Här ser ni resultatet efter fogning också.

Nyligen fogat stengolv med väggdetaljer av rör och kablar i ett renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 14 till
  • Laddar…
Här kommer även lite bilder på tvättstugeinredning. Fortfarande provisorisk el då elektrikern lyser med sin frånvaro..

Tvättstuga med gråskåp från IKEA, ekbänkskiva, kvartskompositho IKEA, provisorisk el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugeinredning med grön Bodarp högskåp från IKEA, provisorisk el och verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår knoppar på högskåpen, socklar och lite fogning. Ska även sätta stänkskydd, men har inte riktigt landat i vad. Jag är mest inne på att ta samma plattor som golvet då jag ändå har det hemma.

Luckor är Bodarp från IKEA. Bänkskiva i ek (27 mm) slipad till 400 korn och behandlad med Osmo natur.
Diskhon är IKEA:s kvartskomposit Kilsviken i grå/beige och blandare blev en FM Mattsson Siljan. Knopparna kommer från Toniton i kulör green (nästan identisk med luckan).

Fronterna till höger och vänster om diskhon är fullutdragslådor med en liten inre låda högst upp. Tanken är att dessa ska husera tvättkorgar i form av IKEA:s stora källsorteringskärl enligt bild nedan.

Tvättstugeinredning med Bodarp luckor, ek bänkskiva, Kilsviken diskho och Siljan blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Här kommer även lite bilder på tvättstugeinredning. Fortfarande provisorisk el då elektrikern lyser med sin frånvaro..

[bild]
[bild]

Återstår knoppar på högskåpen, socklar och lite fogning. Ska även sätta stänkskydd, men har inte riktigt landat i vad. Jag är mest inne på att ta samma plattor som golvet då jag ändå har det hemma.

Luckor är Bodarp från IKEA. Bänkskiva i ek (27 mm) slipad till 400 korn och behandlad med Osmo natur.
Diskhon är IKEA:s kvartskomposit Kilsviken i grå/beige och blandare blev en FM Mattsson Siljan. Knopparna kommer från Toniton i kulör green (nästan identisk med luckan).

Fronterna till höger och vänster om diskhon är fullutdragslådor med en liten inre låda högst upp. Tanken är att dessa ska husera tvättkorgar i form av IKEA:s stora källsorteringskärl enligt bild nedan.

[bild]
Ånej. Dom där luckorna är inte kul. Har samma i tvätten. Kolla aktuellt tråd om bodarp.
 
N nybyggarn3 skrev:
Ånej. Dom där luckorna är inte kul. Har samma i tvätten. Kolla aktuellt tråd om bodarp.
Sjukt snygg tvättstuga förresten.
 
  • Gilla
Warimoto
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ånej. Dom där luckorna är inte kul. Har samma i tvätten. Kolla aktuellt tråd om bodarp.
Har läst lite om det. Fattar inte alls problematiken. Har samma typ av lucka i köket fast svart. Man ska inte kladda så mycket på luckorna :rofl:
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
F falkn skrev:
Har läst lite om det. Fattar inte alls problematiken. Har samma typ av lucka i köket fast svart. Man ska inte kladda så mycket på luckorna :rofl:
Mina ser alltid lite flammiga ut.
 
Såhär blev flytspacklingen runt rören (fotat i morse). Ska skära rent lite på ena plattan i hörnan där det rann över något. Blev väldigt prydligt enligt mig. Skyddsrören kommer kapas av i samma längder och lite sådant pill senare. Kommer flyta utrymmet under värmepumpen så småningom också då det skämmer lite just nu.

Välutförd flytspackling runt vattenrör och vägguttag i ett hörn av ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Såhär blev flytspacklingen runt rören (fotat i morse). Ska skära rent lite på ena plattan i hörnan där det rann över något. Blev väldigt prydligt enligt mig. Skyddsrören kommer kapas av i samma längder och lite sådant pill senare. Kommer flyta utrymmet under värmepumpen så småningom också då det skämmer lite just nu.

[bild]
Snyggt!
Du skriver att du ska flyta under pannan, hur gör du då? Låter du pannan stå kvar och hissar upp den på något vis?
Eller tar du helt enkelt bort den?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ett gammalt inlägg men du har fel.
Över 225cm är det inte högre IP-klass än 21
Där står faktiskt minst, är det samma sak som IP21 funkar alltid?
 
