2 720 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Vem är expert på AutoTerm 380?
Jag har en Elektro Standard AutoTerm 380 som överlag fungerar väldigt bra och aldrig larmar. Däremot är den lite bångstyrig vad det gäller att få ner värmen nu när det börjar bli varmare ute. En klassisk uppdelning av golvvärme på nedanvåningen och radiatorer däruppe, huset är 80x2 kvm och är byggt 1998. Vi har stora fönster mot söder vilket ger väldigt mycket gratisvärme dagtid och alla radiatorer är nedsatta till lägsta läget på sina termostater sen länge. Pannan är satt på kurva 2 och gräns för värmesäsong på 15 grader. Normalt ligger framledningstempen på 34 grader och returen på 32 dygnet runt. MEN, när utetemperaturen igår nådde upp till 15-16 grader trodde jag värmepumpen skulle slå av och framledningen bli svalare. Det som däremot hände var att den slutade leda fram vatten (vilken är helt ok) men pumpen fortsatte köra och panntemperaturen steg grad för grad upp till ca 48 grader (med en "retur" på 46). Sen låg den där och halvkokade med pumpen igång ända till kvällen då utetempen sjönk. Då flöt värmen ut i golven igen och allt var som vanligt. Är det någon som vet hur dessa pannor ska gå på sommaren, ska jag manuellt stänga av värmen? Slutet på veckan visar på väder över 15 grader igen nämligen och solen gör att vi har ca 27-28 grader i hela huset ändå.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Om cirkulationspumpen automatiskt stannar vid t.ex. 16 °C så kommer framledingstemperaturen troligen att öka då temperaturgivaren registrerar även värmeöverföring från själva tanken med varmvattnet. IVT tog över Elektrostandard så kanske finns det någon på IVT Center som fortfarande kan gamla modeller(?)
Hej och tack för svar. Jag förstår vad du menar, det jag däremot inte förstår är varför inte värmepumpen slår av när den borde inse att det inte är lönt att fortsätta värma vatten som bara ”snurrar” i pannan. Pannans elförbrukning var lika hög den dagen som det var 17-18 grader ute som dagen innan då det bara var 11 grader.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Spontant låter det ju som styrningen fungerar. Vad har du satt börvärdet på varmvattnet ? 48 c låter ju som en rimlig temp att hålla varmvattnet på. Du vill inte ha lägre.
Om cirkulationspumpen står still så kommer framledningstemperaturen sakta men säkert att stiga till en temperatur i närheten av den i varmvattenberedaren. Det beror på att givaren sitter på ett rör nära beredaren, så när inte vattnet rör sig så värms det till tankens temperatur.
Det intressanta är vilken temperatur du har på rören några meter ifrån värmepumen.
At elförbrukningen är ungefär densamma säger inte så mycket då det beror på en massa saker. Kolla om cirkulationspumpen står still när den förväntas göra det och hur mycket kompressorn går en varm dag.
Det intressanta är vilken temperatur du har på rören några meter ifrån värmepumen.
At elförbrukningen är ungefär densamma säger inte så mycket då det beror på en massa saker. Kolla om cirkulationspumpen står still när den förväntas göra det och hur mycket kompressorn går en varm dag.
Redigerat:
Hm, det här var intressant. Jag har en termometer på ett rör som sitter efter cp:n och går iväg ca 50 cm och sen ner i golvet och försvinner. Den termometern visade också ca 45 grader den varma dagen, men ingen värme kom bort till golvvärmefördelaren några rum bort. Eventuellt var det varmt vatten som bara "rann igenom" kanske. Men det konstiga är fortfarande att kompressorn jobbade för fullt fast det inte fanns behov av varmvatten till golvslingan eller varmvattentanken. Nu ska det bli varmt väder framåt helgen igen, så jag ska se exakt vad som händer när 15 grader utetemp passeras. Det finns ju en vippbrytare som heter Värme annars.. kanske ska jag slå ifrån den i sommar. Finns en likadan till Värmepump, men då är väl risken att den istället kickar igång elpatronen för att göra varmvatten?useless skrev:Om cirkulationspumpen står still så kommer framledningstemperaturen sakta men säkert att stiga till en temperatur i närheten av den i varmvattenberedaren. Det beror på att givaren sitter på ett rör nära beredaren, så när inte vattnet rör sig så värms det till tankens temperatur.
Det intressanta är vilken temperatur du har på rören några meter ifrån värmepumen.
At elförbrukningen är ungefär densamma säger inte så mycket då det beror på en massa saker. Kolla om cirkulationspumpen står still när den förväntas göra det och hur mycket kompressorn går en varm dag.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Är kompressorn på väg att ge upp eller om du har lite gas kan kompressorn gå utan att producera särskilt mycket värme. Prova att stänga av elpatronen, klarar kompressorn av att hålla värme/varmvatten utan elpatron så vet du att den fungerar/eller inte.
I övrigt håller jag med useless, det är nog ledvärme som sprider sig via rören som du mäter. Är fördelaren längre bort kall så skickas det inte ut någon värme.
I övrigt håller jag med useless, det är nog ledvärme som sprider sig via rören som du mäter. Är fördelaren längre bort kall så skickas det inte ut någon värme.
Tjenare. Idag var en ganska fin dag igen med nära 20 grader.useless skrev:
Kurva 2 (av 9)
1. Inomhustemp 27 (stora fönster i söder)
2. Utetemp 18
3. Framledningstemp 42
4. Returtemp 40 grader
5. Varmvattentemp 32 grader (nere på beredaren)
6. Varmvattentemp2 39 grader (mitten av beredaren)
Blir inte klok på det.. cp:n stannar vid utetemp 15 grader, så inget vatten lämnar pannan. Även om det skulle vara värmeöverföring från varmvattnet så borde inte kompressorn väl vara igång hela dagen idag när ingen duschat och solen steker in genom fönsterna.. skumt.
Ok! Senaste tiden har varit varmt ute och kompressorn går 24h om dygnet. Det kan väl inte vara rimligt bara för att hålla lite duschvatten varmt?useless skrev:
Värdena är nu:
01: 30 (inne)
02: 22 (ute)
03: 49 (framledn)
04: 48 (retur)
05: 47 (varmvattentemp)
06: 48 (varmvattentemp 2)
07: 67 (tryckrörstemperatur)
Bra att veta är att när det är över 15 grader ute slår cirkulationspumpen till golvslingorna av, men golven i vissa rum får ändå lite värme.
Jag uppskattar att kompressorn i min NIBE 310P bara går några få timmar totalt per dygn nu för att göra varmvatten. Är man en familj som duschar flera gånger per dag blir det dock längre gångtid. Gjorde en uppmätning en gång och tömde den helt på varmvatten så det tog ca 5 timmar att få fullt med varmvatten igen via endast kompressorn. Kompressorn är ju ganska liten.
Om kompressorn verkligen går 24 timmar per dygn, värmevattnet inte cirkulerar och ni inte tappar ut varmvatten konstant så är min enda rimliga slutsats att kompressorn är kass och inte ger nämnvärt mycket värme.
Liknande trådar
-
Höja temperaturen varmvatten Autoterm Terramax
Värmepumpar -
Till expertisen: Whirlpool ugn stendöd, "thermal fuse" som är boven?
Vitvaror -
Firma i Närke som är expert på fukt i kallvind?
Tak & Vind -
Är ”Fråga experten” nerlagt?
Information & Feedback -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus