Fortsätter att tälja när hustrun ser på tv, sakta sakta, en bra bit kvar. Blir inte så ofta eftersom hon tittar på dumburken typ en gång i månaden..
En hand håller en råtäljd träsked i arbetsprocess, mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en träsked mitt i täljningsprocessen mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fortsätter att tälja när hustrun ser på tv, sakta sakta, en bra bit kvar. Blir inte så ofta eftersom hon tittar på dumburken typ en gång i månaden..
[bild] [bild]
Alla dessa verktyg du samlar på dig för att sedan tälja en soppslev? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Kanske inte gjort med någon maskin idag, snarare förra året. Men väl nyligen åter på plats.
Sambon ville ha stag för att hålla uppe filt över pallkragarna. Skissade upp och skrev ut (ABS).[bild] [bild] [bild]
Hållare i kombination med VP-rör. Kanske inte bästa val för uv-strålningen men klarade i alla fall förra säsongen.

Kanonlösning och ett tecken på att 3D-skrivare sakta men säkert hittar sin plats i vardagslivet för hemmapulare. (y)

Kör allt utomhus i ASA (UV-beständigtistället) för ABS (inte UV.beständigt) och faktiskt allt mer för prototyptillverkningen också. ASA har en hel del fördelar vs ABS även om de också är väldigt lika i sina egenskaper men dyrare att köpa och kräver mer värme vid utskrift.
MEN printade ca 30-isch staketfästen 2018 i ABS som varit utomhus sen dess och i år fick jag printa 3 nya (kanske tre till som håller på att ge med sig). Tror dina fästen fungerar utmärkt i ABS och tar du in när inte väven behövs mer så är det ju bra. Inte hela världen att printa några lite titt som tätt. De där kostar kanske max mellan 5-10 kr att printa st i material?
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Alla dessa verktyg du samlar på dig för att sedan tälja en soppslev? :crysmile:
"I väntan på Godot"? :thinking:
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Alla dessa verktyg du samlar på dig för att sedan tälja en soppslev? :crysmile:
@Frustrator lyssna inte på denna typ av dumheter, jag är med dig broder! Ackumulering för sakens skull, men också för att man inte vill vara begränsad av något annat än sin fantasi.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Alla dessa verktyg du samlar på dig för att sedan tälja en soppslev? :crysmile:
Japp, att försöka släppa 250kg rikt/planhyvel upp i tvrummet hade vart slöseri med tid :)
 
  • Haha
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Japp, att försöka släppa 250kg rikt/planhyvel upp i tvrummet hade vart slöseri med tid :)
Ja, och det är så svårt att få till en slev på en hyvel:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det ska väl vara lite utmaning också…
 
Gjort en ställbar cirkelmall. Centrumhålen sitter i en ”släde” som löper i spår. Indexeras med en m6 gängstång. Fast i skivan och ändras med lång, och skivmutter på släden. Markerar jag en sida på långmuttern så är det enkelt att justera fräscentrum exakt på sjättedels millimetern.
Ställbar cirkelmall i trä med gängstång och indexering, fästs för att skapa exakta fräsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har letat igenom ekförrådet för att hitta meningslösa ändar efter grenar och kvistar som jag hyvlat till önskad tjocklek.
Börjar med att fräsa innerradien. Ytterhörnen har jag fräst ner så att festooltvingar inte hindrar arbetet.
Handgjord justerbar cirkelmall i trä med fastsatt metallfäste och träbit för precisionssnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräser sedan profil på kanten.
Ställbar cirkelmall i trä fastsatt på arbetsbänk används för precisionssågning med fräsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har två hål i mallen som sitter cc 29,5mm. Använder ett 16mm stål, så när jag flyttar till nästa hål kan jag fräsa loss en list som är 13,5 mm bred.
Träbitar i ställbar cirkelmall, festooltvingar och fräsar profiler, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir glaslister till ett av mina pågående projekt.
Hyvlade trälisters olika profiler för anpassning i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelen med justermöjligheten är att jag nu kan ställa om ytterradien exakt 16mm (stål 16) och göra ett anhåll med rätt innerradie så att det blir enkelt att gera ihop med de raka listerna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
JFrisk och 22 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Gjort en ställbar cirkelmall. Centrumhålen sitter i en ”släde” som löper i spår. Indexeras med en m6 gängstång. Fast i skivan och ändras med lång, och skivmutter på släden. Markerar jag en sida på långmuttern så är det enkelt att justera fräscentrum exakt på sjättedels millimetern.
[bild]
Har letat igenom ekförrådet för att hitta meningslösa ändar efter grenar och kvistar som jag hyvlat till önskad tjocklek.
Börjar med att fräsa innerradien. Ytterhörnen har jag fräst ner så att festooltvingar inte hindrar arbetet.
[bild]
Fräser sedan profil på kanten.
[bild]
Har två hål i mallen som sitter cc 29,5mm. Använder ett 16mm stål, så när jag flyttar till nästa hål kan jag fräsa loss en list som är 13,5 mm bred.
[bild]
Blir glaslister till ett av mina pågående projekt.
[bild]
Fördelen med justermöjligheten är att jag nu kan ställa om ytterradien exakt 16mm (stål 16) och göra ett anhåll med rätt innerradie så att det blir enkelt att gera ihop med de raka listerna.

Mvh Findus
Smart lösning.
Jag brukar göra sånt där i cnc:n. :geek:
 
findus42 findus42 skrev:
ett anhåll med rätt innerradie så att det blir enkelt att gera ihop med de raka listerna.
Bågformad trädel fastklämd på ett arbetsbord bredvid en bordsåg och en röd kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en trälist mot MDF-skiva med en synlig spik och plastplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tväråna och 9 till
  • Laddar…
Jag gick lös med vinkelslipen på en skrotad stekpanna. Skar ut botten för att få en gjutjärnsplatta på nya spisen med induktionshäll. Jag vill kunna hålla ugnsformar i porslin varma och kanske köra min gamla moka kaffemaskin som är gjord i aluminium.

/Höghus
Utskuren botten av en stekpanna placerad på en induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Alla dessa verktyg du samlar på dig för att sedan tälja en soppslev? :crysmile:
Men visst ser det ut som en supsked?

/Höghus
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag gick lös med vinkelslipen på en skrotad stekpanna. Skar ut botten för att få en gjutjärnsplatta på nya spisen med induktionshäll. Jag vill kunna hålla ugnsformar i porslin varma och kanske köra min gamla moka kaffemaskin som är gjord i aluminium.

/Höghus
[bild]
Hur lyckas man få en gjutjärnspanna så dålig att man måste skrota den?
 
Man kapar den med vinkelslip.

Skämt åsido, fyller inte en faktisk gjutgärnspanna den där funktionen bättre än bara en losskapad botten? Den måste ju vara lättare att hantera med ett handtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.