engs
Någon som testat ett ej luftfyllt / punkteringsfritt hjul på skottkärran? Några nackdelar med sånt rent praktiskt?
 
engs engs skrev:
Någon som testat ett ej luftfyllt / punkteringsfritt hjul på skottkärran? Några nackdelar med sånt rent praktiskt?
Jag köpte ett punkteringsfritt till vår ekeby när det fick fetpunka.

Kan väl summera med att den största skillnaden är att den är svårare att köra över kanter eftersom den inte ger med sig och fjädrar lika lätt som ett luftgummihjul.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
För min del blir det punkteringsfria hjul framöver.
Tror att du kommer att uppleva en bra mycket mer svårkörd skottkärra om du byter till hårda punkteringsfria hjul. Mycket av körningen förenklas genom att det luftfyllda hjulet tar upp stötar från stenar, gropar och andra ojämnheter. Med ett stumt hjul försvinner denna möjlighet och hjulet vill "fastna" och försvåra körningen över alla stenar, gropar och kanter. Men har du en helt slät yta att köra på så lär det fungera.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Riktigt dålig reklam för Biltema med usla produkter som de inte står för och djupt okunnig personal.

Senaste 23 åren förvarat alla typer av däck i en oisolerad lada, inga däck har blivit förstörda. Köpte en Hörby bruk skottkärra för mer än 15 år sedan som stått i samma lada. Dess gummihjul är fortfarande i utmärkt skick och håller luften utan problem. Temperaturen har varierat mellan -38 - +35C under de åren.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Den skottkärra som jag fick av min far, från Hörby, när vi skulle börja bygga vårt hus -97. Håller fortfarande luft, däcket är förvisso lite sprucket men är också minst 24 år gammalt. Kärran förvaras utomhus under altanen. Fick fylla på lite luft när vi körde jord förra helgen då jag tycke att det gick lite "tungt" att köra. Var endast 1 "kilo" i däcket så det fylldes upp till 3. Och vips så blev det mycket mer lättkört...
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
F
engs engs skrev:
Någon som testat ett ej luftfyllt / punkteringsfritt hjul på skottkärran? Några nackdelar med sånt rent praktiskt?
Jag har ett massivt plast/gummihjul inköpt från Bauhaus. Fördelen är att det inte blir punktering.

Det funkar, rollar lättare med.
 
  • Gilla
Snickarlarsson och 2 till
  • Laddar…
C
engs engs skrev:
Någon som testat ett ej luftfyllt / punkteringsfritt hjul på skottkärran? Några nackdelar med sånt rent praktiskt?
Jag har noterat att de (åtminstone tillfälligt) deformeras/plattas till när de står belastade utan att rulla. Vet dock inte om det beror på dålig kvalitet eller om det är ett stort problem på en skottkärra.
 
F
C cpalm skrev:
Jag har noterat att de (åtminstone tillfälligt) deformeras/plattas till när de står belastade utan att rulla. Vet dock inte om det beror på dålig kvalitet eller om det är ett stort problem på en skottkärra.
Jag är rätt säker på att det faktum att plast generellt har "deformationsminne" gör det väldigt olämpligt att ha det under belastning under längre tid.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Tror att du kommer att uppleva en bra mycket mer svårkörd skottkärra om du byter till hårda punkteringsfria hjul. Mycket av körningen förenklas genom att det luftfyllda hjulet tar upp stötar från stenar, gropar och andra ojämnheter. Med ett stumt hjul försvinner denna möjlighet och hjulet vill "fastna" och försvåra körningen över alla stenar, gropar och kanter. Men har du en helt slät yta att köra på så lär det fungera.
Jag kan hålla med om det. Jag har en Ekeby-pirra med punkteringsfritt hjul och den är betydligt hårdare i hjulen än vanliga lufthjul. Den körs ju i stort sett enbart på släta underlag så det funkar ändå. Sedan har punkteringsfria hjul på Ekeby skottkärror lägre maxvikt än gummihjul. På landet har jag en pirra och en skrinda med lufthjul, och det är nästan alltid punktering på något av hjulen. Att lägga 2 mantimmar på att fixa punkteringar blir helt fel prioritering. Och då är det lätt hänt att knäcka ryggen som alternativ lösning...

