Byggt ett KL-trähus (synliga KL-trä innerväggar) och har nu bott i det drygt ett år. Valde kantlimmat KL-trä för att minimera/undvika sprickor. Vid inflytt var det fantastiskt fint!
MEN den stora besvikelsen är alla sprickor i innerväggarna, ojämn yta, luftläckage och isärtorkade skarvar, mm som uppstått under det senaste året. Och som bara fortsätter att uppstå.
Byggarna lade väldigt mycket tid och energi på en snygg ytfinnish, ett år senare är det borta. Känns som hela huset torkar isär och blir förstört. Har det inte speciellt torrt, ligger inom det normala området i RH enligt Boverket: som lägst ca 25% på vintern och 50-60% på hösten.
Byggarna har varit här ett flertal gångar och tätat runt alla fönster eftersom det blåste rakt in (KL har krympt) och fogat skarvar i övrigt. Den hyvlade och slipade ytan är numera ojämn och hoptorkad. Dem vitlaserade väggarna börjar redan skifta i gult (uttorkat?). I nocken är det 5-6 mm stor glipa som flugor bygger bo i. Mängder med STORA sprickor på 1-2 mm, både i dem limmade träskarvarna och i själva brädorna. Bifogar några bilder men svårt att ta foto på detta.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Är detta normalt för KL-trä (som byggaren säger)??
MEN den stora besvikelsen är alla sprickor i innerväggarna, ojämn yta, luftläckage och isärtorkade skarvar, mm som uppstått under det senaste året. Och som bara fortsätter att uppstå.
Byggarna lade väldigt mycket tid och energi på en snygg ytfinnish, ett år senare är det borta. Känns som hela huset torkar isär och blir förstört. Har det inte speciellt torrt, ligger inom det normala området i RH enligt Boverket: som lägst ca 25% på vintern och 50-60% på hösten.
Byggarna har varit här ett flertal gångar och tätat runt alla fönster eftersom det blåste rakt in (KL har krympt) och fogat skarvar i övrigt. Den hyvlade och slipade ytan är numera ojämn och hoptorkad. Dem vitlaserade väggarna börjar redan skifta i gult (uttorkat?). I nocken är det 5-6 mm stor glipa som flugor bygger bo i. Mängder med STORA sprickor på 1-2 mm, både i dem limmade träskarvarna och i själva brädorna. Bifogar några bilder men svårt att ta foto på detta.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Är detta normalt för KL-trä (som byggaren säger)??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
W witten skrev:
Det finns olika kvalitetsnormer, en för stommar och en för synligt. Den synliga har betydligt högre kvalitetskrav och är även mer nertorkad.W witten skrev:
Sant att det inte finns någon info någonstans om detta problem. Därför blir jag misstänksam att just mitt KL-trä har levererats- eller hanterats fel. Därav min fråga om fler har upplevt detta. Men hittills inga svar....S Sheskate skrev:
Leverantör är Stora Enso som hävdar att detta är fullt normalt. Jag är skeptisk.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 365 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 365 inlägg
Alla KL-hus jag sett får stora sprickor när det torkar och dom som bor i dom pratar om att det låter som pistolskott när spänningarna släpper men att det går över efter ett tag.
Ibland spricker det "snyggt" med små sprickor jämt fördelat men lika ofta blir det få stora och fula. Var på ett ställe där det byggdes 6-7 hus och då hade vi gissningslekar hur många år det skulle dröja innan alla var gipsade
Ibland spricker det "snyggt" med små sprickor jämt fördelat men lika ofta blir det få stora och fula. Var på ett ställe där det byggdes 6-7 hus och då hade vi gissningslekar hur många år det skulle dröja innan alla var gipsade
Anledningen till att man inte ser det så ofta tror jag är att det kläs in i gips som sagt.L Lasseman63 skrev:Sant att det inte finns någon info någonstans om detta problem. Därför blir jag misstänksam att just mitt KL-trä har levererats- eller hanterats fel. Därav min fråga om fler har upplevt detta. Men hittills inga svar....
Leverantör är Stora Enso som hävdar att detta är fullt normalt. Jag är skeptisk.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vi har KL och Isotimber stomme. Dock är alla väggar gipsade.
Bruk man inte köra med Björkplyfa på väggarna om man vill ha fin och hållbar insida av trä? KL känns lite råspont för mig och det skulle jag inte sätta som ytskikt inne i huset.
Bruk man inte köra med Björkplyfa på väggarna om man vill ha fin och hållbar insida av trä? KL känns lite råspont för mig och det skulle jag inte sätta som ytskikt inne i huset.
Liknande trådar
-
Varning för Mr Urban Bygg, enligt dom i Stockholms tingsrätt.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Varning för oseriöst besiktningsföretag, Besiktagruppen
Köpa & Sälja hus -
Varning för Länsförsäkringar,
Försäkringar -
Kraftig varning för Teknos Woodex Aqua Classic lasyr!
Färg, Måla & Tapetsera -
Varning - entreprenör byggde en 200kvm villa på fel fastighet (min)
Hustillverkare