harry73 harry73 skrev:
Eller så får man konstatera att det inte är en jättestor bedrift att åka till månen som man tror.
De kom hem också. Levande dessutom. Men kanske är sopsortering svårare, vad vet jag?
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
M MrDizzy skrev:
Personligen vill jag att sopsortering ska bygga på frivillighet,
Den frivillighet finns till stor del i vad du köper eller får in i hemmet. När det finns där och man vill bli av med det, är det enklaste att bränna skiten på gården eller dumpa det 100m bort.
För att se till att allt kommer fram till en avfallsanläggning, krävs det en viss mängd tvång.

För övrigt kan man hos oss välja bland en 2facks kärl eller två 4facks kärl. Så vill man inte sortera så noga, finns den möjligheten
 
harry73 harry73 skrev:
Den frivillighet finns till stor del i vad du köper eller får in i hemmet. När det finns där och man vill bli av med det, är det enklaste att bränna skiten på gården eller dumpa det 100m bort.
För att se till att allt kommer fram till en avfallsanläggning, krävs det en viss mängd tvång.

För övrigt kan man hos oss välja bland en 2facks kärl eller två 4facks kärl. Så vill man inte sortera så noga, finns den möjligheten
Här finns det fem alternativ (plus sommar hämtning)
bas) 1st 370L 2-facks tunna för restavfall och matavfall, kostnad: 225kr / mån
mini) 1st 240L 2-facks tunna restavfall och matavfall , kostnad: 190kr / mån
4-fack) 2 st 370L 4-facks tunnor + egen batteri micro-tunna, kostnad: 225kr / mån
mat & rest liten) 1st 240L 1-fack restavfall och matavfall , kostnad 390kr / mån
mat & rest stor ) 1st 370L 1-fack restavfall och matavfall , kostnad 470kr / mån

Dvs du vill ha 4-facks alternativet ;) men det är klart... vill man skippa att sortera så finns alternativen till extra kostnad
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
De kom hem också. Levande dessutom. Men kanske är sopsortering svårare, vad vet jag?
Ner man fick datorstrul med apollo 13, kunde man styra kosan manuellt ner till jorden.
Visst var det en bedrift för den tiden, och visst skulle man göra det mer avancerat idag, kanske lite AI för att upptäcka rymdskrot mm.
Även sopsortering är enkelt. Man kan göra det för hand med bra resultat. Och även där kan man öka komplexiteten, blanda in AI och mycket mer, för att göra det snabbare och bättre än manuellt. Och ja, det kan absolut bli svårare än att skicka apollo13 till månen
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte lätt att konstruera en anläggning som kan få in blandade hushållssopor och förpackningar (löst liggande?), och sedan få ut de olika fraktionerna av tillräckligt bra renhet för att de ska gå att återvinna.
Apropå återvinning, är det nån här som har siffror på hur mycket av det som sopsorteras faktiskt återvinns?
 
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Olika former av sortering för hushållssopor och grovsopor har vi haft i 25-30 år nu. Folk är vana vid det. De allra flesta accepterar att gammalt skräp måste tas om hand på olika sätt, precis som de accepterar att nytt skräp införskaffas på olika sätt; handla mat på ICA och möbler på IKEA.
Inköpen gör vi på en konkurrensutsatt marknad. Skräpet anlitar vi en monopolist för att ta hand om. Det vore intressant att se vad som skulle hända om en kommun nånstans släppte sophanteringsmarknaden fri.
Allt i samma tunna hade varit ett stort steg bakåt i utvecklingen, och allmänheten verkar inte vilja ha det så. Det är fler som demonstrerar med Greta än som demonstrerar för att slippa sortera sopor, vet inte om jag ens hört talas om en sån demonstration faktiskt. (Kanske är 'makten' som mörkar?)
Greta Thunberg? Hennes aktivism handlar väl mer om klimat än om sopsortering?
 
P pmd skrev:
Inköpen gör vi på en konkurrensutsatt marknad. Skräpet anlitar vi en monopolist för att ta hand om. Det vore intressant att se vad som skulle hända om en kommun nånstans släppte sophanteringsmarknaden fri.
Think Pink.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Think Pink.
Jag tror dom menade: Tänk på att pinka på våra sophögar så dom inte börjar brinna. Think pinka
 
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är 'nån annan' som ska göra de där enkla jobben, va? Eller har du tänkt att söka dit själv?
Arbetslösheten i Sverige är cirka 10%. Några av dessa arbetslösa kanske kan tänka sig att arbeta med sopsortering?
Bäst är att helautomatisera det, och i videon såg man rätt mycket automatik. Vissa moment tycks inte gå att automatisera än, men det kanske går i framtiden.
Jag tror inte hushållsavfallskunderna är beredda att betala för det. Även lågavlönade ska ha lön, och i det här fallet skulle det gå åt många.
Det verkar gå bra i Chicagos södra förorter.

Jag tycker f.ö. inte att jobbet såg så enkelt ut.
 
P
L Tommy Lövgren skrev:
Man behövde bl a byta ut sopbilarna mot bilar med många fack samt fler bilar än vad man hade förut.
Hur töms tunnor med flera fack i bilarna? Sitter det ett lock per fack på tunnan, eller är det någon fiffig grunka på bilen som ser till att rätt fack i tunnan töms till rätt behållare i bilen?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då??? Om tekniken skulle medge det leder detta till en betydligt bättre "total sortering" som görs på ett effektivt sätt centraliserat. Dessutom skulle mycket tid sparas för samhället i stort och totalt sett skulle det vara både en stor miljövinst och en stor samhällsekonomisk besparing.

Ett jättekliv framåt enligt min mening!
Det är väl mer moraliskt korrekt att var och en sorterar sina egna sopor. Ungefär på samma sätt som det är omoraliskt att inte städa själv.
 
P pmd skrev:
Hur töms tunnor med flera fack i bilarna? Sitter det ett lock per fack på tunnan, eller är det någon fiffig grunka på bilen som ser till att rätt fack i tunnan töms till rätt behållare i bilen?
Två fack hänger löst i tunnan och lyfts upp och tippas ihop, sen tippas de två stora facken ihop. Båda tippomgångarna görs mot en vertikal avdelare, så att ena hälften kommer åt höger och andra åt vänster.

Sopbilen har alltså två lite mindre fack längst upp och två lite större nertill.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Jag personligen gillar det systemet som de kör med här i Norrklöpign, 2 st 4facks tunnor med väldigt billig "vi drar din tunna 15-30m" extra kostnad.
Eget litet hus för tunnorna man slipper åka iväg med återvinning.
Byggs nya kök med plats för åtta olika behållare för skräp? Vårt kök, som inte är direkt nybyggt, har definitivt inte plats för det. En ombyggnad kan bli ganska dyr.
 
P pmd skrev:
Hur töms tunnor med flera fack i bilarna? Sitter det ett lock per fack på tunnan, eller är det någon fiffig grunka på bilen som ser till att rätt fack i tunnan töms till rätt behållare i bilen?
I den ena tunnan är det en överdel med små fack för metall, glas etc dom får man hantera manuellt. Under är det fack som man tar hela tunnan automatiskt och den dockas så dom två facken i tunnan hamnar i motsvarande två fack i bilen. Lika i tunna två. Hoppas jag kommer ihåg rätt då jag inte har dom här själv då jag bor i flerfamiljshus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.