210 206 läst · 483 svar
210k läst
483 svar
Renovering av 1½ plans villa från 1971
Här kommer även lite bilder på tvättstugeinredning. Fortfarande provisorisk el då elektrikern lyser med sin frånvaro..
Återstår knoppar på högskåpen, socklar och lite fogning. Ska även sätta stänkskydd, men har inte riktigt landat i vad. Jag är mest inne på att ta samma plattor som golvet då jag ändå har det hemma.
Luckor är Bodarp från IKEA. Bänkskiva i ek (27 mm) slipad till 400 korn och behandlad med Osmo natur.
Diskhon är IKEA:s kvartskomposit Kilsviken i grå/beige och blandare blev en FM Mattsson Siljan. Knopparna kommer från Toniton i kulör green (nästan identisk med luckan).
Fronterna till höger och vänster om diskhon är fullutdragslådor med en liten inre låda högst upp. Tanken är att dessa ska husera tvättkorgar i form av IKEA:s stora källsorteringskärl enligt bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återstår knoppar på högskåpen, socklar och lite fogning. Ska även sätta stänkskydd, men har inte riktigt landat i vad. Jag är mest inne på att ta samma plattor som golvet då jag ändå har det hemma.
Luckor är Bodarp från IKEA. Bänkskiva i ek (27 mm) slipad till 400 korn och behandlad med Osmo natur.
Diskhon är IKEA:s kvartskomposit Kilsviken i grå/beige och blandare blev en FM Mattsson Siljan. Knopparna kommer från Toniton i kulör green (nästan identisk med luckan).
Fronterna till höger och vänster om diskhon är fullutdragslådor med en liten inre låda högst upp. Tanken är att dessa ska husera tvättkorgar i form av IKEA:s stora källsorteringskärl enligt bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ånej. Dom där luckorna är inte kul. Har samma i tvätten. Kolla aktuellt tråd om bodarp.F falkn skrev:Här kommer även lite bilder på tvättstugeinredning. Fortfarande provisorisk el då elektrikern lyser med sin frånvaro..
[bild]
[bild]
Återstår knoppar på högskåpen, socklar och lite fogning. Ska även sätta stänkskydd, men har inte riktigt landat i vad. Jag är mest inne på att ta samma plattor som golvet då jag ändå har det hemma.
Luckor är Bodarp från IKEA. Bänkskiva i ek (27 mm) slipad till 400 korn och behandlad med Osmo natur.
Diskhon är IKEA:s kvartskomposit Kilsviken i grå/beige och blandare blev en FM Mattsson Siljan. Knopparna kommer från Toniton i kulör green (nästan identisk med luckan).
Fronterna till höger och vänster om diskhon är fullutdragslådor med en liten inre låda högst upp. Tanken är att dessa ska husera tvättkorgar i form av IKEA:s stora källsorteringskärl enligt bild nedan.
[bild]
Såhär blev flytspacklingen runt rören (fotat i morse). Ska skära rent lite på ena plattan i hörnan där det rann över något. Blev väldigt prydligt enligt mig. Skyddsrören kommer kapas av i samma längder och lite sådant pill senare. Kommer flyta utrymmet under värmepumpen så småningom också då det skämmer lite just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!F falkn skrev:Såhär blev flytspacklingen runt rören (fotat i morse). Ska skära rent lite på ena plattan i hörnan där det rann över något. Blev väldigt prydligt enligt mig. Skyddsrören kommer kapas av i samma längder och lite sådant pill senare. Kommer flyta utrymmet under värmepumpen så småningom också då det skämmer lite just nu.
[bild]
Du skriver att du ska flyta under pannan, hur gör du då? Låter du pannan stå kvar och hissar upp den på något vis?
Eller tar du helt enkelt bort den?
Tänkte låta den stå kvar. Flyter in fötterna bara. Skulle jag behöva byta den är det lätt att knacka loss dem. Det är bara 10-15 mm det handlar om.J Jarlsgård skrev:
Vi gör runt 100 badrum per år där jag jobbar och jag har hittills inte stött på ett där de krävs högre IP-klass. Det är sällan taket är under 225 cm. Men visst, har man en uppochner vänd takdusch får man tänka om.....X xLnT skrev:
(Det är samma sak som nästan alltid )
Mitt svar var dessutom på en kommentar om att det krävs IP44 i taket vilket kanske händer 1% av fallen, medans IP21 funkar i 99%
Det var bara en stilla fråga, jag ställde samma fråga i denna (https://www.byggahus.se/forum/threads/ip-klassning-vatutrymme.407318/) tråden och där uppfattade jag helt andra procentsatser än vad du säger nu.Ramnemark skrev:Vi gör runt 100 badrum per år där jag jobbar och jag har hittills inte stött på ett där de krävs högre IP-klass. Det är sällan taket är under 225 cm. Men visst, har man en uppochner vänd takdusch får man tänka om.....