J Jarlsgård skrev:
Snyggt!
Du skriver att du ska flyta under pannan, hur gör du då? Låter du pannan stå kvar och hissar upp den på något vis?
Eller tar du helt enkelt bort den?
Tänkte låta den stå kvar. Flyter in fötterna bara. Skulle jag behöva byta den är det lätt att knacka loss dem. Det är bara 10-15 mm det handlar om.
 
F falkn skrev:
Tänkte låta den stå kvar. Flyter in fötterna bara. Skulle jag behöva byta den är det lätt att knacka loss dem. Det är bara 10-15 mm det handlar om.
Nä det är klart!
Tänkte mest om du hade ställt den på några distanser eller liknande :)
 
X xLnT skrev:
Där står faktiskt minst, är det samma sak som IP21 funkar alltid?
Vi gör runt 100 badrum per år där jag jobbar och jag har hittills inte stött på ett där de krävs högre IP-klass. Det är sällan taket är under 225 cm. Men visst, har man en uppochner vänd takdusch får man tänka om.....


(Det är samma sak som nästan alltid :p)
Mitt svar var dessutom på en kommentar om att det krävs IP44 i taket vilket kanske händer 1% av fallen, medans IP21 funkar i 99%
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi gör runt 100 badrum per år där jag jobbar och jag har hittills inte stött på ett där de krävs högre IP-klass. Det är sällan taket är under 225 cm. Men visst, har man en uppochner vänd takdusch får man tänka om.....


(Det är samma sak som nästan alltid :p)
Mitt svar var dessutom på en kommentar om att det krävs IP44 i taket vilket kanske händer 1% av fallen, medans IP21 funkar i 99%
Det var bara en stilla fråga, jag ställde samma fråga i denna (https://www.byggahus.se/forum/threads/ip-klassning-vatutrymme.407318/) tråden och där uppfattade jag helt andra procentsatser än vad du säger nu.
 
X xLnT skrev:
Det var bara en stilla fråga, jag ställde samma fråga i denna ([länk]) tråden och där uppfattade jag helt andra procentsatser än vad du säger nu.
Man får se till varje badrum, men i min/vår erfarenhet är det nästan aldrig behov för högre än IP21. Vill du ha svar angående ditt projekt kan jag hjälpa dig via PM :)
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering
Varit lite segt med updates här på sistone. Har dock kört på med lite olika saker. Fokus börjar förflyttas till utvändiga arbeten. När värmesäsongen tog slut drog vi igång arbetet med att flytta utedelen från vår terrass till andra sidan garaget. Detta innebar uppsågning av gamla trallen samt grävning av schakt för denna. Vi rev även muren på den sidan av terrassen då vi har nya planer för utekök och annan markbeläggning på den sidan.

Beställde färdig värmekulvert i 2x32 mm pex från Maxitherm, isolerad med PU. Totala sträckan var ca 15 m.
Denna borrades in genom källarvägen tillsammans med ett 50 rör för ström och kommunikation mellan inne- och utedel.

Isolerade värmekulverter ligger i ett grävt schakt bredvid en delvis nedmonterad träterrass och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmekulvert till utedel
Grävt schakt med gul isolerad värmekulvert bredvid trätrall och arbetsboots.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förläggning. Mest sand på tomten.
Isolerad värmekulvert och elrör grävda i schakt vid terrass under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under murfundament

Gjöt ett fundament på andra sidan garaget på en rätt rejäl bädd (0,5m3) makadam för att släppa dräneringsvattnet där. Finns även värmeslinga i den som matas från utedelen.

Flyttad utedel av värmepump på betongfundament vid husvägg med isolerade rör och grävning för schakt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utedel på plats, ej inkopplad.

Rören till detta projekt är dragna på insidan. Blev nya alupex där längs med väggen och ska senare gipsas in. Behöver bara hyra pressverktyg nu för att få det färdigt. Det får bli någon regnig dag under sommaren.

Vi gick sedan vidare med rivning av resten av trallen. Beställning av det nya däcket har gäckat mig lite då jag först inte fick tag i de längder jag ville ha av trallvirket. Det som ska läggas är alltså 28x145 Bangkirai och där ska även byggas helt nytt bärverk då det gamla från -70 var ganska ruttet samt fel cc etc. I bild nedan syns det gamla utedelsfundamentet samt ännu äldre värmerör som gick till den första värmepumpen från -78 som enligt utsago från dåvarande ägare var bland de första i Sverige. Denna revs förra sommaren och var placerad i ett förråd på gaveln av garaget. Den hade dock inte varit i drift sen den nya värmepumpen installerades 2013. Den användes förr som ett komplement till oljepannan.

