(Med risk för att bli idiotförklarad...)

Jag ska bygga upp ett litet Ikea-kök i en äldre lght. Nu undrar jag dels...behöver jag lägga ut nåt slags fuktskydd på golvet för att stå emot eventuell fukt från betongen (om det är betong)? Kommer ju inte bli helt tätt undertill, kan man tänka sig att dom glipor och springor som blir räcker för att ventilera ut eventuell fukt? Det blir kanske inte så mycket fukt att det är nåt att fundera över ens, lr?

Undrar också hur ni hade gjort...skulle ni använda Ikeas skena på väggen för att montera skåpen? Eller hade ni satt typ ben fram och bak på skåpen så dom vilar på dom och sen fäst dom direkt i väggen? Jag är själv så tänkte att en skena kanske kan underlätta monteringen, men väggen är också väldigt porös (lättbetong?), iaf yttersta skiktet...så jag gissar att jag behöver borra ganska djupa hål för att det ska vara nån vits? Och det känns lite läskigt. Fast det behöver jag kanske göra oavsett skena eller ej, man behöver väl fästa stommarna ordentligt i väggen...

Och så en sista fråga... Jag har läst lite på forumet för att försöka bli lite klokare, men har ändå ett stort frågetecken som seglar runt över skallen... Hur hade ni gjort med golvet under skåpen...? Det är inte bestämt vilket golv som på sikt ska läggas i köket, bara att det nuvarande ska ut förr eller senare... Det som ligger där nu är ca 15 mm tjockt inkl "underlägg"... Så långt är bestämt att det nya golvet inte ska fortsätta in under skåpen...men vad lägger jag där för att få upp skåpen i lämplig höjd? Det ska bl.a. stå en liten (45 cm) diskmaskin i köket och den kommer ju ha ett sånt där läckageskydd och då får väl golvet under skåpen inte vara lägre än det nya? Det nya, som inte finns än... Funderar på hur man ska tänka med tjocklek på typ spånskiva e dyl. när man inte vet hur tjockt det nya golvet blir... Finns det nån "vanligaste tjocklek" på lämpliga köksgolv som man kan utgå ifrån...? Eller ska man bara "ta i lite extra"?

Blev väldigt svamligt detta inlägg, men kanske finns nån därute som kan tyda det och vill coacha mig lite...

• Ett orenoverat köksrum med en väggmonterad, demonterad Ikea-skåpstomme och synliga rör på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalat hörn i äldre kök med rör och sladdar framme, delvis kaklade väggar och trägolv inför köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte hur man tar bort ett inlägg (kan man kanske inte?), men ärendet är iaf avslutat. ✋

BirgitS
Q Qvarnson skrev:
Vet inte hur man tar bort ett inlägg (kan man kanske inte?), men ärendet är iaf avslutat. ✋
Man kan inte ta bort en tråd utan det man brukar göra är ju att berätta vad det var för svar på de frågor man ställde så att andra kan lära sig.

• Gilla
terjevigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.