Lagat odlingslåda med en bit överbliven kastanj så nu kommer iallafall hörnerna hålla men kanske inte resten av lådan. :rofl:
 
  • Reparerad hörna av en träodlingslåda med en ny bit kastanjträ och synliga jord och plantor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 3 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Inte hyra, köpa.
Stihl FS131 verkar många vara nöjda med, inkl mig själv
Helt onödigt på en liten villatomt.
Är nöjd med min Makita batteri-trimmer, men den är lite slö när det är så här mycket :)
 
Jag och barnen har grävt ner humlebon
Ett hemmagjort humlebo av en upp-och-nervänd tegelkruka med torrt gräs och en bit återvunnen cement som tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllda med torrt gräs och återvunnen cement som regnskydd . Släng ALDRIG något. Spara på hög! ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Kanske gränsfall till att ”ha gjort något i trädgården” men gräsklipparens blad slipades för första gången på sex år (och kontrollbalanserades).
Min fru ville ha en krok vid altanen för en kruka och två av döttrarna ville ha en krok för en annan grej...

Gnistor flyger från en gräsklipparblad som slipas, vilket förankrar berättelsen om trädgårdsarbete i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand med skyddshandske slipar ett gräsklippareblad som är fastspänt i en skruvstycke, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med röd boxningssäck, hängande kruka på altan och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Kanske gränsfall till att ”ha gjort något i trädgården” men gräsklipparens blad slipades för första gången på sex år (och kontrollbalanserades).
Min fru ville ha en krok vid altanen för en kruka och två av döttrarna ville ha en krok för en annan grej...

[bild] [bild] [bild]
Hur många döttrar... har du..? :thinking:
 
Här klipptes grädmattan igår, och klippet gick till täckodling:
Nyklippt gräsmatta med gräsrester, i förgrunden grönsakslägenhet, i bakgrunden täckodlad jordyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Apropå bästa tid att ta sticklingar, så fick Gardeners' question time (BBC Radio 4, finns online) frågan.
"- When is the best time to take cuttings from my neighbour's lavender?
- When he's not looking."
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur många döttrar... har du..? :thinking:
Fyra.
 
  • Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Den ser praktisk ut med sitt låga del. Det vore bra när man flyttar stora stenar men plåten i dessa är för tunn att klara tunga stenar.
Hur är det att svänga med två hjul?
Det är väldigt skönt att den är låg, då det blir så mycket lättare att skyffla/lassa i grejer i den. Att svänga är inga problem, däremot är den sämre på att ta sig över hinder mot vad en skottkärra med vanligt pumpat däck är.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Just vintergröna var största anledningen till att jag hade en rabatt täckt ett år. Den är fin men svår att bli av med, den tar sig säkert.
Ja, den är rätt sugen på att söka sig till nya platser! Jag har en slänt vars undervegetation består av en tät matta av vintergröna, så det finns att ta av. Den har börjat söka sig ner till den torra grusiga ytan framför muren, där vinterns saltslaskiga snö skottas upp av kommunen, bilar parkerar osv. Några plantor kanske rentav överlever min behandling! Däremot verkar den inte fungera så bra i gräsmattan, så jag tänker mig att i områden som man håller efter varje vecka (som kring gräsmattor) är spridningen nog inget problem.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Nu ska det anläggas en trappa i grässlänten.[bild] [bild]
[bild]
Nu väntar jag bara gräs, blir rulle Nyplanterad sluttande trädgård med jordhög, stenar och utsikt över sjö väntande på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordförberedd trädgårdsväg med stora plattor som stegstenar intill stenmur, väntar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Nu väntar jag bara gräs, blir rulle[bild] [bild]
Ser jättefint ut, älskar stenarna! Men hur ska du göra för att undvika att stenarna äts upp av gräsmattan?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har hajkat runt på nya tomten och fungerar på om gräsklipparen orkar 25-30cm gräs, eller om man ska hyra en röjsåg :thinking:;)
Ta högre höjd först.. sedan lägre.. (y)
Det blir två varv men då hinner du filosofera lite över trädgården! :D
 
Igår strösslade jag lite gräs runt det som tidigare var en mega-schersmin men som nu är helt nerklippt och omringad av en kal jordyta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ser jättefint ut, älskar stenarna! Men hur ska du göra för att undvika att stenarna äts upp av gräsmattan?
Min önskan är att dem gör det, en vildvuxen och gammal stil.
Detta är och ska vara långt ifrån asfalt och perfekta thuja-rader
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 5 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Min önskan är att dem gör det, en vildvuxen och gammal stil.
Detta är och ska vara långt ifrån asfalt och perfekta thuja-rader
Tror att hon tänkte ett snäpp längre..
..kanske är bara är jag som är lite ”stenvan” ;):cool:.. som tolkade hennes ord såhär..

Vi som har gamla gårdar/hus.. där det inte alltid rensats så friskt.. stöter ibland på helt nya stenläggningar som gömt sig under gräsmattan....

Dvs ”gräset har ätit upp dem”.. inte bara lite vildvuxet och gammal charmig look, de syns helt enkelt inte alls längre för det är både jord o gräs över :cool:

Våra yttersta rader på stengångarna (1,5 Sten på varje sida) försvinner helt på ett par år om man inte kantgräver sidorna 2 ggr varje säsong :)

Just nu har jag två hela uteplatser som är halv försvunna.. som jag själv misskött (ej rensat på två år).. det växer både gräs, grödor blommor o träd i fogarna (helt sjukt hur mycket som kan komma ur fogarna :oops:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.