Det gäller väl i ärlighetens att köpa rätt typ av gummidäck och slang som håller över tiden. Biltema och Jula är inte med på den köplistan helt klart. Förslag på proffsleverantörer?
 
Maskindäck.se

Edit: Har man en vettig gummiverkstad i närheten kan de säkerligen ta hem bra däck i dessa dimensioner också.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, jag var inte sarkastiskt och du svarar ju själv på din fråga: Det är olika gummiblandningar. Sommardäck som förvaras i minusgrader åldras betydligt snabbare än de som vinterförvaras inomhus.
Gummiblandningen är mjukare på vinterdäcken för att få bättre grepp, inte för att hålla bättre. Nöta upp sommardäck i minusgrader lär du aldrig klara (av flera anledningar).
Men försöka gärna hitta något/någon som stödjer ditt påstående (annat än Biltema-chefen), för jag har då i hela mitt liv förvarat däck (även skottkärror) i minusgrader vintertid och inte upplevt någon försämring av annat än solljus och värme.. :)
 
  • Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Jag är rätt säker på att det faktum att plast generellt har "deformationsminne" gör det väldigt olämpligt att ha det under belastning under längre tid.
Jo så är det ju. Samtidigt är ju de hjul jag tänker på inte massiva i ordets rätta bemärkelse utan är fyllda med någon sorts skum, där gasbubblor skall stå för elasticiteten. Men uppenbarligen är inte skummets celler helt täta, utan sjunker långsamt ihop. Kanske en kvalitetsfråga?
 
J JerreEssberg skrev:
Om det avgörs i varuhuset så prova ett annat att reklamera i. Kanske mer serviceinriktad varuhuschef där
Det skulle man kunna tänka sig, men, vill de inte ta i ärendet centralt, efter den historia jag genomgått (genomlidit?) så lär jag inte kunna se en möjlighet i att försöka reklamera på nått annat ställe heller. Deras dåliga rutiner och den flagranta okunskapen om vad konsumentköplagen (och garantier) innebär verkar enligt vad jag kunna känna, sippra uppifrån i organisation. Sen gör jag bedömningen att det inte är realistiskt ur ett logistiskt perspektiv, det tar tid som jag inte vill lägga på det. Det är illa nog att jag åker till varuhuset som är närmast och de nekar mig där under de förutsättningar som givits. I min värld, hade det varit en enkel sak för dem att konstatera den synnerligen usla kvaliteten, tagit tillbaka produkterna och kompenserat mig. Då hade det varit över för mig.

Jag misstänker att de förmodligen lurar (medvetet eller omedvetet) många med ihåliga sk "argument". De personer jag kommit kontakt på företaget har inte grundläggande produktkännedom och de kompenserar tyvärr inte det med ödmjukhet utan istället skarvas det med egenpåkomna sanningar. Varuhuschefen som jag talade med hade ju flagrant dålig koll. De förlitar sig på att folk inte orkar krångla och sparar nog pengar genom att säga nej fast de i juridisk mening, har ett solklart ansvar. Det vore intressant att få insikt i hur mycket som faktiskt sparas på att neka legitima reklamationer? I förlängningen är det ju en konkurrensfördel emot andra aktörer som hanterar sina kunder enligt regelverket?

För att kort bidra till diskussionen runt förvaring av däck och gummiblandningar så kan däck egentligen förvaras var som helst i vilken temp som helst men värme är det som åldrar gummi generellt. Det som påverkar är när ett bildäck körs. Den värmeutveckling som sker i "drift" förkortar gummits livslängd och där är tex problemet med att köra med vinterdäck på sommaren. Gummiblandningen i ett vinterdäck är gjord för att vara mjuk i låga temperaturer, kör man dessa däck i +20c i 120kmt så slits de betydligt fortare samt att bilen kommer bli läskig på vägen för däcksidan kommer jobba annorlunda (bli mycket mjukare) än det är tänkt. Detta har förstås INGENTING med ett skottkärrehjul att göra. Det påverkas knappast av drifttemperaturer, iaf inte de farter jag orkar skjuta fram min skottkärra, är ni andra snabbare så ni åsamkar ogynnsam värmeutveckling på er skottkärra så ämnar jag lyfta på hatten för er. Respekt. :)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Jo så är det ju. Samtidigt är ju de hjul jag tänker på inte massiva i ordets rätta bemärkelse utan är fyllda med någon sorts skum, där gasbubblor skall stå för elasticiteten. Men uppenbarligen är inte skummets celler helt täta, utan sjunker långsamt ihop. Kanske en kvalitetsfråga?
Det är ändå rörelse i plasten och belastning på den blir en "minnes deformation".

