idag 2021?

Intressant att se sådana referenser för oss som är i valet av träslag för altan.
 
Den är helt silverfärgad, då jag bara oljade trallen en gång. Däremot är den helt intakt. Inga problem att rengöra den med högtryckstvätt.
 
  • Gilla
magost77
  • Laddar…
F falkn skrev:
Samma vy som på föregående bild fast nu med olja på. Herdins Kinaolja. Väldigt nöjd med resultatet.

[bild]

Förberedde sen motsvarande sektion på andra sidan med lite kortlingar för ram och papp på reglarna så jag kan börja lägga ramen där imorgon eller onsdag. Sektionen i mitten kommer läggas sist. De två yttersta facken görs helt kvadratiska.

Imorgon är tanken att sektionen i bild ska bli helt klar sånär som på kapning och slipning av alla pluggar. Har bara gjort ett test på det än så länge.
Ser fantastiskt bra ut! (y)
 
Båda de yttre delarna klara och mittenfacket linjerat med de yttre. Bör hinna fylla i det imorgon och ev. torsdag sen är det bara trappsteg/sittbänk kvar :)

Alt: Delvis färdigställd träaltan med klara yttersektioner och pågående arbete på mittenfacket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.