Nu ska det anläggas en trappa i grässlänten. Markområde förberett för anläggning av trappa med synlig trädgård och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Starten av anläggning av trappa med markerade steg i en grässlänt, gammalt staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelse av trappbygge i grässlänt med stora stenplattor, verktyg och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Låtit anlägga infiltration.
 
  • En nyanlagd infiltrationsbädd för avloppsvatten i ett soligt landskap med träd och en skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Maria T
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Var och köpte denna på lunchen idag. Mycket nöjd hittills. [bild]
Rejäl pjäs det där. Har två gamla "vanliga" Ekeby-kärror, snudd på omöjliga att ta kål på (har bytt ut ett par trähandtag) men så var det det där eländet med gummidäck som tappar luften... varför kan inte Ekeby ha såna fina starka däck på de andra kärrorna också?
Nu känner jag behov av att köpa en murbrukskärra bara som trädgårdsåsna. Eller är det tokigt tänkt?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
richardtenggren
Redigerat:
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Nu ska det anläggas en trappa i grässlänten.[bild] [bild]
[bild]
Var har du skaffat stenarna?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var har du skaffat stenarna?
Stenbolaget
Nu byter jag tjänster lite men tyckte dem var prisvärda även till originalpris.
Nu tror jag de flesta behöver förre än mina 20st.

Hoppas o tror att stenen kommer bilda en rustik och passande trapp till min hobbit-jordkula
 
Karlia
Ser ju lite ynkligt ut.. Men får de växa till sig blir det nog bra. Nyplanterade små växter i en jordrabatt framför ett hus, med jordpåsar och vattenkanna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Ser ju lite ynkligt ut.. Men får de växa till sig blir det nog bra. [bild]
Jag tycker det är tillräckligt tillfredsställande att fylla upp med jord i nivån med omkringliggande och dra lite symboliskt med handen över ytan. Plantera något nytt är bara en bonus
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Här har vi öst bort grus, sand, gammal markduk.. Känns riktigt bra att vara klar, idag hade jag hjälp av två vänner så det gick undan. Och jo, kändes lite fint sådär att plantera ett träd tillsammans :)

Bättre också att lägga på jord och plantera i solsken än att gräva bort sand i ösregn!

Grävd plats med borttaget grus och sand, vattensamlingar och smutsig markduk i ett trädgårdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi har grillat och ätit i solen vid det blommande äppelträdet. :cool:
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
S
Min skottkärra har kört 7 ton grus nu under maj åt ett håll och jord åt det andra hållet.
Här är min skönhet med schakthögen i bakgrunden.
Grön skottkärra med ett rött däck framför en hög med jord och byggmaterial på en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brukar pumpa däcket två gånger om året...

Idag började jag bygga förvaringsbod till trädgårdsredskapen.

Nybyggd träram för förvaringsbod mot gulväggade byggnader utan skottkärran synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har en Täppan från Hörby bruk. Sååååå nöjd. Finns dessutom i en massa olika roliga färger. Jag har denna:
[bild]
Väldigt söt.
Är den inte svår att köra?
 
Karlia Karlia skrev:
Här har vi öst bort grus, sand, gammal markduk.. Känns riktigt bra att vara klar, idag hade jag hjälp av två vänner så det gick undan. Och jo, kändes lite fint sådär att plantera ett träd tillsammans :)

Bättre också att lägga på jord och plantera i solsken än att gräva bort sand i ösregn!

[bild]
Rinner vattnet undan?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Inte idag, men igår. Planterat en pion (Peter Brand) och tre ormbunkar. En ormbunke var helt vanlig strutbräken som jag egentligen har hur många som helst i andra huset men jag har inte möjlighet att åka dit på ett tag och den var billig när jag nu ändå skulle handla... Men de andra två var roligare. Athyrium niponicum 'Silver Falls'. Den har jag aldrig odlat förut. Det ska bli spännande.

Kom dessutom på att jag aldrig planterat en krukad pion förut. Flyttat pioner har jag gjort och fått rotknölar men aldrig köpt en. Det blev benmjöl, ny jord i botten och ingen jord ovanpå kruknivån. Hoppas att den ska trivas.

Så här såg växterna ut när de kom. Fina plantor, väl paketerade. Nyplanterade pion och ormbunkar, inklusive Athyrium niponicum, på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ormbunkarna har bara precis vaknat. Men Pionen hade kommit igång ordentligt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Rinner vattnet undan?
Om det inte kommer 50ml på ett dygn rinner det undan:) Trots ganska packad lerjord 60 cm ner.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.