Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har fortsatt att gräva bort jord där vi ska bygga ut altanen.
Jag har även tänkt på hur trädgårdsbeskrivningar kan få så jobbiga saker att låta så lätta. En enda mening som tar veckor att utföra.
Tex:
  • Gräv bort all matjord
  • Rensa bort allt rotogräs
  • Rensa bort all sly
  • Håll fuktigt tills sådden grott
...
Haha! Ja, lättare sagt än gjort. Jag har redan grävt sönder en spade och det är inte ens sommar än …
 
halper halper skrev:
Passat på innan regnet drar in att fixa lite på baksidan där det tidigare varit rätt vilt. Håller på att sätta ner en dubbel plåt/rabattkant som ska tjäna som en liten smultronrabatt, om allt går som det ska. Jag försöker undvika att plantera sådant som bara ser fint ut förutom kanske gräsmatta och häckar. Istället tycker jag att det måste gå att äta för att man ska orka hålla på att sköta det. Tanken här är att ersätta den tidigare högst flytande gränsen mellan gräsmatta och naturtomt med något lite stramare och som är relativt underhållsfritt. 3 mm stål borde fungera.

Som vanligt kommer i stort sett allt material från den egna tomten (knappat stålet förstås), så stenarna är med (rätt lite) kärlek framvaskade ur den sörmländska leran. Är inte helt säker på vad jag tänkt mig med stenarna här: det är rätt improviserat. Tänker mig att ha lite av en spalt mellan jord och plåt för att saker inte ska växa över och krångla, och så tycker jag sten och metall ser rätt okej ut. Får se hur det ser ut om tio år.
Det var en väldigt ödmjuk beskrivning av ett riktigt hästjobb! Ser kanon ut! (y):D
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det var en väldigt ödmjuk beskrivning av ett riktigt hästjobb! Ser kanon ut! (y):D
Tack! Ja, man får väl erkänna att man stått där ute i trädgården bland myggen några timmar …
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vad har du för superjord? Vi har lerjord och 2018 växte minsann inget gräs.
Det är typ 10 cm matjord på lerjord. Dessutom ligger vi nere i en slänt där vattnet trycker på så vi har en vattenåder på typ 60 till 70 cm djup.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland önskar jag mig sån där fin sandjord som gör att gräsmattan slutar växa bara solen visar sig. Inte ens 2018 slapp jag klippa gräset.
Känner så väl igen mig. Samtidigt mysigt att allt är grönt året runt.
 
Dammsugit poolen, än en gång och backspolat.
Sägs att värmen ska komma till fredag.
Får se om man får fart på värmaren imorgon. :cool:
 
Rensat Maskrosor! Varför klassas inte Maskrosor som en invasiv art.
Min trädgård är lite Japan inspirerad så jag hart byggt ett Japan inspirerat räcke runt altanen som skydd för min 6x10 meter stora damm. På våren när solen börjar värma vill man ligga i solen och sola hela kroppen så jag har anpassat höjden på räcket efter solsängen så att grannarna inte kan spana in.
Har planterat fem Rododendron, 10 Magnolier och 7 Azaleor. Börjar bli trångt i min trädgård och har fortfarande 5 Magnolier som jag inte har en aning om var jag ska plantera dessa. Vet inte om man kan tumma på regeln att det ska vara 1,5 meter mellan varje Magnolia. Dessutom påstår folk att man inte får trampa på marken nära Magnolier eftersom man förstör rötterna.
Annars som vanligt när man ska köpa nya plantor, samma plantor som vanligt. Förstår inte varför man inte tar in nya växter.
Annars lite tråkigt eftersom växterna har lite svårt att komma igång i kylan.
 
Inte idag, men i helgen. Börjat gräva bort tung blöt lerjord. Ska bygga ut trädäcket och bredda med makadam mot befintliga trädäcket.

Har redan varit tre vänder på ÅVC med släpet och slängt massorna. Säkert minst 10 turer till kommer det bli.
Imorgon kommer en leverans med 8 ton makadam.
Pågående arbete med lerjordsgrävning vid hörnet av en trädgård med ett befintligt trädäck och ett uppsatt tält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgrävning av lerjord bredvid ett befintligt trädäck, redo för utbyggnad och makadamläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Inte. Ett. Dugg.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Regn är bra men det kan bli för mycket av det goda.. Jag väntar på att kunna plantera, hoppas att det är gammal täckduk som gör att vattnet inte rinner undan.. Annars vet jag inte vad jag gör.

Vattenpöl i utgrävd grop bredvid trottoarsten, indikerar dålig dränering på trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nu har makadamen levererats. Underbart väder att hålla på och jobba ute i...
Stor hög med makadam på uppfart, skottkärra och regnväder, bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Nu har makadamen levererats. Underbart väder att hålla på och jobba ute i...
[bild]
Ganska perfekt. Brukar bli dammigt och jävligt med ett lass makadam så det är faktiskt optimalt att jobba med i regn. Glaset är halvfullt!
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Det har du väldigt rätt i :)
 
Karlia
Jag hoppas verkligen att vattnet sjunker undan så jag kan plantera här. Översvämmad trädgårdsrabatt med vattenpussar omgiven av singel och säckar med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuspp och 2 till
  • Laddar…
A
Karlia Karlia skrev:
Jag hoppas verkligen att vattnet sjunker undan så jag kan plantera här. [bild]
Ris? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.