(Det är samma sak som nästan alltid )
Mitt svar var dessutom på en kommentar om att det krävs IP44 i taket vilket kanske händer 1% av fallen, medans IP21 funkar i 99%
Man får se till varje badrum, men i min/vår erfarenhet är det nästan aldrig behov för högre än IP21. Vill du ha svar angående ditt projekt kan jag hjälpa dig via PMX xLnT skrev:
Uppdatering
Varit lite segt med updates här på sistone. Har dock kört på med lite olika saker. Fokus börjar förflyttas till utvändiga arbeten. När värmesäsongen tog slut drog vi igång arbetet med att flytta utedelen från vår terrass till andra sidan garaget. Detta innebar uppsågning av gamla trallen samt grävning av schakt för denna. Vi rev även muren på den sidan av terrassen då vi har nya planer för utekök och annan markbeläggning på den sidan.
Beställde färdig värmekulvert i 2x32 mm pex från Maxitherm, isolerad med PU. Totala sträckan var ca 15 m.
Denna borrades in genom källarvägen tillsammans med ett 50 rör för ström och kommunikation mellan inne- och utedel.
Värmekulvert till utedel
Förläggning. Mest sand på tomten.
Under murfundament
Gjöt ett fundament på andra sidan garaget på en rätt rejäl bädd (0,5m3) makadam för att släppa dräneringsvattnet där. Finns även värmeslinga i den som matas från utedelen.
Utedel på plats, ej inkopplad.
Rören till detta projekt är dragna på insidan. Blev nya alupex där längs med väggen och ska senare gipsas in. Behöver bara hyra pressverktyg nu för att få det färdigt. Det får bli någon regnig dag under sommaren.
Vi gick sedan vidare med rivning av resten av trallen. Beställning av det nya däcket har gäckat mig lite då jag först inte fick tag i de längder jag ville ha av trallvirket. Det som ska läggas är alltså 28x145 Bangkirai och där ska även byggas helt nytt bärverk då det gamla från -70 var ganska ruttet samt fel cc etc. I bild nedan syns det gamla utedelsfundamentet samt ännu äldre värmerör som gick till den första värmepumpen från -78 som enligt utsago från dåvarande ägare var bland de första i Sverige. Denna revs förra sommaren och var placerad i ett förråd på gaveln av garaget. Den hade dock inte varit i drift sen den nya värmepumpen installerades 2013. Den användes förr som ett komplement till oljepannan.
Hälften rivet
Tanken är att resultatet ska se ut som från modellen nedan med platsgjutet utekök som avdelare, pergola som förmodligen kommer sträcka sig förbi blomsterlådan (som inte ska vara vit) och sedan offerdalsskiffer på marken vid utekök och badtunna. Det blir även en liten kombinerad trappa/sittbänk på trädäcket närmst huset och denna kommer även få lite infälld belysning på framkanten.
Illustration från SketchUp modell
Bärverket blev 45x170 tryckt då jag hade ett gäng balkskor för denna dimension (60 st.). Det blev ganska lagom höjdmässigt då det ger ca 3-4 cm till marken under som mest består av sand och gamla barr.
Vi fäste bärlinor i väggarna på alla 4 sidor då huset ligger på ena sidan (lecamur - lättbetongskruv 10,5x210) och övriga sidor har grundmur av betonghålsten (fasadplugg 10x140). Underlagspapp på bak och ovansida och det blev riktigt bra. Avvägt med planlaser.
Yttervarv och balkskor på plats
Ca 1 meter in från utsidan fanns ett gäng gamla plintar på lite lägre djup. Injekterade nya stolpskor i dessa för en tvärgående 45x95. Det blev sedan utgrävt för markduk, makadam och betongplattor halvvägs mellan denna och husfasaden som mittupplag (cc ca 150 cm). Detta skulle ge en teoretisk nedböjning på ca 1 mm. Det känns lagom.
Utläggning av betongplattor pågår
Alla bärlinor på plats.
Stödben ner på plattorna
Glömde nämna det tidigare, men vi har även dragit ut vatten till uteköket. Både varmt och kallt. Drog 16 Pex RiR i ett 75 mm kabelskyddsrör. Det sitter tömningsventiler till denna matningen i källaren så den kommer behöva tömmas varje vinter.
Vatten till utekök
Igår påbörjades trallen lite smått. Bangkirai är extremt hårt och tungt (densitet ca 1100 kg/m3) och behöver förborras. Tanken var att fräsa alla skruvhål och plugga med plugg i samma material, men detta verkar inte funka på den rillade sidan p.g.a. bredden på åsen. Får bli synlig skruv där och träpluggar på de delar vi lägger med släta sidan uppåt (ramen runt och avdelare). Däcket delas in i tre fack med avdelare mellan d.v.s. inga löpande skarvar. Facken består av trall med 4,8 resp. 3,5 m längd.
Däcket ska sedan behandlas med ofärgad kinaolja. Gjorde ett prov igår och det ser riktigt bra ut.
Kortlängderna inburna
1 lager kinaolja
Som ovan
P.g.a. det oväntade strulet med borrningen igår blev det inte så många brädor lagda. Enbart 2 st. av ramen runt på ena sidan. Trallen skruvas med Fast HWD 5x80 A4 skruv p.g.a. tjockleken.
