Alfredo Alfredo skrev:
Fast att förvara sin skottkärra kallt vintertid är enligt mig en fullkomligt normal och förväntad behandling. De saker jag inte förvarar "djupfrysta" på landet vintertid är lätträknade. Exempelvis förvaras sådant som hemelektronik, maskiner av olika slag och alla möbler djupfrysta, har alltid förvarats så och kommer antagligen under min livstid alltid att förvaras så.
jo men jag bara pratade generellt. Min skottkärra står också ute och har gjort de senaste 10 åren så det kan ju tänkas att nåt annat i just ts fall har påskyndat det hela och inte enbart kylan. Att stå i smällhet sol är nog inte bra heller....Eller vad som. Jag vet inte.
 
En skottkärra är ju ingen pryl man tar in efter varje användande och tvättar i destillerat vatten för att sedan förvara svalt i syrgasfri atmosfär.
Tål däcken inte att vara i trädgården eller frysa så är det fel materialval. För det går uppenbarligen att göra däck som håller.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MagHam skrev:
En skottkärra är ju ingen pryl man tar in efter varje användande och tvättar i destillerat vatten för att sedan förvara svalt i syrgasfri atmosfär.
Tål däcken inte att vara i trädgården eller frysa så är det fel materialval. För det går uppenbarligen att göra däck som håller.
det är det ingen som har begärt heller. Men det är ändå skillnad nu och då och man kan ju som sagt inte tänka att allt ska vara som förr bara för att. Mycket är sämre och man får helt enkelt anpassa sig eller så köpa bättre grejer men den marknaden dör sakteliga ut för ingen efterfrågar sånt. Kunder vill ha det billigt. Ingen ide att göra nåt skitbra då genomsnittskonsumenten iallafall förbrukar och köper nytt. Ingen vårdar saker längre. Bara titta här efter vägen när de hade hämtning av grovsopor. Var säkert 20-30 gräsklippare varav hälften max några år gamla. Hade själv sparat några klippo lik för det är bra att ha ett litet reservdelslager men det är ingen som frågar längre ens. De köper ny klippare bara för de är så billiga.......
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
inte tänka att allt ska vara som förr bara för att. Mycket är sämre och man får helt enkelt anpassa sig eller så köpa bättre grejer
Jag har ingen tanke på att anpassa mig. Köper jag en reservdel till en skottkärra ska den hålla för normal användning annars får de tillbaka skiten. Så enkelt ser jag det som.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
...Ingen ide att göra nåt skitbra då genomsnittskonsumenten iallafall förbrukar och köper nytt.......
Just i dessa tider ja.
Men miljön, energiförbrukning och begränsade resurser kommer att hinna ifatt mänskligheten förr eller senare. Vi kommer ett bli tvungna att göra saker som håller och bromsa ekorrhjulet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen tanke på att anpassa mig. Köper jag en reservdel till en skottkärra ska den hålla för normal användning annars får de tillbaka skiten. Så enkelt ser jag det som.
fast det låter ju inte som ts hjul havererat av normal användning, Det måste ju röra sig om nåt annat. Jag har ju som sagt själv biltema däck och även om de är torrspruckna och tråkiga så finns ju funktionen kvar.
 
F
S Stefan1972 skrev:
fast det låter ju inte som ts hjul havererat av normal användning, Det måste ju röra sig om nåt annat. Jag har ju som sagt själv biltema däck och även om de är torrspruckna och tråkiga så finns ju funktionen kvar.
Mitt Biltemadäck ligger också på skrothögen punkterat och havererat bortom räddning efter att ha rullat mindre än ett år. Och då kör jag ändå skottkärra som en nunna kör bil..... Det är skit
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast det låter ju inte som ts hjul havererat av normal användning, Det måste ju röra sig om nåt annat.
Biltema själva säger ju att deras jul inte håller för minusgrader. Jag menar att förvaring i minusgrader är normal användning. Slutsatsen är uppenbarligen att Biltemas hjul inte ens enligt dom själva håller för normal användning.

Vad TS än må ha utsatt hjulet för kvittar väl när Biltema själva påstår det nedan om sin produkt:

H hilife skrev:
Hon menade på att det var "allmän kännedom" att gummihjul fryser sönder om de förvaras utomhus på vintern?
 
Fast nu vet ju ingen varför just ts hjul har gått en för tidig död till mötes. Det låter inte som det uttalandet är ord från en fackperson som vet att det är så och jag tror inte Biltema tänker citera de orden i nån tvist.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
S Stefan1972 skrev:
Fast nu vet ju ingen varför just ts hjul har gått en för tidig död till mötes. Det låter inte som det uttalandet är ord från en fackperson som vet att det är så och jag tror inte Biltema tänker citera de orden i nån tvist.
Jag kan mycket väl tänka mig (tom att det är högst troligt) att det är så att Biltemas däck inte tål minusgrader. Det är dock inte samma sak som idiotuttalandet att "gummidäck inte tål minusgrader" för Biltemas däck är inte gummi, det är nån jävla skitplast.

Så det mer korrekta svaret skulle kanske vara "Biltemas plastdäck tål inte minusgrader, det är allmänt känt bland alla som jobbar på Biltema och även av de som envisas med att köpa vår skit"
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast det låter ju inte som ts hjul havererat av normal användning, Det måste ju röra sig om nåt annat. .
Hjulen införskaffades när behovet fanns. Det är en okomplicerad produkt. Man fyller på luft som sedan ska stanna kvar i hjulet? Underlaget hjulen är använda på är "trädgård" (gräsmatta/grusgång). Vill man fundera över begreppet normal användning så har du nog rätt för det är ju knappt användning alls? Hjulen blev obrukbara på mindre än ett år, ändå. Ingen av dessa kärror har stått med tung last länge, de parkeras alltid tomma. Alltså ingen vikt mer än själva skottkärran. Vad kan det röra sig om då?

