Hej all!
Jag har tänkt att bygga ett par planteringslådor i tryckimpregnerat som ska stå på framsidan av mitt hus där jag redan har ett par spaljéer . Hade tänkt försöka plantera nån for av klängrosor.
Jag har ritat upp en låda (insidan 40x87 cm) i Google Sketchup:
Insidan har jag tänkt klä med en plywood och kanske ett stödben i mitten av lådan.
Sedan klä hela insidan av nån form av plast. Vad ska man ha för något? Duger det med presenning eller kanske sopsäckar? Jag undrar också om det är nödvändigt med dränering? Där lådorna står har jag marksten och jag vill helst inte att det rinner ut smutsig jord där. Lådorna kommer också stå där permanent året om.
Någon som kan råda mig lite?
Jag har tänkt att bygga ett par planteringslådor i tryckimpregnerat som ska stå på framsidan av mitt hus där jag redan har ett par spaljéer . Hade tänkt försöka plantera nån for av klängrosor.
Jag har ritat upp en låda (insidan 40x87 cm) i Google Sketchup:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan har jag tänkt klä med en plywood och kanske ett stödben i mitten av lådan.
Sedan klä hela insidan av nån form av plast. Vad ska man ha för något? Duger det med presenning eller kanske sopsäckar? Jag undrar också om det är nödvändigt med dränering? Där lådorna står har jag marksten och jag vill helst inte att det rinner ut smutsig jord där. Lådorna kommer också stå där permanent året om.
Någon som kan råda mig lite?
Ok, så dränering är ett måste. Hur gör jag det bäst? Göra flera hål i botten i träet på lådan eller räcker det med ett större hål? Tänker att man kanske ska ha lecakulor i botten samt fiberduk?
Som ni märker är jag rätt okunnig med planteringar. Snickra kan jag men växter är inte min starka sida.
Förslaget med platonmatta var kanske lite dyrt, men det tål att tänkas på. Tack för tipset! Eventuellt kanske jag kan få tag på riktig presenningsväv. kanske kan duga det med.
Som ni märker är jag rätt okunnig med planteringar. Snickra kan jag men växter är inte min starka sida.
Förslaget med platonmatta var kanske lite dyrt, men det tål att tänkas på. Tack för tipset! Eventuellt kanske jag kan få tag på riktig presenningsväv. kanske kan duga det med.
Jo det funkar fint med pressening markduk eller plast med har själv testat lite olika välj en tjockare kvalitet markduk eller pressening så varar den längreE Eazy1 skrev:Ok, så dränering är ett måste. Hur gör jag det bäst? Göra flera hål i botten i träet på lådan eller räcker det med ett större hål? Tänker att man kanske ska ha lecakulor i botten samt fiberduk?
Jag köpte fuktisoleringsmatta (platonmatta) på Byggmax 369kr för 1x10m. Har byggt två lådor och det funkar bra. Är ju ganska stadigt så det behövs ju ingen hel botten utan att det räcker med några stöd för plasten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Denna du menar då?:Q quick skrev:
https://www.byggmax.se/fuktisolermatta-p21203
Var ju ett bra pris. får bli den. Sedan göra ett par hål i botten på den som dränering. Eller går det att göra endast ett hål vid sidan och sedan koppla en slang till den så det leder bort det dit jag vill? Jag har ett stuprör i närheten där lådan ska stå som jag kan leda dräneringen till.
De finns ju de som gör självbevattnade krukor och där finns väl ingen dränering alls?
Skulle bli ytterst tacksam om någon kan råda mig till hur jag ska göra dräneringen.
Redigerat:
Hur stora hål ska jag göra? 2 cm i diameter eller större kanske?. Jag måste väl lägga en fiberduk så inte lecakulorna trillar ut om hålen skall vara större än lecakulornas storlek?Dalbotös skrev:
Jag tror jag har kommit på hur jag ska undvika att dränneringsvattnet ska rinna ut mot gången (stenläggningen lutar något från huset). Jag tar helt enkelt bort stenarna som är rätt under dränneringshålen så rinner vattnet rätt ner i sanden där istället.
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Här kan du få lite inspiration till självvattnande lådor. Det kan rekommenderas varmt, det funkar mycket bra!
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-blomlador.294889/
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-blomlador.294889/
Efter närmare eftertanke så tror jag inte att jag vill ha att dränneringsvattnet rinner ner så nära huset. Quck förslog ett tråg under och det är nog så jag ska göra. Det kommer stjäla lite utrymme på lådans planteringsdjup, men jag tror det räcker till.
Jag tar ett tråg som jag montera lutande diagonalt och fäster en skruvkoppling till trädgårdsslang och fäster samma sorts skruvkoppling i pvc-delen på stupröret.
En tänkte jag också har är att sätt skruvkopplingar direkt i platonmattan (typ tre stycken) och skippa tråg under men då kanske det inte blir tillräckligt "luftigt"? Det blir nära ett stängt system då. Jag gissar på att ett tråg under blir bästa lösningen...
Självbevattning tror jag inte jag ska ge mig på. Litar inte på att jag gör rätt.
Jag kommer återkomma med bilder på mitt bygge så får vi se vad ni tycker
Jag tar ett tråg som jag montera lutande diagonalt och fäster en skruvkoppling till trädgårdsslang och fäster samma sorts skruvkoppling i pvc-delen på stupröret.
En tänkte jag också har är att sätt skruvkopplingar direkt i platonmattan (typ tre stycken) och skippa tråg under men då kanske det inte blir tillräckligt "luftigt"? Det blir nära ett stängt system då. Jag gissar på att ett tråg under blir bästa lösningen...
Självbevattning tror jag inte jag ska ge mig på. Litar inte på att jag gör rätt.
Jag kommer återkomma med bilder på mitt bygge så får vi se vad ni tycker
Har tagit lite tid, men nu är lådorna strax klara. Jag gjorde dem dubbelt så höga då jag vill ha så mycket planteringsdjup som det går. Vi har bestämt att vi ska plantera Klematis i dem.
Såhär blev den ena lådan:
Jag har gjort dräneringshål i botten och min fråga är om det blir bra eller om jag behöver större hål? Här är en bild på hur stora hål jag gjort:
Lådorna ska spacklas och målas vita, men det väntar jag med till nästa år.
Såhär blev den ena lådan:
Jag har gjort dräneringshål i botten och min fråga är om det blir bra eller om jag behöver större hål? Här är en bild på hur stora hål jag gjort:
Lådorna ska spacklas och målas vita, men det väntar jag med till nästa år.