Grannens gräsmatta är grön och plan, jag är orolig för att den kan användas för att spela fotboll på, kan man anmäla detta någonstans? ;)
De har dessutom en uteplats man kan sitta och skråla på, är det OK?

För övrigt har vi både fotvård och en mindre träningsanläggning (tänk friskis) på folks privata fastigheter i området.
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 14 till
  • Laddar…
Alltså, kubb på fyllan måste ju slå alla ljudnivårekord? Staplar man dessutom några kubbar på varandra når man kanske över 50 cm, så det är förbjud eller bygglov.

Känns inte en krocketbana lite väl permanent?

Tänk om ena grannens robotgräsklippare rymmer till den andras, och de krockar? Det är ju exakt samma sak som "robot wars" och det låter ju jättemycket...

Vi kanske borde förbjuda alla tomter som är större än 4,5 meter från huset och inte har tyst asfalt på sig?
 
  • Haha
  • Gilla
Peder90 och 23 till
  • Laddar…
Jag och barnen har pratat om att bygga en padelbana i ena hörnet av vår tomt men Marlen är inte på.

Hon tycker att 20x10 meter som behövs (minst) tar upp för stor plats och att det är synd att vi behöver ta bort ett eller två gamla träd.

Just de träden är fina att titta på när de blommar två veckor på våren men annars mest till besvär enligt mig (som räfsar löv och plockar upp nedfallna äpplen stup i ett så att inte robotgräsklipparen ska fastna).

Jag har också pratat med grannen (som också spelar padel) och han säger att det skulle vara kul.

Har inte heller undersökt vad det skulle kosta. Det kunde nog bli hur dyrt som helst.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
engs
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har också pratat med grannen (som också spelar padel) och han säger att det skulle vara kul.
Bygg den med halva planhalvan på vardera sida med nämnda granne, nätet i tomtgräns.
Mest för att nån gång i framtiden när ni flyttat se upprörda grannkonflikter om den märkliga "mini-tennisbanan" här på byggahus. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tornugglan och 37 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Bygg den med halva planhalvan på vardera sida med nämnda granne, nätet i tomtgräns.
Mest för att nån gång i framtiden när ni flyttat se upprörda grannkonflikter om den märkliga "mini-tennisbanan" här på byggahus. ;)
Helst med servitut på att banan ska vara kvar också...
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 15 till
  • Laddar…
Ganska säker på att en studsmatta med tillhörande ungar låter mer än en paddelbana. För att inte tala om en pool full av barn och tillhörande åthutningar från vuxna om att ge fan i att spruta vatten på utemöbler/grillen/oss vuxna/grannen osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Rezzmaistro och 13 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Har inte heller undersökt vad det skulle kosta. Det kunde nog bli hur dyrt som helst.
Men det höjer kanske också försäljningsvärdet på fastigheten?
 
Helt klar, räknade på det förut och med timpris på 400kr kan du tjäna tillbaka banan på 2månader men det förutsätter att den är uthyrd 16h/dag o det är nog inte rimligt utomhus i Sverige
 
Unikt namn
T TypRätt skrev:
Helt klar, räknade på det förut och med timpris på 400kr kan du tjäna tillbaka banan på 2månader men det förutsätter att den är uthyrd 16h/dag o det är nog inte rimligt utomhus i Sverige
Du får väl sätta upp lampor och köra dygnet runt. Kanske förstärka (o)ljudet med högtalare som spelar lite peppig dunka-dunka.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Det är väl självklart att att ett sådant objekt ska omfattas av bygglov. 5m höga väggar som kan skymma sikt och annat, det är ju just därför vi har bygganmälan och bygglov - det är väl inget konstigt med det?
 
  • Gilla
  • Haha
Cancerman_777 och 13 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väl självklart att att ett sådant objekt ska omfattas av bygglov. 5m höga väggar som kan skymma sikt och annat, det är ju just därför vi har bygganmälan och bygglov - det är väl inget konstigt med det?
Jag håller med om att det som behöver bygglov ska behöva söka det också.
Invände mest mot att man gnäller för att det kanske låter mycket eller att trafiken kanske ökar i området.
 
  • Gilla
jim_b och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ganska säker på att en studsmatta med tillhörande ungar låter mer än en paddelbana. För att inte tala om en pool full av barn och tillhörande åthutningar från vuxna om att ge fan i att spruta vatten på utemöbler/grillen/oss vuxna/grannen osv.
Padel i poolen torde vara den optimala ljudupplevelsen, särskilt om utövarna använder sig av studsmattan som trampolin för att ta sig ner i poolen :D
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med om att det som behöver bygglov ska behöva söka det också.
Invände mest mot att man gnäller för att det kanske låter mycket eller att trafiken kanske ökar i området.
Iofs, om man misstänker att grannen anlägger ett par banor för kommersiellt bruk på baksidan av huset i lilla villaområdet skulle jag kanske reflektera över trafik och annat också, men det hör antagligen till ovanligheterna.....även i Danderyd.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Iofs, om man misstänker att grannen anlägger ett par banor för kommersiellt bruk på baksidan av huset i lilla villaområdet skulle jag kanske reflektera över trafik och annat också, men det hör antagligen till ovanligheterna.....även i Danderyd.
Låter väldigt långsökt att någon skulle bygga paddelbana i trädgården och sen hyra ut banan.

skulle tänka mig att det bli några glada kompis turneringar nu under sommaren.

Men skulle inte heller vilja att grannen bygger en stor paddelbana i trädgården men att tro att man ska hyra ut den sen är ju bara trams.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.