Ser man mönstret i denna (ofattbart) långa tråd, hyllas inte direkt biltemas produkter eller företagets kundbemötande. Att hjulen är rent skräp, det är illa nog, men när personal fabulerar friskt i termer som "allmän kännedom" (som det förstås inte står ett ord om i faktarutan för produkten) och levererar efterkonstruktioner som passar deras syften så känns det mycket märkligt. Efter mitt reklamationsförsök inser jag att det mest förnuftiga är att lämna ett sådant företag bakom sig. De är inte i närheten av att vara billigast och har ingen kvalitet värd att betala lite eller mycket för, slutligen och det klart avgörande, är att det inte finns någon egentlig köptrygghet för privatkonsumenter där.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
H hilife skrev:
De är inte i närheten av att vara billigast och har ingen kvalitet värd att betala lite eller mycket för, slutligen och det klart avgörande, är att det inte finns någon egentlig köptrygghet för privatkonsumenter där.
Nej, för typ 15 år sedan var de billiga. Då bodde jag långt ifrån, men när jag väl var där passade jag på att köpa lite extra som jag kunde behöva inom en hyfsat snar framtid. Då låg de ofta rätt mycket lägre än Clasohlson och Jula mm, men sedan har de mest bara gått upp hela tiden i pris. Ganska ofta kan både Jula och Clasohlson ligga bra mycket bättre i pris.
Dessutom saknar Biltema funktion för att recensera varor man köpt. Känns definitivt som ett medvetet val då många av deras produkter skulle få mycket skit. Fast i ärlighetens namn så skulle jag faktiskt ge vissa saker som fasta nycklar, hylsor och vissa bildelar ett rätt bra betyg.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nej, för typ 15 år sedan var de billiga. Då bodde jag långt ifrån, men när jag väl var där passade jag på att köpa lite extra som jag kunde behöva inom en hyfsat snar framtid. Då låg de ofta rätt mycket lägre än Clasohlson och Jula mm, men sedan har de mest bara gått upp hela tiden i pris. Ganska ofta kan både Jula och Clasohlson ligga bra mycket bättre i pris.
Dessutom saknar Biltema funktion för att recensera varor man köpt. Känns definitivt som ett medvetet val då många av deras produkter skulle få mycket skit. Fast i ärlighetens namn så skulle jag faktiskt ge vissa saker som fasta nycklar, hylsor och vissa bildelar ett rätt bra betyg.
Håller med. Saker med "gummi" är värdelösa från Biltema. Saker i metall är ofta ok.
Verktyg (men inte elverktyg), vissa kem produkter (men inte oljor) och bilvård är prisvärda.
Bygg, el, trädgård finns ren skit men också bra.
Innan man kunde köpa bildelar i oem kvalitet på nätet var de räddningen pga rimliga priser och hyfsat sortiment. Fast riktigt långt tillbaka hade vi ingen Biltema i stan utan bara Micro. Nu är det Biltema nödval om man måste ha något i panik.

Trist att så mycket har så låg kvalitet, även icke Biltema produkter tycker jag varierar mer i kvalitet nu mot för 25 år sen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Jag köpte Biltemas skottkärra fär två år sen, med hjulet med artikelnummer 14-2627. Jag är inte särskilt rädd om den, i vintras stod den ute i snön hela vinter (upp och ner, så solen kunde komma åt däcket bra) etc. Idag passade jag på att fylla på luft i bildäcken och tog då även däcket till skottkärran som hade lite lite luft. Det gick utmärkt och den håller luften än så länge iallafall.

Jag har även en pirra och där ar jag bytt hjul några gånger. Sist ledsnade jag och köpte hjul på ett annat ställe och tänkte att det andra hjulet på pirran kommer väl ge sig snart också. Det var väl 4 år sen nu och Biltema-hjulet är fortfarande vid liv och fick påfyllt idag. Lite överraskad att det hållt. Pirran står också ute året runt, kanske lite mer skyddad än skottkärran. Allt Biltema säljer är inte bra, men allt är inte heller skit.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag köpte Biltemas skottkärra fär två år sen, med hjulet med artikelnummer 14-2627. Jag är inte särskilt rädd om den, i vintras stod den ute i snön hela vinter (upp och ner, så solen kunde komma åt däcket bra) etc. Idag passade jag på att fylla på luft i bildäcken och tog då även däcket till skottkärran som hade lite lite luft. Det gick utmärkt och den håller luften än så länge iallafall.

Jag har även en pirra och där ar jag bytt hjul några gånger. Sist ledsnade jag och köpte hjul på ett annat ställe och tänkte att det andra hjulet på pirran kommer väl ge sig snart också. Det var väl 4 år sen nu och Biltema-hjulet är fortfarande vid liv och fick påfyllt idag. Lite överraskad att det hållt. Pirran står också ute året runt, kanske lite mer skyddad än skottkärran. Allt Biltema säljer är inte bra, men allt är inte heller skit.
Undrar om det varierar på samma artikelnr om man får skitgummi eller helt OK kvalitet, dvs att biltema har en mycket ojämn kvalitet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.