2 534 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Eldförbud /dolda fel
Vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan där det framgår i kontakter att huset är uppvärmt av pellets maskin samt en formulär som varit ifylld av förra ägarna där det står om det finns information som kan va viktig för köpare som rör eldstad/ ventilation eller information från sotare etc. Där har dom valt att fylla i NEJ. Men, idag kontaktade jag simab för att be om sotning då informerar dom mig att dom har i anteckningarna att det är eldförbud på vår panna då sist dom varit ute på den adressen va det flera åtgärder som behövdes göras som inte gjorts, detta va 2017-11. Så, jag har kontrakt där det inte framstår att det är någon som helst fel på pannan men har alltså eldförbud på den som förra ägaren inte informerat oss om. Vi har haft enormt mycket fel på huset där som vägrat så för något och detta va för oss droppen. Hela huset värms av denna pannan samt varmvattnet så vi behöver lösa detta så fort som möjligt. Vi vill så klart att dom förra ägarna ska stå för denna kostnaden då dom tydligen dolt denna informationen. Hur går man tillväga? Mäklaren tar inget ansvar, ombudsmannen ber oss mejla dom. Men det har vi gjort kring andra ärenden men inte fått svar. Så hur tar man det vidare till domstol? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Det är inte ett dolt fel då säljaren vetat om det men mörkat.S Sabrina B skrev:Vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan där det framgår i kontakter att huset är uppvärmt av pellets maskin samt en formulär som varit ifylld av förra ägarna där det står om det finns information som kan va viktig för köpare som rör eldstad/ ventilation eller information från sotare etc. Där har dom valt att fylla i NEJ. Men, idag kontaktade jag simab för att be om sotning då informerar dom mig att dom har i anteckningarna att det är eldförbud på vår panna då sist dom varit ute på den adressen va det flera åtgärder som behövdes göras som inte gjorts, detta va 2017-11. Så, jag har kontrakt där det inte framstår att det är någon som helst fel på pannan men har alltså eldförbud på den som förra ägaren inte informerat oss om. Vi har haft enormt mycket fel på huset där som vägrat så för något och detta va för oss droppen. Hela huset värms av denna pannan samt varmvattnet så vi behöver lösa detta så fort som möjligt. Vi vill så klart att dom förra ägarna ska stå för denna kostnaden då dom tydligen dolt denna informationen. Hur går man tillväga? Mäklaren tar inget ansvar, ombudsmannen ber oss mejla dom. Men det har vi gjort kring andra ärenden men inte fått svar. Så hur tar man det vidare till domstol? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand.
Vet dock inte hur du ska gå vidare, men det finns nog andra här som vet.
Vad är kostnaden för åtgärd? Om ni ska stämma dom i domstol kommer det kosta mycket och inte ens säkert att ni vinner. Om det finns fler fel ska ni lägga ihop allt vid stämning.
Tillägg: det kan falla under er undersökningsplikt att kontakta kommunen/sotaren för att undersöka eldförbud mm.
Tillägg: det kan falla under er undersökningsplikt att kontakta kommunen/sotaren för att undersöka eldförbud mm.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 957 inlägg
Du har alltså inte kontaktat sotaren eller brandskyddskontrollanten och bett om info om huset före köpet? Det bör en alltid göra när huset har en eller flera eldstäder!
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Det där låter ju som du kanske har ett case. Men jag blir osäker. Frågan är väl lite om exakt vilken information som gått ut till säljarna.
Om det gått ut ett formellt föreläggande om förbud att elda. Då går det att bevisa att säljaren ljög.
Men om det mer varit en uppmaning om åtgärd före ett visst datum, så blir det mer osäkert.
Är det några dyra åtgärder?
Om det gått ut ett formellt föreläggande om förbud att elda. Då går det att bevisa att säljaren ljög.
Men om det mer varit en uppmaning om åtgärd före ett visst datum, så blir det mer osäkert.
Är det några dyra åtgärder?
hej! Det kommer ut en man imorgon som arbetar med detta och som ska hjälpa oss med dessa åtgärder som behövs göras och sedan får vi ett prisförslag. Tror dock av att läsa protokollet att det kan va allt mellan 15-30 000. Har ingen aning egentligen, får se hur prisbilden ser ut imorgon.Jonatan79 skrev:
Hittade detta
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/fel-i-hus/#:~:text=Upptäcker du ett fel i,och säljaren har avtalet om.
"
Det du kan kräva är avdrag på köpesumman. Om felet beror på försummelse från säljaren eller om bostaden inte uppfyller vad säljaren har lovat kan du också ha rätt till skadestånd.
Om felet är av väsentlig betydelse kan du inom ett år från tillträdet kräva att kontraktet hävs, det vill säga låta köpet gå tillbaka. Om säljaren "handlat svikligt", det vill säga lurat dig, kan du kräva att få häva köpet även efter mer än ett år."
Har ingen aning om det stämmer är något som hjälper er.
