Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
Det är jättesvårt att gissa sig till vikt. Grus är tungt, singelsorterna lättare men var det blött när ni hämtade så kan det vara en orsak, vatten väger också men gissningsvis, jag har lastat en del lastbilar och kärror då jag själv sitter och krossar/sorterar fram alla olik fraktioner som finns. Och det där kan mkt väl vara 2 ton. Man tror oftast att det ska vara mer. Hade det varit stenmjöl hade högen varit typ hälften så stor. Har du en yta du ska lägga är det alltid bättre att be om kubik. Det ska maskinisten kunna räkna ut åt dig.
2 ton är ca 1, 3 m3 och det räcker till ett väldigt tunt lager på 30 kvm..
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om du lastar två ton på den bilen så går bakaxeln sönder.
När jag hade en Ford Transit som byggbil visst man att det var lagom på flaket när bladfjädrarna började böja sig åt "fel" håll....
 
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
Ett lastbils last tar ca 16 ton vilket är ca 10,5 3m. Om du mäter från toppen av högen Så du får höjden och mäter från toppen på högen till den tar slut och mät längden till mitten av det som sluttar åt båda håll så kan du räkna ut ca hur många kubik högen är. Ta det gånger 1,5 ton så vet du hyffsat bra.
 
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
När jag hade en Ford Transit som byggbil visst man att det var lagom på flaket när bladfjädrarna började böja sig åt "fel" håll....
Och den får nog lasta mer än bilen på bilden vilket jag inbillar mig är en Volkswagen eller Renault
 
Cheesen Cheesen skrev:
Och den får nog lasta mer än bilen på bilden vilket jag inbillar mig är en Volkswagen eller Renault
Jag tror det var ett knappt ton på pappret, skulle varit lite mer (400kg) om den inte haft bakgavellyft. Lite mindre om den inte haft dubbeldäck på bakaxeln.
 
B Byggsnyggen skrev:
Fortfarande lite svårt att uppskatta men jag tror då inte att ni fått mer än 2 ton. :)
Däremot blev jag förvånad över hur lite mina 750 kg gårdsgrus räckte till. Där hade i alla fall jag uppskattat fel.
Det är lättare om du enbart räknar kubik. Hur mycket det väger säger ingenting om fyllnadsgrad.
 
O Ohver skrev:
Det är lättare om du enbart räknar kubik. Hur mycket det väger säger ingenting om fyllnadsgrad.
Jo, om begränsningen är hur mycket i kg ens släpkärra får lasta så säger detta mycket... Det är tyvärr inte flakets yta och lämmarnas höjd som är som är begränsande för mig. Det är totalvikten.
 
B Byggsnyggen skrev:
Jo, om begränsningen är hur mycket i kg ens släpkärra får lasta så säger detta mycket... Det är tyvärr inte flakets yta och lämmarnas höjd som är som är begränsande för mig. Det är totalvikten.
Okej men om du undrar hur mycket det väger så får du en bra fingervisning om du gör så här. Mät höjden på högen , mät från där det börjar slutta ner till basen på högen dela den sträckan på två, är det en "topp" på högen mät halva högen då får du bredden * länden från basen till toppen börjar gå ner på andra sidan* 1'5 ton.
 
Cheesen
O Ohver skrev:
Okej men om du undrar hur mycket det väger så får du en bra fingervisning om du gör så här. Mät höjden på högen , mät från där det börjar slutta ner till basen på högen dela den sträckan på två, är det en "topp" på högen mät halva högen då får du bredden * länden från basen till toppen börjar gå ner på andra sidan* 1'5 ton.
Det är inte så man beräknar konvolym...

(π * r * r * h)/3
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte så man beräknar konvolym...

(π * r * r * h)/3
Jag tänker mer som en triangel. Och jag ser ingen mening i att räkna med hela basen när det räcker att räkna från centrum gånger höjden det blir samma svar.
 
Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Nä, bilden på flaket visar nog inte 2 ton. Själv beställer jag lokalt här i Åby och betalar ca 900kr/ton grus.
Vem köper ni av?
 
M
T thced skrev:
Ja, skulle tro det också. TS lär inte behöva känna sig lurad tycker jag.
Kul med alla gissningar i tråden. Efter 35 år i hjullastare och grävmaskiner i olika storlekar från 800kg till 46 ton så är det ganska enkelt att uppskatta vikt på olika fraktioner av grus. Ännu roligare blir det när man läser kommentarer som ”ser ut som en normal skopa”:D.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
Kul med alla gissningar i tråden. Efter 35 år i hjullastare och grävmaskiner i olika storlekar från 800kg till 46 ton så är det ganska enkelt att uppskatta vikt på olika fraktioner av grus. Ännu roligare blir det när man läser kommentarer som ”ser ut som en normal skopa”:D.
Så vad är din gissning?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Detta var kvällens humor :crysmile:

"Ser ut som en skopa" :rofl:

När jag hämtade en skopa sist fick jag ca 9 ton ;)
 
M
P -PC- skrev:
Detta var kvällens humor :crysmile:

"Ser ut som en skopa" :rofl:

När jag hämtade en skopa sist fick jag ca 9 ton ;)
Ja det blir smått komiskt när man läser generaliserade kommentarer:D.
Jag satt vid ett tillfälle och lastade grustrailers med en Volvo L120, 7 ton i varje skopa. Ett annat jobb satt jag i en 1,5-tons minigrävare och lastade en minidumper med dryga 100 kg makadam i varje skopa.
En ”skopa” kan skilja lite i storlek, fast för svenne med släpkärran så ser alla likadana ut:D.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.