3 769 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Badrumsentreprenör använde mjukfog runt golvbrunn
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Det blir bakläxa i ARN för ett badrumsföretag som satt plattor åt olika håll och även mjukfogat en golvbrunn.
Du kan läsa artikeln här: Badrumsentreprenör använde mjukfog runt golvbrunn
Du kan läsa artikeln här: Badrumsentreprenör använde mjukfog runt golvbrunn
Nybyggare
· Stockholm
· 367 inlägg
Ännu en "behörig" firma som inte vet vad de pysslar med.
Jag är väldigt tudelad kring att företag ska få komma tillbaka och åtgärda. I grunden är det bra att de får chans att rätta till misstag, men när de bevisligen inte har den grundläggande kunskap som krävs så vill man ju som kund att de håller sig borta. Speciellt när det gäller våtrum.
Jag är väldigt tudelad kring att företag ska få komma tillbaka och åtgärda. I grunden är det bra att de får chans att rätta till misstag, men när de bevisligen inte har den grundläggande kunskap som krävs så vill man ju som kund att de håller sig borta. Speciellt när det gäller våtrum.
Ja dom borde bli diskvalificerad från mera arbeten med badrum.Krokkodriljo skrev:Ännu en "behörig" firma som inte vet vad de pysslar med.
Jag är väldigt tudelad kring att företag ska få komma tillbaka och åtgärda. I grunden är det bra att de får chans att rätta till misstag, men när de bevisligen inte har den grundläggande kunskap som krävs så vill man ju som kund att de håller sig borta. Speciellt när det gäller våtrum.
Man kan varken ha behörighet eller kunskap om man gör grundläggande fel.
Så där har "våtrumscertifikat" mm noll värde.
(inte jurist men)
Finner försäkringsbolaget att våtrummet är byggt fackmannamässigt får man ersättning, oberoende vem som gjort jobbet. Om våtrumsjobbet inte är fackmannamässigt utfört får man ingen/lägre ersättning från försäkringsbolaget, oberoende om Jesus med våtrumsintyg gjort jobbet eller en glad öststatare. Däremot kanske man har en kort (1-2 år) garanti från bolaget med våtrumsintyg och kan få en ersättning på så sätt.
Finner försäkringsbolaget att våtrummet är byggt fackmannamässigt får man ersättning, oberoende vem som gjort jobbet. Om våtrumsjobbet inte är fackmannamässigt utfört får man ingen/lägre ersättning från försäkringsbolaget, oberoende om Jesus med våtrumsintyg gjort jobbet eller en glad öststatare. Däremot kanske man har en kort (1-2 år) garanti från bolaget med våtrumsintyg och kan få en ersättning på så sätt.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Jag har också LF och fick sagt till mig att så länge det är rätt utfört med bra dokumentation, tex foton så spelade det ingen roll vem som gjorde arbetet. Så jag undrar vem som har rätt egentligen
Detta är ju intressant om de har olika bedömningsaspekter beroende på handläggare. Jag hade frågan uppe då jag behövde renovera ett badrum på landet då jag känner en duktig kille som gjort många badrum. Men då jag fick det svaret så vågade jag inget annat än att anlita en auktoriserad firma med våtrumsintyg. När hade du frågan uppe? För min del i februari 2020.G ekaa88 skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Årskiftet 2018/2019 måste det varit, blev ändå utfört av hantverkare 2020 men det var mest för att det ploppade ut ungar till höger och vänster här
Du förklarar det hela ganska bra faktiskt.J jocek skrev:(inte jurist men)
Finner försäkringsbolaget att våtrummet är byggt fackmannamässigt får man ersättning, oberoende vem som gjort jobbet. Om våtrumsjobbet inte är fackmannamässigt utfört får man ingen/lägre ersättning från försäkringsbolaget, oberoende om Jesus med våtrumsintyg gjort jobbet eller en glad öststatare. Däremot kanske man har en kort (1-2 år) garanti från bolaget med våtrumsintyg och kan få en ersättning på så sätt.
Försäkringsbolag generellt kräver att arbetet ska vara utfört enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Är det inte det och en skada uppstår så kan dom neka ersättning helt eller reducera ersättningen, precis som du skriver.
Alla vet vid det här laget att vattenskador i badrum är en stor kostnad för försäkringsbolag. Är det en entreprenör som byggt badrummet så är det dit man i första hand vänder sig de närmaste 10 åren om en skada inträffar. Därefter till sitt försäkringsbolag.
Försäkringsbolag fokuserar på en sak. Skadeorsak. Enkelt uttryckt kan man säga att hittar man inte skadeorsaken så finns ingen skada. Till ens tröst så ersätter dom undersökningskostnad för att fastställa skadeorsaken.
Om tex skadeorsaken är tätskikt så försöker man fastställa att utförandet är korrekt.
Om en oseriös entreprenör vägrar att ta sitt ansvar så kan försäkringsbolaget ibland kliva in och ta alla kostnader. Sedan regressar dom sina kostnader mot entreprenören eller dess försäkringsbolag.
Jag måste säga att det där med ”Jesus” som du skriver säger en helt del. Det är ju faktiskt så att bygger man enligt gällande branschregler så uppstår inga skador. Uppstår en skada så beror det på ett mänskligt misstag, slarv, eller dåligt material.
Med dåligt material menar jag att tillverkaren av materialet inte lever upp till sina utfästelser trots korrekt montering. Just detta visar LF:s egna tuffa tester är vanligare än vad tror. (Sök gärna på tätskikt Länsförsäkringar).
Värt att veta är att alla försäkringsbolag jag arbetat med under ca 20 år resonerar likadant. Sen kan enskilda handläggare göra egna tolkningar som avviker mot det ”normala”.