B Byggsnyggen skrev:
Ska ev bygga fritidshus och funderar då på järnvitriol.
Har tittat på hus ”live” samt Googlat på bilder. Det som slår mig är att många hus verkar bli väldigt gröna vilket jag inte vill ha. Huset ska vara brungrått, önskar jag.
Hur undviker man att det blir så grönt?

Skickar med en bild på hus från Alingsashuspaket.se där färgen är snygg, tycker jag. Gör dock inget om den blir lite mörkare med tiden men inte grön.

[bild]
Hej, jag upplevde att en av våra fasader blev grönare än andra vilket var så enkelt som att den fick mindre sol (norrfasad) men denna har nu jämnat ut sig. Det är nog inget du behöver oroa dig för i längden, men det tar ju ett tag innan allt får samma nyans.

Såhär ser vårt hus ut idag

Trädäck i soligt väder med trähus, pergola, utemöbler och en grill på en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vertikala träpaneler på en husfasad med varierande nyanser av grå och gröna toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Ska ev bygga fritidshus och funderar då på järnvitriol.
Har tittat på hus ”live” samt Googlat på bilder. Det som slår mig är att många hus verkar bli väldigt gröna vilket jag inte vill ha. Huset ska vara brungrått, önskar jag.
Hur undviker man att det blir så grönt?

Skickar med en bild på hus från Alingsashuspaket.se där färgen är snygg, tycker jag. Gör dock inget om den blir lite mörkare med tiden men inte grön.

[bild]
Det tar ett tag, men sedan mörknar det.
För snart 20 år sedan: pict0003.jpg
2019:
DSC_0287.JPG
 
  • Gilla
pbengtsson och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej, jag upplevde att en av våra fasader blev grönare än andra vilket var så enkelt som att den fick mindre sol (norrfasad) men denna har nu jämnat ut sig. Det är nog inget du behöver oroa dig för i längden, men det tar ju ett tag innan allt får samma nyans.

Såhär ser vårt hus ut idag

[bild]
[bild]
Tack för info.
Någon har nämnt att man kan blanda i lite kopparsulfat för att få en brunare ton? Någon med erfarenhet av detta?
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack för info.
Någon har nämnt att man kan blanda i lite kopparsulfat för att få en brunare ton? Någon med erfarenhet av detta?
Om du letar lite längre upp i denna tråd så gjorde jag ett litet experiment med bl a kopparsulfat & silverbets. Jag upplevde däremot ingen skillnad med kopparsulfat men med silverbets får du ju lite pigment direkt.
 
Tack för info.
Ska leta mig fram till ditt inlägg.
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack för info.
Ska leta mig fram till ditt inlägg.
Det som påverkar mest är helt enkelt virkets kvalitet och sågning. Skall vara sågat virke och gran då om du skall ha ytterpanel. Gärna tjockt virke. Vi satte 28 mm spontad panel.

Vidare, eftersom säkert inte alla orkar läsa alla inlägg så är det mekaniska viktigt. Om du har stående panel så skall du ha kryssläkt under och se till att du har bra luftning så att panelen torkar. Då håller den länge.
 
Det kan bli så att huset kommer att byggas under hösten/vintern.
Ska jag behandla panelen innan och förvara den inne i en lada och snickarna sätter upp den när det är dags eller ska de sätta upp obehandlade som jag sedan stryker när det blir vår?
Vad är bäst? Någon skillnad i t.ex. färg eller annat? Risk att det blir randigt av det ligger strölagt?
 
Kan man stryka på blandningen av järnvitriol fast det bara är 5-6 grader varmt på dagarna och ca 2 grader varmt på nätterna
 
Jag strök all plank innan jag monterade upp på huset, då får man ett jämnt resultat.

Svar ja. Så länge det inte fryser.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Funkar fint att blåsa på med en 10l spruta från tex jula när allt är uppsatt
Tar mindre än en dag
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funkar fint att blåsa på med en 10l spruta från tex jula när allt är uppsatt
Tar mindre än en dag
Hur blir det när virket torkar isär? Rinner det inte ner mycket och färgar av sig på ytan nedanför? Fönster etc?
Vi doppade vårat (bya 275kvm) på 8h, 1 man
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack för info.
Någon har nämnt att man kan blanda i lite kopparsulfat för att få en brunare ton? Någon med erfarenhet av detta?
Med kopparsulfat blir huset grönt. Man trodde en gång att koppar skyddad bättre. Glöm inte att slutresultatet av järnvitriol eller ingen behandling blir exakt lika, järnvitriol skyndar bara på processen. Järnvitriol har heller ingen skyddande effekt.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Med kopparsulfat blir huset grönt. Man trodde en gång att koppar skyddad bättre. Glöm inte att slutresultatet av järnvitriol eller ingen behandling blir exakt lika, järnvitriol skyndar bara på processen. Järnvitriol har heller ingen skyddande effekt.
Kopparn kan dock hålla bort mosstillväxten (y)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Med kopparsulfat blir huset grönt. Man trodde en gång att koppar skyddad bättre. Glöm inte att slutresultatet av järnvitriol eller ingen behandling blir exakt lika, järnvitriol skyndar bara på processen. Järnvitriol har heller ingen skyddande effekt.
Mja, det är inte riktigt sant. Järnvitriol är en fungicid, men visst, även en helt obehandlad panel håller 100+ år om den bara är gjord rätt.
 
Hej,

Vi har för några veckor sedan fått upp hela fasaden på vårt nya hus som är behandlat med järnvitriol med silverbets blandning. Panelen har redan blivit grå och fin och ändrar för varje dag. Vädret har varit gynnsamt med massor av sol och total torka, inget regn alltså.

Nu har de lovat regn till helgen för första gången och det är det som oroar mig då vi har gjutit betongterass runt hela huset ( ca. 150m2 ) är betongterassen som förvisso är intäckt med byggplast men det är svårt att få plasten att hållas under fasadbrädorna, när det blåser mycket så släpper den loss och betongen blir synlig.

Är alltså rädd att det kommer rinna vitriol ner under plasten som sedan blir rostfläckar när vi tar bort plasten och har ingen bra lösning på detta. Så jag undrar om jag skulle strunta i plasten helt och skölja av/tvätta betongen varje gång det har regnat eller chansa att mängden vitriolvatten som kommer ner under plasten inte orsakar rostfläckar.

Någon som vet hur länge efteråt som Panelen släpper av sig järnvattenblanding?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.