Problemställning i korthet :
Behöver ibland ha tillgång till 230V ute på en flytbrygga (laddning av elbåt och drift av elverktyg).
Kan inte ordna fast installation då bryggan inte alltid ligger på exakt samma ställe. En skarvsladd, som ligger där några veckor då och då skulle lösa problemet. Tänker mig "en fågelholk" med ett uttag ( fas, nolla och skyddsjord) där jag kan plugga in batteriladdaren, tillfälligt fasthakad på ett av stolprören och försedd med en vanlig " stickpropp" i andra änden av kabeln. Hittade idag en passande (?) kabelring ( c:a 25 m) av typen EKKJ 4*2,5 + 2,5 mm2 i ett uthus. Den kabeln får väl ligga tillfälligt någon/ några veckor i sträck i vatten? Tanken är att kabeln ligger på sin plats kortare tider och bara är inkopplad när den verkligen behöver användas. Det tänkta uttaget för försörjning av kabeln, är ett vanligt utomhusuttag med gemensam jfb med huset.

Vad säger sakkunskapen ? Är jag helt ute och cyklar?

E
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Behöver ibland ha tillgång till 230V ute på en flytbrygga (laddning av elbåt och drift av elverktyg).
Kan inte ordna fast installation då bryggan inte alltid ligger på exakt samma ställe. En skarvsladd, som ligger där några veckor då och då skulle lösa problemet. Tänker mig "en fågelholk" med ett uttag ( fas, nolla och skyddsjord) där jag kan plugga in batteriladdaren, tillfälligt fasthakad på ett av stolprören och försedd med en vanlig " stickpropp" i andra änden av kabeln. Hittade idag en passande (?) kabelring ( c:a 25 m) av typen EKKJ 4*2,5 + 2,5 mm2 i ett uthus. Den kabeln får väl ligga tillfälligt någon/ några veckor i sträck i vatten? Tanken är att kabeln ligger på sin plats kortare tider och bara är inkopplad när den verkligen behöver användas. Det tänkta uttaget för försörjning av kabeln, är ett vanligt utomhusuttag med gemensam jfb med huset.

Kabeln i sig kan ligga i vatten. Om du får är ju en Annan femma men det kanske är ditt vatten. En N1XE5G2,5 blir ännu bättre i vatten.

Antar att du räknat på övrigt då du heter Lasse Teknisk.

Om du är ute och cyklar vågar jag inte svara på.

Bästa svaret

Högst olämpligt att använda en kabel avsedd för fast förläggning som "skarvsladd". Använd en kabel avsedd som skarvsladd i stället typ https://www.elbutik.se/product.html...OftX4h5tQURIasidaazmhMZw03oLDiShoCyZ4QAvD_BwE

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Högst olämpligt att använda en kabel avsedd för fast förläggning som "skarvsladd". Använd en kabel avsedd som skarvsladd i stället typ [länk]
Kanske denna? : H07RN-F premium halogenfri anslutningskabel med synliga kopparledare och färgkodade isoleringar.

E El-Löken66 skrev:
Kabeln i sig kan ligga i vatten. Om du får är ju en Annan femma men det kanske är ditt vatten. En N1XE5G2,5 blir ännu bättre i vatten.
Antar att du räknat på övrigt då du heter Lasse Teknisk.
Om du är ute och cyklar vågar jag inte svara på.
Hur smidig är den att rulla ihop, när den inte ska användas på några veckor eller att det är vinter och is på sjön?
Tanken är att ansluta den till ett utomhus-VU, som är avsäkrat med 10 A. Behöver ju egentligen bara 3 ledare, så finns den med 3 ledare?

E
Hur smidig är den att rulla ihop, när den inte ska användas på några veckor eller att det är vinter och is på sjön?
Tanken är att ansluta den till ett utomhus-VU, som är avsäkrat med 10 A. Behöver ju egentligen bara 3 ledare, så finns den med 3 ledare?
Beror ju på hur lång den är men inga större problem, du gör bara en stor slinga och tejpar fem gånger och gör den sen till en åtta så kan du lägga den i en pall med krage.

Men lyssna nu även på @elmont, det är möjligt jag missförstå vad du ska göra, var samt varför, pratar endast i generella termer.

Vet inte om just N1XEn finns som 3-ledare, annars har du ju N1XV.

