B konunge87 skrev:
hej,
en fundering kring skruvdragare. står och väljer mellan ddf 483 ddf 484 och ddf 485. kommer inte borra stora hål eller hålsåga utan endast borra mindre hål och köra mindre skruv. har 484 bättre balans än 483/485. det är ju en tyngre maskin men är balansen bättre så föredrar jag det
Är det 18v du söker? Kan annars rek denns 12v, klart smidigare och med både 2Ah o 4Ah ackar en bra allround maskin.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...MIpuy9k7nz8AIVmt4YCh2v8gmnEAQYASABEgLpWPD_BwE
 
  • Gilla
martintiden
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Efter 1 hus och 1 garage med dfr450 kan jag säga att handhavandet är största felet, typ att man ställer nosen fel i relation till skruvlängd eller inte har maskinen helt rakt mot skivan. Däremot är osb hemskt att skruva med den då det är så glatt så den slirar iväg... Funderar på att limma en bit mjuktmjukt gummi på nosen så det skulle bita bättre
Jag har fulmoddat min frd550 med ikeas största klistermöbeltass när plastskyddet på nosen blev utslitet. Fungerar bra som glidskydd på t.ex osb

Annars har den fungerat väldigt bra. Gillar att handtaget är bakom nosen och inte under. Tricket är att hålla vinkelrät mot skivan och att ha full fart på motorn innan maskinen trycks distinkt mot skivan.

Kan också varmt rekommendera att köra trallskruv med automat. Fäst brädorna i änden först och snörslå var skruvarna ska vara. Drog 70 kvadrat altan på 2 timmar.

En skruvautomat med en stor klistermöbeltass moddad på nosen för glidskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
T
T toolman77 skrev:
Jag har fulmoddat min frd550 med ikeas största klistermöbeltass när plastskyddet på nosen blev utslitet. Fungerar bra som glidskydd på t.ex osb

Annars har den fungerat väldigt bra. Gillar att handtaget är bakom nosen och inte under. Tricket är att hålla vinkelrät mot skivan och att ha full fart på motorn innan maskinen trycks distinkt mot skivan.

Kan också varmt rekommendera att köra trallskruv med automat. Fäst brädorna i änden först och snörslå var skruvarna ska vara. Drog 70 kvadrat altan på 2 timmar.

[bild]
Jaså kan man dra trallskruv med den också?
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
I princip all skruv som är max 55mm lång och på band går att köra. 55mm trallskruv räcker till 28mm tjocka brädor. Finns även ett förlängningshandtag om man inte vill böja ryggen, men det har jag inte provat.

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/golvforlangare-skruvautomater

Jag tycker att största fördelen förutom att det går fort är att det går att hålla skidor med en hand och skruva med en andra. Praktiskt när man bygger mycket ensam.
 
2295kr
 
  • Makita DTM52Z Multiverktyg 18V utan batteri, blått och svart, på en webbannons.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Tänkte utöka min Makita maskinpark.
Funderar på att köpa en Makita DUR368AZ eller ska jag titta på någon annan modell.
Ni som äger en sån, tycker ni att den är bra?
Jag ska ha den till att trimma lite slänter 100 kvm och utmed staketet, har 6 st 4 ampers batterier räcker dom eller ska jag satta på kraftigare batterier?
 
Jag har en äldre modell som jag är väldigt nöjd med. Den har kraft som räcker till riktigt högt gräs och är smidig att manövrera. Dina batterier kommer att räcka. Det beror givetvis på hur kraftigt gräs man trimmar, om man behöver köra på högsta hastighet.

Skulle jag köpa en ny idag skulle det dock blir DUX60 pga alla tillbehör.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre modell som jag är väldigt nöjd med. Den har kraft som räcker till riktigt högt gräs och är smidig att manövrera. Dina batterier kommer att räcka. Det beror givetvis på hur kraftigt gräs man trimmar, om man behöver köra på högsta hastighet.

Skulle jag köpa en ny idag skulle det dock blir DUX60 pga alla tillbehör.
Jag är väldigt intresserad av DUX60. Trimmer och att komplettera med lång häcksax vore väldigt trevligt. (Proffsmagasinet har en kampanj så den är lite billigare än vanligtvis)
https://www.proffsmagasinet.se/trad...multitrimmer-utan-batteri-och-laddare-jd14596
Men en grej som jag funderar kring, och nu svär jag i klubb-kyrkan, är om man borde titta lite på Husqvarna 325iLK? Det är motsvarande funktioner (fast HQ har även lövblåstillsats och tillsatserna är något dyrare än Makitas) men min fundering består i att HQ bara gör utemiljöprylar och att de då kanske är bättre på detta än att "vara en i mängden" bland alla Makitas verktyg? Möjligheten till service osv bör vara bättre för HQ då deras lokala representation är mycket större. Sen är det ett svenskt AB också. Nackdelen är såklart att det blir en färg till på verktygen och nya batterier att investera i (som verkar vara dubbelt så dyra som Makitas till och med)
 