Ta en tennisboll som exempel på en i sammanhanget gigantisk sluten cell. Den är fylld med luft eller kanske kväve och håller ny ett tryck på strax under ett bar över atmosfärstryck men det är oviktigt. Lägg den bollen under 2-3 bars utvändingt tryck så kommer den att tryckas ihop. den trycks dock inte ihop regelbundet utan det blir mer kompression på vissa ställen. Efter en vecka under tryck så är den bollen äggformad när man släpper trycket och den kommer aldrig att bli rund igen
 
F
H hilife skrev:
Det skulle man kunna tänka sig, men, vill de inte ta i ärendet centralt, efter den historia jag genomgått (genomlidit?) så lär jag inte kunna se en möjlighet i att försöka reklamera på nått annat ställe heller. Deras dåliga rutiner och den flagranta okunskapen om vad konsumentköplagen (och garantier) innebär verkar enligt vad jag kunna känna, sippra uppifrån i organisation. Sen gör jag bedömningen att det inte är realistiskt ur ett logistiskt perspektiv, det tar tid som jag inte vill lägga på det. Det är illa nog att jag åker till varuhuset som är närmast och de nekar mig där under de förutsättningar som givits. I min värld, hade det varit en enkel sak för dem att konstatera den synnerligen usla kvaliteten, tagit tillbaka produkterna och kompenserat mig. Då hade det varit över för mig.

Jag misstänker att de förmodligen lurar (medvetet eller omedvetet) många med ihåliga sk "argument". De personer jag kommit kontakt på företaget har inte grundläggande produktkännedom och de kompenserar tyvärr inte det med ödmjukhet utan istället skarvas det med egenpåkomna sanningar. Varuhuschefen som jag talade med hade ju flagrant dålig koll. De förlitar sig på att folk inte orkar krångla och sparar nog pengar genom att säga nej fast de i juridisk mening, har ett solklart ansvar. Det vore intressant att få insikt i hur mycket som faktiskt sparas på att neka legitima reklamationer? I förlängningen är det ju en konkurrensfördel emot andra aktörer som hanterar sina kunder enligt regelverket?

För att kort bidra till diskussionen runt förvaring av däck och gummiblandningar så kan däck egentligen förvaras var som helst i vilken temp som helst men värme är det som åldrar gummi generellt. Det som påverkar är när ett bildäck körs. Den värmeutveckling som sker i "drift" förkortar gummits livslängd och där är tex problemet med att köra med vinterdäck på sommaren. Gummiblandningen i ett vinterdäck är gjord för att vara mjuk i låga temperaturer, kör man dessa däck i +20c i 120kmt så slits de betydligt fortare samt att bilen kommer bli läskig på vägen för däcksidan kommer jobba annorlunda (bli mycket mjukare) än det är tänkt. Detta har förstås INGENTING med ett skottkärrehjul att göra. Det påverkas knappast av drifttemperaturer, iaf inte de farter jag orkar skjuta fram min skottkärra, är ni andra snabbare så ni åsamkar ogynnsam värmeutveckling på er skottkärra så ämnar jag lyfta på hatten för er. Respekt. :)
Kan du inte skriva till ARN och hävda att Biltema sätter i system att käfta vid reklamationener som ligger under ARNs ingångsnivå?

Sen är jag inte säker på att du har helt rätt om värme och däck. Vad är det med värme som åldrar gummi? Värme och mekaninsk nötning under användandet är en sak men det finns däck som går (och slits minst) när dom är uppe i rätt temperaturer). Det är inte temperaturen som sliter på gummit utan att vissa däck inte är ämnade för mekaninskt slitage vid de teperaturerna.

Skulle säga att solljus i sådana fall skulle vara det värst vid storage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.