63 232 läst · 18 svar
63k läst
18 svar
Så gräs på våren
Sida 1 av 2
Passa på att så så fort marktempen är över 7-8 gr. Det lär ju inte dröja så länge med det vädret vi har nu, dom fuktiga nätterna nu på våren är det optimala och du behöver sannolikt inte vattna något heller utan det sköter sig själv.
Vad jag tror så är det nog ingen risk med fröna i sig, men om fröna har börjat gro bara lite så tror jag att gräsets rötter är mer känsligare mot kyla än då det har vuxit klart till gräs.ante100 skrev:
Men det där är bara en teori som jag själv har filosoferat kring, om det verkligen är så kan jag inte säga säkert
Sorry om jag stjäl tråden,men vet nån om man måste välta jorden,eller räcker det om man krattar och jämnar till den på så vis?
Jag strödde ut fröerna och efter det använde jag en lövräfsa upp och ner och snabbt gick över sådden med. Fördelen med välten är ju att du plattar till och trycker ner fröna mot jorden, är ju inte samma tyngd med upp och nervänd lövräfsa men det fungerade finfint och gräsmattan blev hur fin som helst.Igelkotten skrev:
Ett tips från fd. ägaren till Zetas (handelsträdgård i Sthlm). Risken är stor att fröna bränns av vårsolen. Lägg plast över den nysådda gräsmattan så har du kvarterets frodigaste matta efter nåra veckor. Kondensen och värmen gör susen. Köp billig täckplast på byggmax och rulla ut. Lägg lite stenar på så den inte blåser iväg bara.
Lite overkill låter det som, men säkert supereffektivt. Som att simulera ett drivhusFasting65 skrev:Ett tips från fd. ägaren till Zetas (handelsträdgård i Sthlm). Risken är stor att fröna bränns av vårsolen. Lägg plast över den nysådda gräsmattan så har du kvarterets frodigaste matta efter nåra veckor. Kondensen och värmen gör susen. Köp billig täckplast på byggmax och rulla ut. Lägg lite stenar på så den inte blåser iväg bara.
Övrigt till trådskaparen. Gräs kan du så närsom även vintertid (snön och tjälen då, men inte mycket av den varan denna vinter)
Vält är mer för att få ner stenarna i matjorden än att blanda fröna. (beror på vilken typ av matjordsblandning du har)
2000 spänn skulle plasten kosta för 1300 kvadrat - eller hälften om du gör halva gräsmattan i taget. Troligen säljer lantmännen plast ännu billigare. På Öland används plast för att driva upp jordgubbar. Men visst, man _kan_ ju strunta i plasten också...Själv ser jag det som ett ytterst realistikt alternativ eftersom vi ska fixa drygt 400 kvm av vår tomt i en etapp.
...eller varför inte lägga plast över en del av tomten som du kanske vill nyttja snabbt.
...eller varför inte lägga plast över en del av tomten som du kanske vill nyttja snabbt.
Nä har samma problem,får ev. om först 4 veckor.
fick prisuppgift: 60 m3(5 lastbilslass) =3000kronor. exkl.körningen.
är det bra pris?
fick prisuppgift: 60 m3(5 lastbilslass) =3000kronor. exkl.körningen.
är det bra pris?