Enligt vissa så är ju allt från naturen farligt för dig och huset. Tänk bara på alla trådar om träd på tomten, träd på grannens tomt, fågelbo på taket, fågeloppor i väggen, fågelbajs i regnvattnet, ogräs i gräsmattan, blommor i gräsmattan osv.

Låt svalorna vara. Det värsta som kan hända är att du får lite svalskit på väggen och att någon enstaka planka i fasaden blir dålig lite fortare.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Jag funderar ju som sagt på att hjälpa dem, antigen på platsen de brukar bygga, eller genom att bygga en holk någon annanstans.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag funderar ju som sagt på att hjälpa dem, antigen på platsen de brukar bygga, eller genom att bygga en holk någon annanstans.
Ja, det sorgliga är att om man söker efter typ ’ bo svalor’ för att hitta tips om hur man ska hjälpa dom så hittar man mest information om folk som vill ta bort sina svalbo. För de kan skita ner fasaden. Om man nu får panik av sånt så kan man sätta upp en bräda under boet som fångar upp skiten. Eller så lever man med den oerhörda skammen av lite skit på fasaden och njuter istället av de svirrande svalorna och de färre flygfäna.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Våra svalor (riparia riparia) har hyfsen att bygga bo i ett gammalt grustag i närheten. De gör sitt bästa att hålla myggpopulationen i trädgården i schack. Och när det börjar bli läggdags för dom, tar ett gäng fladdermöss över.
 
  • Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
S segv skrev:
lite skit
Så värst lite är det dock inte, fick erfara detta för några år sedan. Ett svalpar lyckades göra sig ett bo inne i ... "garaget." (Man får absolut inte plats med någon bil, är virkesförvaring och massa verktyg och skivor av olika slag, sommar- resp vinterdäck osv osv...) Iaf, fick krångla med olika lösningar för att se till att porten inte skulle slå igen så de kunde flyga ut och in som de ville. Under svalboet stod gräsklipparen, när jag skulle ha den nån vecka senare så var det en sån pyramid med svalskit att överdelen på klipparen inte syntes. :crysmile:
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Bekräftat! Stararna ruvar, sex stycken går och pickar här i gräset och flyger iväg med mask i näbben till holkarna. Härliga tider, fler bosättningar än på många år!
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Tidigare år har jag endast matat fåglarna under vintern. I år har jag fortsatt mata. Det har gått åt 200 talgbollar, 35 kilo frö och 10 kilo jordnötter sen i höstas.

Och vilken skillnad det blivit! Det piper och kvittrar i trädgården dygnet runt. Pilfinkarna har byggt bo i min stora en där de har nära till maten. Ekorrar har hittat till trädgården för första gången. Jag har fasaner, hackspettar, domherrar och koltrastar på besök dagligen och en massa fåglar jag inte vet namnet på.

Planen nu är att fortsätta mata året om. Jag har precis satt upp ett fågelbad också som verkar populärt. Särskilt duvorna gillar att stå och dricka vatten.

I övrigt kämpar jag vidare med att så och plantera in perenner för att få blomning under så stor del av året som möjligt. En liten trädgårdsdamm skulle vara fint att lyckas klämma in någonstans också.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Bekräftat! Stararna ruvar, sex stycken går och pickar här i gräset och flyger iväg med mask i näbben till holkarna. Härliga tider, fler bosättningar än på många år!
Samma här. Tror fyra par bara på tomten. För första gången starar i en gammal holk på baksidan. Inte helt lätt att veta om häckning är på gång på nåt udda ställe men om går förbi och ungarna piper högljutt efter mat därinne så råder dock ingen tvekan.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Svartvit flugsnappare är i storlek som en mes och övervintrar söder om Sahara i tropiska Afrika. Den livnär sig enbart på insekter och den anländer till vårt land i början av maj. Då gäller det att hitta bostad, den är holkberoende, samt en partner så att ungarna föds när vår natur har som mest insekter för att ungarna skall överleva. Mesarna som övervintrat har lagt beslag på holkarna och ibland kan en strid på liv och död uppstå, så stark är driften att reproducera sig.
Vi har en holk på baksidan där svartvit flugsnappare har häckat varje år sedan vi flyttade hit 2012. Man undrar ju om den gått i arv på något sätt, för det lär väl knappast vara samma par.
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
S segv skrev:
...hästar ... päls ... gräsmatta finns det gott om mjuk fin mossa för dom att inreda med också...
Hästar => päls och tagel - check.
Mossa i gräsmattan - check.

Åh vad skönt. Där försvann det sista dåliga samvetet för den obefintligt skötta trädgården. (Mossa i gräsmattan alltså. Ännu har det inte gått så långt att hästarna tagit sig in i trädgården...)
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Äntligen! I fredags hörde jag det bekanta visslandet i skyn, fyra tornseglare kretsade runt den gamla ladugården. Jag hade nästan gett upp hoppet om de långväga gästerna, så här sena har de aldrig varit förut.
Men glädjen var stor må ni tro!
Nu går det utmärkt att gräva efter de 70 mm regn som vi fick under två dygn, finns ett litet utrymme kvar här innanför stängslet som skall införlivas med trädgården.

Trädgård under arbete med stenar, grävmärken nära staket och bihotell på stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och ett nytt bihotell på stolpen :D

En trädgård under arbete med spade, hinkar, stenhög och ett nyligen uppsatt bihotell på en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ingen spontanköpare som i allmänhet låter mig påverkas av reklam men nu föll jag dit för den här skapelsen vädjade till mig på ett sätt jag inte kunde motstå. Den är stor, tung och tjusig och förhoppningsvis även funktionell. Skall få sin plats mot stängslet när platsen är iordninggjord.

Stort och tungt bihotell i trä placerat i en grön trädgård intill en stor sten och blommande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 7 till
  • Laddar…
B
Bihotellet har hängt där i två år nu. Första året inget intresse från bina, i år ser det bättre ut!
Man kan se några bin i hålen som håller på och.. Gör vad nu bina gör innan dom murar igen hålet.

Ett bihotell med ihåliga träbitar monterat på en röd vägg, vissa hål syns fyllda av bina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Man kan se några bin i hålen som håller på och.. Gör vad nu bina gör innan dom murar igen hålet.
Grattis. Lägger ägg är vad dom gör innan dom murar igen.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det ska inte mycket till för att göra en glad. Närmare 5 gram fladdermus. Offrade mig och satt ute till en halvtimme efter solnedgången. Och visst är dom här igen! Dvärgpippistrell tror jag. Superliten fin insektsjagare i skymningen med helt ljudlös luftakrobatik uppe i trädhöjd runt gården. Älskar dom små liven. Satte ju upp en stor holk till dom för någon vecka sen. Drömmen är att få in en stor koloni med honor som föder upp ungar. Men jag låter nog holken vara och tittar upp i den senare i sommar. Det viktiga är ändå att jag vet att de är här ute och patrullerar i natten när jag sover.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nu kanske detta blir lite off topic, men det köpta insektshotellet i trädgården är öde. Mitt inglasade uterum är däremot poppis. Som tur är det aldrig stängt då ena katten sover där ute. En bonusbild på en annan gäst hos mig också. Plus sädesärlor som byggt bo under taket, (ej bild dock, dom vill inte att jag ska se vart dom bor) men dom kanske måste avhysas.

edit: hålen i hyllan är alltså ockuperade. :) kanske bi men inte undersökt det närmre.

Vit hyllstolpe med ockuperade hål, troligtvis bebodda av insekter, i ett inglasat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moth resting on a white wooden surface near a shelf with holes, possible insect guest in a conservatory.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.