Annars har du denna som är ett mellanting av det jag och @elmont föreslog : Närbild på ett tvärsnitt av en ACEFLEX RV-K 3G1,5 kraftkabel med tre kopparkärnor och svart isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E elmont skrev:
Högst olämpligt att använda en kabel avsedd för fast förläggning som "skarvsladd". Använd en kabel avsedd som skarvsladd i stället typ [länk]
Jo anledningen till att jag funderade på EKKJ är ju att den kabeln redan finns och att den är någorlunda lätt att rulla ihop och rulla ut. Att skarva in en sladdstump 2,5 mm2 från ett kabelställ i ena änden i en kopplingsdosa och att koppla in ett lämpligt uttag i andra änden monterat i någon form av väderskydd med snabbfäste på stolpröret, är ju både billigt och någorlunda lättanvänt.
Finns det risk för att kabeln inte håller för allt för många in-ut- rullningar ?

Redigerat:
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Bildförklaring till varför det skulle passa bra med just en tillfällig skarvsladd, så att det tunga båtbatteriet kan laddas på plats i båten, så man slipper släpa det långa sträckor till förrådet efter varje båttur.
Befintligt uttag finns vid altanen och används normalt till infravärmare eller våffeljärn. Är också lite skeptisk till att använda gummikabel.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att bara dra ut lågspänningskablarna, men jag vet inte hur Cetec- laddaren reagerar på det.
Sjöutsikt med en brygga och en tecknad linje som visar en potentiell skarvsladdsträcka från altanen till båten för batteriladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ett alternativ vara att du sätter en uttagsstolpe vid uteplatsen och drar en skarvsladd ut till båten de gånger den behöver laddas? Lite som man har landström i hamnar.

E elmont skrev:
En 25 meters kabelvinda för 3G1,5mm2 kostar från ca 300:- och uppåt och en 40 meters 3g2,5 för lite över en tusenlapp. Lätt att dra ut och lätt att linda upp
Tex [länk]
Jag har redan en 25 m kabelvinda med gummikabel ( har inte kollat kabelmärkningen ), men var osäker på hur den betedde sig nedsänkt i vatten ett antal dygn i sträck och just då hittade jag rullen med EKKJ, som jag trodde var mer lämplig och lite mindre ömtålig.
Tack alla för synpunkter !

Gummikablar av vettig typ far inte illa av att ligga i vatten. Förr innan diverse specialtyper mest pga emmission av ev skadliga ämnen kom var de vanliga i djupbrunnspumpanslutningar.

EKKJ är inte saliggörande i vatten det har vi ett nyligt exempel på i Mikael_L felsökningstråd. I det fallet kanske inte direkt blöta men troligen ett mantelfel. Sånt fast med utstråckning och ärgad "fläta" är inte ovanligt i dåliga blöta lägen. Precis som Johan nämnde i den tråden är årsmodell och typ ibland en faktor dvs på liknande sätt som flytande utfyllnad hos EKK m.fl i sena 70- och tidiga 80-talet. Som ett offer för missriktad oövertänkt "optimering" som kanske peakade i många fall då vad gäller såna frågor.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Gummikablar av vettig typ far inte illa av att ligga i vatten. Förr innan diverse specialtyper mest pga emmission av ev skadliga ämnen kom var de vanliga i djupbrunnspumpanslutningar.

EKKJ är inte saliggörande i vatten det har vi ett nyligt exempel på i Mikael_L felsökningstråd. I det fallet kanske inte direkt blöta men troligen ett mantelfel. Sånt fast med utstråckning och ärgad "fläta" är inte ovanligt i dåliga blöta lägen. Precis som Johan nämnde i den tråden är årsmodell och typ ibland en faktor dvs på liknande sätt som flytande utfyllnad hos EKK m.fl i sena 70- och tidiga 80-talet. Som ett offer för missriktad oövertänkt "optimering" som kanske peakade i många fall då vad gäller såna frågor.
Har länkat till en gummikabel avsedd att ligga i vatten i inlägg #4.

Det finns tusentals EKKJ i vatten men på sikt mindre lämplig.

AceFlex som jag även länkat till är lite av det bästa av två världar finns ju även.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ok, ni har överbevisat mig om att det är bättre med en gummikabel typ H07RN-F 3G1,5 !
Tack alla för ventilerade åsikter.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Aceflex och liknande är nästan universallösningar på allt utom att klamras rakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.