16 202 läst · 88 svar
16k läst
88 svar
Ingen slingsignal automower
Hur gör man exakt Ohm-mätningen? Värdelös på sånt. Också.
Min station blinkar blått.
Testade guideslinga + höger. Lyser grönt.
Testade guideslinga + vänster. Blinkar såklart blått.
Har gått med Gripsholms längs hela slingan. Piper hela vägen. Ända till laddstationen.
Satte klämma på vänster och höger och körde med Cont. Och det lyser. Alltså är det som ni säger. Mäta Ohm som gäller.
Hur gör man?
Nål kopplat till?
/T
Min station blinkar blått.
Testade guideslinga + höger. Lyser grönt.
Testade guideslinga + vänster. Blinkar såklart blått.
Har gått med Gripsholms längs hela slingan. Piper hela vägen. Ända till laddstationen.
Satte klämma på vänster och höger och körde med Cont. Och det lyser. Alltså är det som ni säger. Mäta Ohm som gäller.
Hur gör man?
Nål kopplat till?
/T
Provat det. Bytt 2-3 ggr.
Provade Ohm-mätning på fungerande slinga. Höger + guide. Blev 3-5.
Men helt dött hur jag än mäter vänster slinga. Fast jag förstår ju heller inte.
Nu tror jag att jag förstår.
1. Sätt ena delarna av multimetern på änden av min vänstra. Trasiga.
2. Följ den vänstra till olika mätpunkter och se om det är 3-5 Ohm.
Nåt sånt va?
Provade Ohm-mätning på fungerande slinga. Höger + guide. Blev 3-5.
Men helt dött hur jag än mäter vänster slinga. Fast jag förstår ju heller inte.
Nu tror jag att jag förstår.
1. Sätt ena delarna av multimetern på änden av min vänstra. Trasiga.
2. Följ den vänstra till olika mätpunkter och se om det är 3-5 Ohm.
Nåt sånt va?
Redigerat:
Hoppas det är ok att jag skriver i denna tråd. Annars kan jag skapa en egen. Körde in multimetern i en skarv. Då blev det 1500 ungefär.
Så det låter som exakt samma fenomen.
Blir sugen på att anlita firma för att gräva ner kabeln. Har så dåligt med gräs på ganska många ställen. Slingan torkar sönder och går av utan belastning.
/T
Så det låter som exakt samma fenomen.
Blir sugen på att anlita firma för att gräva ner kabeln. Har så dåligt med gräs på ganska många ställen. Slingan torkar sönder och går av utan belastning.
/T
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Jag tycker de där enkla begränsningskabeltestarna typ Grimsholm funkar fint. Viktigt att man har bra jordspett på svarta minuskabeln annars blir det fel på indikeringen. Man kan tex köra ner en grep i gräsmattan, sett en del som använder jord från elnätet det har jag inte kollat men kanske en bra idé.. Följ anvisningarna noga, begränsningskablar/guideslingor måste kopplas bort från laddstation annar funkar det inte alls.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Mäter du 1500 Ohm på ett slingsegment så är det alldeles för högt, en indikation på avbrott på detta segment eller ruttna skarvar.Teacer skrev:Hoppas det är ok att jag skriver i denna tråd. Annars kan jag skapa en egen. Körde in multimetern i en skarv. Då blev det 1500 ungefär.
Så det låter som exakt samma fenomen.
Blir sugen på att anlita firma för att gräva ner kabeln. Har så dåligt med gräs på ganska många ställen. Slingan torkar sönder och går av utan belastning.
/T
Om slingan torkar sönder som du säger så låter det i mina öron som att du använder en undermålig kabelkvalitet. Du ska använda kabel som är avsedd för denna förläggning direkt i mark, vanlig FK etc duger inte i längden tyvärr.
Hej! Om man får signal över hela slingan, kan det vara att man ej jordat den svarta ordentligt? Vad exakt skulle bli fel på indikeringen?H Harald Blåtumme skrev:Jag tycker de där enkla begränsningskabeltestarna typ Grimsholm funkar fint. Viktigt att man har bra jordspett på svarta minuskabeln annars blir det fel på indikeringen. Man kan tex köra ner en grep i gräsmattan, sett en del som använder jord från elnätet det har jag inte kollat men kanske en bra idé.. Följ anvisningarna noga, begränsningskablar/guideslingor måste kopplas bort från laddstation annar funkar det inte alls.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Jag brukar köra felsökning i två steg.
1) Ohm-mätning av de olika slingsegmenten, för att ta reda på om det är något segment som har för högt motstånd. Typiskt indikeras det av ett motstånd på flera hundra ohm direkt, en fungerande slinga börjar vid noll ohm och letar sig upp till säg 10, 20, 50 ohm beroende på längd inom några sekunder.