Första brädorna lagda
Kommer bli mycket fokus på däcket framöver. Återkommer med mer bilder efter hand.
Varit lite segt med updates här på sistone. Har dock kört på med lite olika saker. Fokus börjar förflyttas till utvändiga arbeten. När värmesäsongen tog slut drog vi igång arbetet med att flytta utedelen från vår terrass till andra sidan garaget. Detta innebar uppsågning av gamla trallen samt grävning av schakt för denna. Vi rev även muren på den sidan av terrassen då vi har nya planer för utekök och annan markbeläggning på den sidan.
Beställde färdig värmekulvert i 2x32 mm pex från Maxitherm, isolerad med PU. Totala sträckan var ca 15 m.
Denna borrades in genom källarvägen tillsammans med ett 50 rör för ström och kommunikation mellan inne- och utedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekulvert till utedel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förläggning. Mest sand på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under murfundament
Gjöt ett fundament på andra sidan garaget på en rätt rejäl bädd (0,5m3) makadam för att släppa dräneringsvattnet där. Finns även värmeslinga i den som matas från utedelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utedel på plats, ej inkopplad.
Rören till detta projekt är dragna på insidan. Blev nya alupex där längs med väggen och ska senare gipsas in. Behöver bara hyra pressverktyg nu för att få det färdigt. Det får bli någon regnig dag under sommaren.
Vi gick sedan vidare med rivning av resten av trallen. Beställning av det nya däcket har gäckat mig lite då jag först inte fick tag i de längder jag ville ha av trallvirket. Det som ska läggas är alltså 28x145 Bangkirai och där ska även byggas helt nytt bärverk då det gamla från -70 var ganska ruttet samt fel cc etc. I bild nedan syns det gamla utedelsfundamentet samt ännu äldre värmerör som gick till den första värmepumpen från -78 som enligt utsago från dåvarande ägare var bland de första i Sverige. Denna revs förra sommaren och var placerad i ett förråd på gaveln av garaget. Den hade dock inte varit i drift sen den nya värmepumpen installerades 2013. Den användes förr som ett komplement till oljepannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälften rivet
Tanken är att resultatet ska se ut som från modellen nedan med platsgjutet utekök som avdelare, pergola som förmodligen kommer sträcka sig förbi blomsterlådan (som inte ska vara vit) och sedan offerdalsskiffer på marken vid utekök och badtunna. Det blir även en liten kombinerad trappa/sittbänk på trädäcket närmst huset och denna kommer även få lite infälld belysning på framkanten.
Illustration från SketchUp modell
Bärverket blev 45x170 tryckt då jag hade ett gäng balkskor för denna dimension (60 st.). Det blev ganska lagom höjdmässigt då det ger ca 3-4 cm till marken under som mest består av sand och gamla barr.
Vi fäste bärlinor i väggarna på alla 4 sidor då huset ligger på ena sidan (lecamur - lättbetongskruv 10,5x210) och övriga sidor har grundmur av betonghålsten (fasadplugg 10x140). Underlagspapp på bak och ovansida och det blev riktigt bra. Avvägt med planlaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttervarv och balkskor på plats
Ca 1 meter in från utsidan fanns ett gäng gamla plintar på lite lägre djup. Injekterade nya stolpskor i dessa för en tvärgående 45x95. Det blev sedan utgrävt för markduk, makadam och betongplattor halvvägs mellan denna och husfasaden som mittupplag (cc ca 150 cm). Detta skulle ge en teoretisk nedböjning på ca 1 mm. Det känns lagom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utläggning av betongplattor pågår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla bärlinor på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödben ner på plattorna
Glömde nämna det tidigare, men vi har även dragit ut vatten till uteköket. Både varmt och kallt. Drog 16 Pex RiR i ett 75 mm kabelskyddsrör. Det sitter tömningsventiler till denna matningen i källaren så den kommer behöva tömmas varje vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten till utekök
Igår påbörjades trallen lite smått. Bangkirai är extremt hårt och tungt (densitet ca 1100 kg/m3) och behöver förborras. Tanken var att fräsa alla skruvhål och plugga med plugg i samma material, men detta verkar inte funka på den rillade sidan p.g.a. bredden på åsen. Får bli synlig skruv där och träpluggar på de delar vi lägger med släta sidan uppåt (ramen runt och avdelare). Däcket delas in i tre fack med avdelare mellan d.v.s. inga löpande skarvar. Facken består av trall med 4,8 resp. 3,5 m längd.
Däcket ska sedan behandlas med ofärgad kinaolja. Gjorde ett prov igår och det ser riktigt bra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortlängderna inburna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 lager kinaolja
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ovan
P.g.a. det oväntade strulet med borrningen igår blev det inte så många brädor lagda. Enbart 2 st. av ramen runt på ena sidan. Trallen skruvas med Fast HWD 5x80 A4 skruv p.g.a. tjockleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första brädorna lagda
Kommer bli mycket fokus på däcket framöver. Återkommer med mer bilder efter hand.
Redigerat: