Tänkte skapa ytterligare en tråd i mängden kring ett poolbygge som vi håller på med.

Det blir en pool från Primastar på 4m i diameter med 1,5m baddjup. Newport heter den.

Köpte den komplett med värmepump P15 från Gullberg & Jansson. Mosaik liner, solvärmetäcke, vinteröverdrag, isolering, kemipaket osv osv för ca 37.000kr.

Vi har sämsta förutsättningarna för att kunna gräva för pool då det är extremt stenig mark och vi får inte in någon ordentlig grävmaskin.
Därför blir det att gräva för hand! 4,5m diameter och ca 1,7m djupt ska jag för att få det optimalt och i nivå med den tänkta altanen!

Ihop med poolen skall det byggas en mindre altan om 60-70kvm inhuserande ett soldäck, pergola och utekök. Även altanen kommer bli ett projekt då det till stor del är en mycket svår slänt där det på något vis skall gjutas eller grävas (fråga mig inte hur... men på något sätt skall det lösas! Hoppas jag?)

Inkluderar lite bilder på grävningen som är gjord hittills, måste bara poängtera att bilderna inte gör sig rättvisa då hålet är mycket större och mycket djupare än vad bilderna vill visa! :)

Stort hål grävt för hand i trädgård, framtidig plats för Primastar pool, omgivet av grävverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort, handgrävt hål i stenig mark med spadar och en gul slang, där en framtida pool ska anläggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband står i jordhål för grävning av pool, med trädgård och trädäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort grävt hål för hand för att anlägga en pool med barn ståendes inuti och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort grävt hål för poolbygge, sett från trädäck med verktyg och ojämn terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer med lite ritningar kring hur tanken är att det skall se ut när det är klart!

Kommer också ha en väldans massa frågor under vägens gång som jag kommer behöva få hjälp med! :)
 
  • Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
N
Grymt imponerad över att du handgrävt gropen. Hur mår ryggen och hur ska du få bort stenbumlingen?
 
Det är tillfredsställande att handgräva, men du kanske har passerat den gränsen för länge sen? :rofl:

Jag handgrävde ner min spapool på 800l förra sommaren. Nu kan jag sitta där på kvällarna och bara njuta, tror man njuter mer ju mer arbete som ligger bakom.

Spännande projekt som kommer att följas då jag har planer på pool nästa sommar.
 
N newbee skrev:
Grymt imponerad över att du handgrävt gropen. Hur mår ryggen och hur ska du få bort stenbumlingen?
Jag har haft bra vänner som hjälpt mig, så ska absolut inte ta åt mig äran helt själv. Men känner mig ändå lite duktig! :giggle: Börjar se slutet...
Ja den är helt klart påfrestad, men ska nog gå bra. Får ta igen mig på madrassen i poolen till sommar! :D
Jag har spräckt många större stenar påvägen ner i gropen, men just den här var riktigt kämpig! Jag borrade 5st 20mm hål och försökte spräcka denna med men det fanns inte en tendens till att spricka! Tvärtom så fastnade mina fem spräckkilar istället... :( Så fick bila runt kilarna och slå o bända för att få loss dem. Så vet inte riktigt hur jag ska ta mig an den här bjässen. Behöver nog frilägga den lite till så jag får en bättre bild av hur stor den är och vart svagheten och ”ådrorna” i stenen finns. Har ni några tips o förslag så tar jag tacksamt emot det! Kanske köra med vinkelslip så jag får en 50mm djup skåra just där jag vill spräcka den?

maah maah skrev:
Det är tillfredsställande att handgräva, men du kanske har passerat den gränsen för länge sen? :rofl:

Jag handgrävde ner min spapool på 800l förra sommaren. Nu kan jag sitta där på kvällarna och bara njuta, tror man njuter mer ju mer arbete som ligger bakom.

Spännande projekt som kommer att följas då jag har planer på pool nästa sommar.
Om det bara är jord i marken kan det vara tillfredsställande, men i den här marken har det knappt varit en enda gång man fått ner spaden hela vägen för att det är en eller flera stenj***ar som ligger i vägen. Så spett och hacka har varit goda hjälpmedel! Som tur är har jag iaf skogen bakom mig så jag kan dumpa allt ner i slänten, det gör det iaf lite lättare... :)
 
  • Gilla
grundberg
  • Laddar…
S
C crazytok skrev:
Tänkte skapa ytterligare en tråd i mängden kring ett poolbygge som vi håller på med.

Det blir en pool från Primastar på 4m i diameter med 1,5m baddjup. Newport heter den.

Köpte den komplett med värmepump P15 från Gullberg & Jansson. Mosaik liner, solvärmetäcke, vinteröverdrag, isolering, kemipaket osv osv för ca 37.000kr.

Vi har sämsta förutsättningarna för att kunna gräva för pool då det är extremt stenig mark och vi får inte in någon ordentlig grävmaskin.
Därför blir det att gräva för hand! 4,5m diameter och ca 1,7m djupt ska jag för att få det optimalt och i nivå med den tänkta altanen!

Ihop med poolen skall det byggas en mindre altan om 60-70kvm inhuserande ett soldäck, pergola och utekök. Även altanen kommer bli ett projekt då det till stor del är en mycket svår slänt där det på något vis skall gjutas eller grävas (fråga mig inte hur... men på något sätt skall det lösas! Hoppas jag?)

Inkluderar lite bilder på grävningen som är gjord hittills, måste bara poängtera att bilderna inte gör sig rättvisa då hålet är mycket större och mycket djupare än vad bilderna vill visa! :)

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Återkommer med lite ritningar kring hur tanken är att det skall se ut när det är klart!

Kommer också ha en väldans massa frågor under vägens gång som jag kommer behöva få hjälp med! :)
När poolen är klar och badandet börjar kan jag rekommendera aktivt syre istället för klor. Det går åt lite mer kemi istället för klor men du kommer att få ett underbart vatten som inte luktar och bleker badkläder. Jag kör det för andra året och det är kanon. Min pool är 8x4x1,40 m. Dessutom blir det inga restprodukter kvar i vattnet som med klor och det är snällare mot materialet.
 
S Stego1 skrev:
När poolen är klar och badandet börjar kan jag rekommendera aktivt syre istället för klor. Det går åt lite mer kemi istället för klor men du kommer att få ett underbart vatten som inte luktar och bleker badkläder. Jag kör det för andra året och det är kanon. Min pool är 8x4x1,40 m. Dessutom blir det inga restprodukter kvar i vattnet som med klor och det är snällare mot materialet.
Låter helt klart intressant! Jag har dock redan köpt ett startpaket kemi med klor, och faktum är att jag gillar den där klordoftande simhallsdoften... :p Men kanske känner jag annorlunda efter en säsong och då ska jag minnas detta tips!
 
S
C crazytok skrev:
Låter helt klart intressant! Jag har dock redan köpt ett startpaket kemi med klor, och faktum är att jag gillar den där klordoftande simhallsdoften... :p Men kanske känner jag annorlunda efter en säsong och då ska jag minnas detta tips!
Det blir ett helt annat vatten, som att bada i en sjö ungefär. Problemet du kommer att få över tid med klor är cyanursyra. När den blir tillräckligt hög måste du byta nästan allt vatten. Den går inte att späda ut.
 
Är det någon som har smarta tips att delge gällande poolskydd för en sån här rund liten pool? Hade gärna haft något som var infällt som är lätt att dra över och ta bort! Att ha en ”presenning” liggandes som man ska spänna över och ta bort varje dag lockar inte särskilt mycket! Kan man inte bygga någon egen smart lösning?? :thinking:
 
Ingen färdig idé men kanske ett embryo.

Ta cellplast och skär till två halvmånar. Klä in dom i presenning typ 180gr från Biltema (blå på ena sidan, silver på andra).
Du kan ju dela halvmånarna på 2 t.o.m. så du får fyra kvartar. Då kanske dom blir tillräckligt smidiga att bara dra av och stoppa in under altanen.

Du får ha 30cm överlapp på presenningen på ovandelen så det blir hyfsat tätt.
Kanske att du stoppar in en oljehärdad board på ovansidan med.

Som sagt, ej igenomtänkt idé :rofl:
 
Ja två halvmånar är kanske lättare, men fortfarande bökiga att stuva undan. Har tyvärr ingen plats under altanen. Men hade säkert kunna hitta någon placering om jag vill. Tål att tänkas på!

Annars hade jag helst velat försöka hitta någon lösning i stil med nedanstående, där man helt enkelt integrerar en rullställning med duk under altanen. Jag har inte tänkt igenom detta helt ännu, utan det är bara tankar... så vet inte om det går att lösa på ett bra sätt. Problemet är ju att det måste bli en stabil lösning som fungerar över lång tid, inte bara när den är precis färdigbyggd. Jag tänker mig då att lockets stomme får bli i 50x50 fyrkantsprofil eller liknande. Kommer bli galet tung, så det kommer ju då krävas någon form av gasfjäder (som funkar utomhus?) eller motvikt eller liknande. Ett annat problem är ju också att hela rullen hade behövt vara fjädrande likt en rullgardin för att dra tillbaka duken... eller motordriven.
Illustration av en altan med integrerad rullställning för pooltäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en altan med integrerad rullställning för duk nära en rund pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-ritning av en altan med integrerad rullställning och duk ovanför en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAD-modell av altan med integrerad rullställning och duk vid poolkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en altan med integrerad dukrulle nära ett halvrunt poolområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En fråga, jag har 0/18 liggandes hemma.

Kan jag använda detta som underlag till poolen? Eller vill man ha utan noll fragment, typ makadam 8-16 ist?
 
C crazytok skrev:
En fråga, jag har 0/18 liggandes hemma.

Kan jag använda detta som underlag till poolen? Eller vill man ha utan noll fragment, typ makadam 8-16 ist?
Så här gjorde jag inlägg#4
https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ner-badtunna-i-plast.295503/#post-2716524

Jag grävde ner en stor stenkista och med 15-20cm 8-16 under poolen sväljer 2000 liter vatten, och för det behövs bergkross. 0-18 har en tendens att bli ”vattentätt”
 
Jag förstår. Jag har dock sprängsten under, så planen är att lägga en dräneringsslang som leder ner vattnet till någon ficka i sprängstenarna... så att bli av med vattnet är egentligen inget problem.

Men som du säger så har 0-18 en tendens att bli lite vattentätt, fast ändå inte. Det rinner bara undan lite långsammare... frågan är om det är OK ändå? :)

Har en hög 0-18 jag hade velat bli av med så att säga. Men det ska ju fortfarande funka! :)
 
Troligen funkar det, annars får man se till att dräneringsslang kan leda vatten till stenkistan.
När jag tömmer min pool, så skickar jag ut vattnet på gräsmattan där det behövs.
 
Ja, jag tycker att det borde funka bra. Och som du säger, dräneringsslangen skall ledas ner till sprängstenen så det bör inte bli några problem.

En fråga gällande dräneringsslangen då, om jag har 20cm 0-18 el 8-16 som jag packar med padda. Skall dräneringsslangen ligga mitt i detta, eller skall den ligga under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.