2) På ett slingsegment med för högt motstånd: köttar ner ett rejält jordspett några meter från slingan, testar från båda hållen tills jag hör ett tydligt avbrott i pipsignalen. Ibland funkar inte detta men ofta är det tillräckligt för att kunna hitta avbrottet. Ligger slingan nedgrävd långt ner så kan man behöva gräva fram den på några ställen för att på signal från slingmätarens detektorprobe.
Jag har inte varit med om att jag får signal runt hela slingan i fallet där en ohm-mätning visar högt motstånd/avbrott men visst allt kan vara möjligt antar jag.
1) Ohm-mätning av de olika slingsegmenten, för att ta reda på om det är något segment som har för högt motstånd. Typiskt indikeras det av ett motstånd på flera hundra ohm direkt, en fungerande slinga börjar vid noll ohm och letar sig upp till säg 10, 20, 50 ohm beroende på längd inom några sekunder.
2) På ett slingsegment med för högt motstånd: köttar ner ett rejält jordspett några meter från slingan, testar från båda hållen tills jag hör ett tydligt avbrott i pipsignalen. Ibland funkar inte detta men ofta är det tillräckligt för att kunna hitta avbrottet. Ligger slingan nedgrävd långt ner så kan man behöva gräva fram den på några ställen för att på signal från slingmätarens detektorprobe.
Jag har inte varit med om att jag får signal runt hela slingan i fallet där en ohm-mätning visar högt motstånd/avbrott men visst allt kan vara möjligt antar jag.
Ett
Endast ha en kabel ansluten på laddstationen. Och sen använda sökaren och då med hörlurar anslutna till den. Då fungerar den bättre men inte som man önskar...
Ett litet tips om denna är attgalento skrev:
Endast ha en kabel ansluten på laddstationen. Och sen använda sökaren och då med hörlurar anslutna till den. Då fungerar den bättre men inte som man önskar...
Detta är ju intressant!H Harald Blåtumme skrev:Jag brukar köra felsökning i två steg.
1) Ohm-mätning av de olika slingsegmenten, för att ta reda på om det är något segment som har för högt motstånd. Typiskt indikeras det av ett motstånd på flera hundra ohm direkt, en fungerande slinga börjar vid noll ohm och letar sig upp till säg 10, 20, 50 ohm beroende på längd inom några sekunder.
2) På ett slingsegment med för högt motstånd: köttar ner ett rejält jordspett några meter från slingan, testar från båda hållen tills jag hör ett tydligt avbrott i pipsignalen. Ibland funkar inte detta men ofta är det tillräckligt för att kunna hitta avbrottet. Ligger slingan nedgrävd långt ner så kan man behöva gräva fram den på några ställen för att på signal från slingmätarens detektorprobe.
Jag har inte varit med om att jag får signal runt hela slingan i fallet där en ohm-mätning visar högt motstånd/avbrott men visst allt kan vara möjligt antar jag.
Jag får blått blinkande ljus men har signal över hela slingan. Har som sagt inte kört en ohm-mätning. Men tror du att din metod gör det tydligare att det inte hörs där det är något brott? Eller gör den att det hörs tydligare där det fungerar?
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Nja det krävs litet systematik. Jag kan svårligen tänka mig att felsöka sånt här utan multimeter med ohm-mätning.
Att du kan mäta fram signal över hela slingan med Grimsholms grunka, kanske även att den indikerar kontinuitet i det mätläget: kan ju vara att slingan är hel, den blåa blinklampan på laddstationen kan bero på att någon av kontakterna mot terminalerna på laddstationen är kass. För att veta vad det är som är fel så måste man mäta ordentligt.
Att du kan mäta fram signal över hela slingan med Grimsholms grunka, kanske även att den indikerar kontinuitet i det mätläget: kan ju vara att slingan är hel, den blåa blinklampan på laddstationen kan bero på att någon av kontakterna mot terminalerna på laddstationen är kass. För att veta vad det är som är fel så måste man mäta ordentligt.
Kör jag samma anslkontakter med en ny slinga blir det fast grönt skenH Harald Blåtumme skrev:Nja det krävs litet systematik. Jag kan svårligen tänka mig att felsöka sånt här utan multimeter med ohm-mätning.
Att du kan mäta fram signal över hela slingan med Grimsholms grunka, kanske även att den indikerar kontinuitet i det mätläget: kan ju vara att slingan är hel, den blåa blinklampan på laddstationen kan bero på att någon av kontakterna mot terminalerna på laddstationen är kass. För att veta vad det är som är fel så måste man mäta ordentligt.
Det är om jag ska lossa lite ändbitar på slingan o fästa på nytt, dvs ärgning/oxidering etc