Renoveringsprojekt av uteplats med upptagen trätrall och grävda schakt, murstenar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälften rivet

Tanken är att resultatet ska se ut som från modellen nedan med platsgjutet utekök som avdelare, pergola som förmodligen kommer sträcka sig förbi blomsterlådan (som inte ska vara vit) och sedan offerdalsskiffer på marken vid utekök och badtunna. Det blir även en liten kombinerad trappa/sittbänk på trädäcket närmst huset och denna kommer även få lite infälld belysning på framkanten.

3D-modell av en bakgård med träaltan, platsgjutet utekök, pergola, badtunna och markbeläggning i offerdalsskiffer.
Illustration från SketchUp modell

Bärverket blev 45x170 tryckt då jag hade ett gäng balkskor för denna dimension (60 st.). Det blev ganska lagom höjdmässigt då det ger ca 3-4 cm till marken under som mest består av sand och gamla barr.
Vi fäste bärlinor i väggarna på alla 4 sidor då huset ligger på ena sidan (lecamur - lättbetongskruv 10,5x210) och övriga sidor har grundmur av betonghålsten (fasadplugg 10x140). Underlagspapp på bak och ovansida och det blev riktigt bra. Avvägt med planlaser.

Grundarbeten för däck, bärlinor och grundmur, samt underlagspapp vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttervarv och balkskor på plats

Ca 1 meter in från utsidan fanns ett gäng gamla plintar på lite lägre djup. Injekterade nya stolpskor i dessa för en tvärgående 45x95. Det blev sedan utgrävt för markduk, makadam och betongplattor halvvägs mellan denna och husfasaden som mittupplag (cc ca 150 cm). Detta skulle ge en teoretisk nedböjning på ca 1 mm. Det känns lagom.

Renovering av uteplats med mur, betongplattor på mark och skottkärra full med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utläggning av betongplattor pågår
Konstruktion av träbärverk för ett däck under uppbyggnad med tydlig visning av balkar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla bärlinor på plats.
Träbärverk under konstruktion för en terrass, med balkar fästa på stolpskor ovanpå betongplattor och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödben ner på plattorna

Glömde nämna det tidigare, men vi har även dragit ut vatten till uteköket. Både varmt och kallt. Drog 16 Pex RiR i ett 75 mm kabelskyddsrör. Det sitter tömningsventiler till denna matningen i källaren så den kommer behöva tömmas varje vinter.

Byggarbetsplats för trädäck med träbalkar och balkskor, verktyg och cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten till utekök

Igår påbörjades trallen lite smått. Bangkirai är extremt hårt och tungt (densitet ca 1100 kg/m3) och behöver förborras. Tanken var att fräsa alla skruvhål och plugga med plugg i samma material, men detta verkar inte funka på den rillade sidan p.g.a. bredden på åsen. Får bli synlig skruv där och träpluggar på de delar vi lägger med släta sidan uppåt (ramen runt och avdelare). Däcket delas in i tre fack med avdelare mellan d.v.s. inga löpande skarvar. Facken består av trall med 4,8 resp. 3,5 m längd.

Däcket ska sedan behandlas med ofärgad kinaolja. Gjorde ett prov igår och det ser riktigt bra ut.

Bangkirai-trallvirke staplat utanför ett rött tegelhus, redo för byggning av nytt trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortlängderna inburna
Behandlad Bangkirai-träplanka för trall ligger på ett bord utomhus bredvid kaffekoppar och ett magasin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 lager kinaolja
Nybyggt träbärverk för trall med en enskild brun Bangkirai-bräda ovanpå, makadam och betongplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ovan

P.g.a. det oväntade strulet med borrningen igår blev det inte så många brädor lagda. Enbart 2 st. av ramen runt på ena sidan. Trallen skruvas med Fast HWD 5x80 A4 skruv p.g.a. tjockleken.

Ej färdigbyggd trätrall vid tegelhus med synliga grundbalkar och rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första brädorna lagda

Kommer bli mycket fokus på däcket framöver. Återkommer med mer bilder efter hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.