Det här med vila när man inte känner sig trött är ju sjukt svårt. Kunde därför inte låta bli att dra lite ogräs idag, men nu har jag lite mer ont än innan jag började så nu blir det altan-läge under parasollet en stund igen. Ska jaga ut mannen med gräsklipparen och trimmern sen. Veckans skratt fick jag igårkväll när han frågade "Kan vi inte vattna imorgon istället?" "ISTÄLLET?! Vi ska vattna imorgon OCKSÅ", svarade jag. :crysmile:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
richardtenggren
Karlia Karlia skrev:
Ungefär så jag gjort. Kändes lite konstigt, med oljan är det lättare att se var det är oljat och inte.. Jag skrubbade med kvast och funderade på om jag behövde skrubba med liten handborste. Luktar gott i alla fall :D
Du får köra med vitsåpa så ser man skillnad, den verkar dock behövas strykas ut tunt med pensel.
Vi körde enligt det instruktioner man hittar hos de flesta ÅF, men det gjorde altanen fläckig efter regn. Nu kanske vår altan är för färsk också.
 
Maria T
Idag har jag: rensat ogräs, trimmat gräsmattekanter, klippt döda grenar på klätterrosor, förundrats över hur mycket myror det finns på varje pionknopp, rensat mer ogräs, planterat några Buddlejor och Grekisk vädd, gödningsvattnat tujorna, tjuvat tomatplantorna, omplanterat citronträdet, luktat på ginsten och nyst som en galning, plockat bort ett otal rosentaggar och årets första fästing samt bara suttit och beundrat allt det gröna som är som vackrast nu efter veckans myckna regn.

Idag har jag inte: klippt gräset som jag först tänkte, men många grannar har studentfirande och Morsdags-dito i sina trädgårdar och jag tycker det känns bättre att låta skratt och glädje höras istället för motorljud.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Försöker mig på att föröka lite vintergröna. Tog lite varierande format på sticklingarna så kanske någon överlever. Vintergröna verkar rätt bra på just överlevandet, så jag hoppas på att kunna lyckas någorlunda.
 
  • Sticklingar av vintergröna plantor i svarta krukor, ordnade på en träpall, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Karlia
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du får köra med vitsåpa så ser man skillnad, den verkar dock behövas strykas ut tunt med pensel.
Vi körde enligt det instruktioner man hittar hos de flesta ÅF, men det gjorde altanen fläckig efter regn. Nu kanske vår altan är för färsk också.
Min altan är nog närmre 20 år så för ny borde inte vara något problem. Nu är den insåpad, återstår att se om det fungerar och om jag fått med allt. Ren och fin är den åtminstone!

halper halper skrev:
Försöker mig på att föröka lite vintergröna. Tog lite varierande format på sticklingarna så kanske någon överlever. Vintergröna verkar rätt bra på just överlevandet, så jag hoppas på att kunna lyckas någorlunda.
Just vintergröna var största anledningen till att jag hade en rabatt täckt ett år. Den är fin men svår att bli av med, den tar sig säkert.
 
Klipper busken så att den blir lite rundare.
 
  • En stor halvrund buske framför ett hus med en stege och häcksax på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Ungefär så jag gjort. Kändes lite konstigt, med oljan är det lättare att se var det är oljat och inte.. Jag skrubbade med kvast och funderade på om jag behövde skrubba med liten handborste. Luktar gott i alla fall :D
Hur mycket såpa la du på? Jag tycker det brukar gå åt rätt stor mängd.
 
Karlia
Våt trall, drog en sträng på ca varannan bräda. En liter gick åt till ca 10 m².

Jag har ju försökt läsa instruktioner online. Men inte helt tydligt tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Trädgård med trasigt, provisoriskt locket på en pallkrage, på en välskött gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det provisoriska locket till sandlådan gav till slut upp efter veckans regnande så det blev till att fixa ihop det ordinarie.
Ett nyligen konstruerat trälock med kycklingnät i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd sandlåda i trädgård med leksaker, omgiven av gräs, med trasigt lock på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla nöjda utom katterna givetvis.
Nybyggd sandlåda med träram och lock på en solig trädgård, hund nosar i sanden, gammalt lock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har det klippts gräs, planterats ut växter, borrats hål i zinkhinkarna så inte tomaterna drunknar i år, såtts blommor för pollinerarna i den vilda delen och mycket annat.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fortsatt försöka rensa körsbärsträdet från bladlöss och myror. Tröstlöst och drygt!
 
Har hajkat runt på nya tomten och fungerar på om gräsklipparen orkar 25-30cm gräs, eller om man ska hyra en röjsåg :thinking:;)
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har hajkat runt på nya tomten och fungerar på om gräsklipparen orkar 25-30cm gräs, eller om man ska hyra en röjsåg :thinking:;)
om du har utkast lucka, så öppna den sen så orkar den galant.. (y):cool:
 
Maskintok skrev:
om du har utkast lucka, så öppna den sen så orkar den galant.. (y):cool:
Nix, har en klippo :geek:
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nix, har en klippo :geek:
Då kan man inte göra så mycket..
Om det inte är individuella inställningar för klipphöjd.. annars är röjarn bra att hyra..
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har hajkat runt på nya tomten och fungerar på om gräsklipparen orkar 25-30cm gräs, eller om man ska hyra en röjsåg :thinking:;)
Inte hyra, köpa.
Stihl FS131 verkar många vara nöjda med, inkl mig själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.