Efter att ha läst & googlat lite skulle jag nog rekomendera att ta kontakt med en jurist
EDIT:
Hittade även nu detta om det kan vara tull hjälp
https://www.boupplysningen.se/skatt-juridik/saljarens-upplysningsplikt
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/fel-i-hus/#:~:text=Upptäcker du ett fel i,och säljaren har avtalet om.
"
Det du kan kräva är avdrag på köpesumman. Om felet beror på försummelse från säljaren eller om bostaden inte uppfyller vad säljaren har lovat kan du också ha rätt till skadestånd.
Om felet är av väsentlig betydelse kan du inom ett år från tillträdet kräva att kontraktet hävs, det vill säga låta köpet gå tillbaka. Om säljaren "handlat svikligt", det vill säga lurat dig, kan du kräva att få häva köpet även efter mer än ett år."
Har ingen aning om det stämmer är något som hjälper er.
Efter att ha läst & googlat lite skulle jag nog rekomendera att ta kontakt med en jurist
EDIT:
Hittade även nu detta om det kan vara tull hjälp
https://www.boupplysningen.se/skatt-juridik/saljarens-upplysningsplikt
Redigerat:
Som någon redan skrivit, detta är ett gränsfall. Man bör kolla eldstäder som används hos sotaren. Samtidigt så fanns det brister som bör ha varit kända för säljaren. Men säljaren kan ha skäl som glömska eller annat. Så det är en bedömningsfråga. Den möjlighet ni har är att begära ersättning för det lägre pris som hade varit rimligt om bristerna varit kända. Det kan vara åtgärdskostnaden, men också ett lägre belopp om det rör sig om en äldre anläggning som blir bättre skick efter åtgärder. Ni börjar med att begära ersättning från säljaren. Om detta inte lyckas kan ni överväga att gå vidare till domstol. Om det belopp som ni eventuellt kan tilldömas är lågt i förhållande till priset så kommer ni troligen ändå inte att få någon ersättning. Om ni går vidare kan det vara lämpligt att konsultera en kompetent fastighetsjurist.
Bara liten enkel fråga, är det EL-patron i pannan för att värma huset, har det sagts eller skrivits något om det, muntligt eller skriftligt, förutom att det finns ett NEJ på ett ställe som gäller panna/skorsten. Då är frågan om det gäller pannan eller skorstenen. Det är sotaren som satt förbud och anmält till kommunen. Det brukar finnas en ställe i kontraktet/beskrivning om det finns något myndighetsbeslut som är åsatt huset/fastigheten. Och det är säljaren som ska uppgiva detta och normalt så ska mäklaren fråga om det. I ditt fall så är det ett undanhållande av myndighets beslut.
Tyvärr är det nog så att det lyder under undersökningsplikten. Det är du som måste kontrollera att eldstad/skorsten är ok.S Sabrina B skrev:Vi köpte vårt hus för 1,5 år sedan där det framgår i kontakter att huset är uppvärmt av pellets maskin samt en formulär som varit ifylld av förra ägarna där det står om det finns information som kan va viktig för köpare som rör eldstad/ ventilation eller information från sotare etc. Där har dom valt att fylla i NEJ. Men, idag kontaktade jag simab för att be om sotning då informerar dom mig att dom har i anteckningarna att det är eldförbud på vår panna då sist dom varit ute på den adressen va det flera åtgärder som behövdes göras som inte gjorts, detta va 2017-11. Så, jag har kontrakt där det inte framstår att det är någon som helst fel på pannan men har alltså eldförbud på den som förra ägaren inte informerat oss om. Vi har haft enormt mycket fel på huset där som vägrat så för något och detta va för oss droppen. Hela huset värms av denna pannan samt varmvattnet så vi behöver lösa detta så fort som möjligt. Vi vill så klart att dom förra ägarna ska stå för denna kostnaden då dom tydligen dolt denna informationen. Hur går man tillväga? Mäklaren tar inget ansvar, ombudsmannen ber oss mejla dom. Men det har vi gjort kring andra ärenden men inte fått svar. Så hur tar man det vidare till domstol? Någon som har erfarenhet av detta?
Tack på förhand.
Önskar att ALLA som ska köpa hus ringer den kommunala sotaren och hör sig för.
Har varit i kontakt med mäklare runt om i södra Sverige om detta samt haft dialog med mäklarsamfundet. Dom menar att det är inte deras ensak. Jag brukar till och med hålla koll på Hemnet och hittar jag ett hus med eldstäder som inte är godkända i vårt register så mailar jag mäklaren. En del blir jättetacksamma andra vill inte veta av det.
Har även bett mäklare meddela sotaren vid ägarskifte men det läggs också över på köparen.
Tyvärr hinner man ju inte alltid se alla hus som säljs på Hemnet.
Så SPRID vidare vid alla husköp RING sotaren direkt, vi har svaren. Brandskyddsprotokollen är en offentlig handling också så den kan man begära ut.
Jättetråkigt när sådant här händer.
Hur gick det för dig?S Sabrina B skrev: