L lat skrev:
Kan du nämna i vilka filter det varit asbest?
Dessvärre beskrivs det som "Asbestfilter" och "Filterduk av asbestfiber" i äldre litteratur så det är svårt att veta vad det använts till. Min tolkning är dock att det används i heta och brandfarliga miljöer efter som brandskydd från tiden 1800-1920 tillverkades av asbest, som tex brandskyddskläder och sånt för stålarbetare och brandmän. :)

Om jag inte minns fel har jag läst någonstans att Cigarettmärket Kent hade en cigarett med asbestfilter. Det bästa av två världar så att säga.

• Haha
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ö öringen skrev:
Om jag inte minns fel har jag läst någonstans att Cigarettmärket Kent hade en cigarett med asbestfilter. Det bästa av två världar så att säga.
Den fanns med i en annan asbestnojetråd.

Staffans

Jag tycker det ser ut som att någon tyckt det drar kallt från ventilen och tryckt in isolering. Det ser inte ut som asbest (fast det syns ju egentligen inte). TS jag tror du nojjar över de stora trådarna, DET är inte asbest. De fibrerna är små och du ser dem inte. Jag tycker som sagt det ser ut som gammal isolering.

• Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Kan du nämna i vilka filter det varit asbest?
Cigarrettmärket Kent hade filter av blå asbest på 50-talet. Gasmasker hade asbestfilter, för att nämna ett par områden. För övrigt är asbest ett utmärkt filtertmaterial tills hälsofaran uppmärksammats tillräckligt utbrett. Att de som jobbade med det blev sjuka har ju varit känt sedan antiken.

• Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.