Tja,

Planerar inför en renovering av Bdadrum.

Nu ligger det våtrumsmatta på golv och vägg.

Golvet är flytspacklat ca 2,5-3cm.
På väggen sitter det OSB och gips. Vägghörnen är förstärkta med plåtvinkel.
Det är reglat cc60 i både vägg och golv. Golvreglarna är 45x195 och det ligger golvspån på.

Badrummet är ca 7kvm (3x2,5)

Om jag nu vill kakla och lägga klinker, bör jag bila bort flytspacklet, såga upp golvet och regla extra? Bör jag regla cc30 i vägg också?

Det är väldigt mycket jobb för att få kakel och klinker.

Mvh Daniel

Mattan på vägg är med all säkerhet limmad och börjar du riva den så följer nog pappen med från gipsen. Lika med golvet ,limmat. Skär ned skarvarna på väggarna och sätt en ny gips enklast. .Golvet får du riva bort mattan och skrapa rent om det går, kana vara svårt att få fäste med fix för klinkers på gammalt lim, ävensom att flyta nytt på det. Då får du hacka bort att lim och lite flyt och flyta om. Glöm inte att det finns inget tätskikt i nuvarande installation då nuvarande är ett sådan. Finns det plats i höjdled 25 -35 mm går det att lägga en utegips på golvet och flyta. Men troligtvis inte plats för allt skiva/flyt /klinker.

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mattan på vägg är med all säkerhet limmad och börjar du riva den så följer nog pappen med från gipsen. Lika med golvet ,limmat. Skär ned skarvarna på väggarna och sätt en ny gips enklast. .Golvet får du riva bort mattan och skrapa rent om det går, kana vara svårt att få fäste med fix för klinkers på gammalt lim, ävensom att flyta nytt på det. Då får du hacka bort att lim och lite flyt och flyta om. Glöm inte att det finns inget tätskikt i nuvarande installation då nuvarande är ett sådan. Finns det plats i höjdled 25 -35 mm går det att lägga en utegips på golvet och flyta. Men troligtvis inte plats för allt skiva/flyt /klinker.
Ja, väggen lär jag riva gips och sätta badrumsgips, så det löser sig.

Frågan var ju ang om cc60 I regelbredd räcker eller om det måste vara cc30?

Mvh Daniel

Sätter du OSB 15 mm +gips så ska de klara sig, tänk bara på att regla lite extra där handfatet sitter. OSB kan man dra sänder materialet i om man dra för hårt.

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sätter du OSB 15 mm +gips så ska de klara sig, tänk bara på att regla lite extra där handfatet sitter. OSB kan man dra sänder materialet i om man dra för hårt.
Yes, är.mest orolig för golvet då det är absolut mest jobb med att bila bort plattan och såga upp spånet för att regla extra.

Vad tror du om det? Är flytspackel tillräckligt dött, stilla för att kakel inte ska spricka upp?

Beror helt på tjocklek och om det är en armeringsmatta 6 mm i den, min 3 cm och armering håller bra

• Gilla
Dusty_Roads
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror helt på tjocklek och om det är en armeringsmatta 6 mm i den, min 3 cm och armering håller bra
Då får jag gräva fram fakturan från golvläggaren och kolla om dem fakturerat armeringsjärn. Om de inte är armerad så är det bara att göra om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.