Rickard.
W Willewonka skrev:
2295kr

Någon som har provat eller vill prova? Eftersom jag gjort ett par tveksamma livsval behöver jag inte köpa en egen men börjar vara lite less på att dra kabel till min fantastiska fein som då och då får svartjobba (utan lön) åt mig ;)
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jag är väldigt intresserad av DUX60. Trimmer och att komplettera med lång häcksax vore väldigt trevligt. (Proffsmagasinet har en kampanj så den är lite billigare än vanligtvis)
[länk]
Men en grej som jag funderar kring, och nu svär jag i klubb-kyrkan, är om man borde titta lite på Husqvarna 325iLK? Det är motsvarande funktioner (fast HQ har även lövblåstillsats och tillsatserna är något dyrare än Makitas) men min fundering består i att HQ bara gör utemiljöprylar och att de då kanske är bättre på detta än att "vara en i mängden" bland alla Makitas verktyg? Möjligheten till service osv bör vara bättre för HQ då deras lokala representation är mycket större. Sen är det ett svenskt AB också. Nackdelen är såklart att det blir en färg till på verktygen och nya batterier att investera i (som verkar vara dubbelt så dyra som Makitas till och med)
Jag har en dux60 med just det tillbehöret du nämner. Använt den väldigt lite ännu, men det är väldigt bra tryck i den, inga problem att klippa av ganska grova grenar eller smiska av kraftiga tistlar eller liknande. Bra kvalitetskänsla också. Dock väldigt tung och osmidig som häcksax, men det är nog alla stånghäcksaxar. Har en liten med bara ett batteri för vanlig klippning där man när med den, så kör jag stången där man inte når annars.

Just nu är jag sugen på att köpa till en grensåg samt extra förlängare så man kan få till alla gamla äppelträd. Men är lite i dyraste laget bara.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Jag är väldigt intresserad av DUX60. Trimmer och att komplettera med lång häcksax vore väldigt trevligt. (Proffsmagasinet har en kampanj så den är lite billigare än vanligtvis)
[länk]
Men en grej som jag funderar kring, och nu svär jag i klubb-kyrkan, är om man borde titta lite på Husqvarna 325iLK? Det är motsvarande funktioner (fast HQ har även lövblåstillsats och tillsatserna är något dyrare än Makitas) men min fundering består i att HQ bara gör utemiljöprylar och att de då kanske är bättre på detta än att "vara en i mängden" bland alla Makitas verktyg? Möjligheten till service osv bör vara bättre för HQ då deras lokala representation är mycket större. Sen är det ett svenskt AB också. Nackdelen är såklart att det blir en färg till på verktygen och nya batterier att investera i (som verkar vara dubbelt så dyra som Makitas till och med)
Jag har faktiskt precis lagt en beställning på en sådan efter en hel del efterforskningar samt en god vän som nämnde att han hade provat en sådan och tydligen mötte den sig väl mot hans stihl.
Jag är verkligen sugen på det vinklingsbara häcksax-huvudet men det verkar vara slut i lager hos proffsbutiken så det får bli till nästa säsong.
 
Klaugust Klaugust skrev:
om man borde titta lite på Husqvarna 325iLK?
Den är säkert jättebra. Om du inte har några maskiner ännu så har du ett styvt jobb med att välja. Det är nästan så att man får blunda och ta någon ur högen. Därefter är man fast i det batterisystem man väljer pga att det är där den stora kostnaden ligger. Så kompletta system med samma batteri är vad jag skulle titta efter, då allt från kaffebryggare, multitool, skruvdragare, sågar, motorsåg, gräsklippare till trimmer.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den är säkert jättebra. Om du inte har några maskiner ännu så har du ett styvt jobb med att välja. Det är nästan så att man får blunda och ta någon ur högen. Därefter är man fast i det batterisystem man väljer pga att det är där den stora kostnaden ligger. Så kompletta system med samma batteri är vad jag skulle titta efter, då allt från kaffebryggare, multitool, skruvdragare, sågar, motorsåg, gräsklippare till trimmer.
Jo, jag har redan en liten häcksax, sticksåg och 2x5Ah 18V-batterier till Makita så det talar ju starkt för en DUX60. Sen har jag en skruvdragare Hitachi (från precis innan de bytte namn så borde vara HIKOKI-kompatibel), så med ett par batteriserier till borde jag få bingo. Men sen kom jag och tänka på Husqvarna och blev lite nationalromantisk och nu när jag är ute och kör så har alla parkskötare på kommunen HQ-trimmers etc.
 
wildeside
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre modell som jag är väldigt nöjd med. Den har kraft som räcker till riktigt högt gräs och är smidig att manövrera. Dina batterier kommer att räcka. Det beror givetvis på hur kraftigt gräs man trimmar, om man behöver köra på högsta hastighet.

Skulle jag köpa en ny idag skulle det dock blir DUX60 pga alla tillbehör.
Tack för svar!
Beställde en dur368.
Kommer inte att behöva dom tillbehören som finns till dur60 inom överskådlig tid iaf inte för dom priserna på tillbehören
 
Hallo!

Har en makita sticksåg som endast klickar till och vrider sig någon millimeter vid påslag. Tagit isär den och rengjort, och det är endast när den vänder som den går lite tungt vilket jag antar är som det ska. Några ideer vad som kan vara fel?

Mvh /Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.