Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Kan ju inte lasta 2 ton på den bilen
 
Jag har som hemmafixare förra året kört 40-50ton sten, betong och jord. Ofta har jag hyrt ett entons tippsläp på bogey och det ser ungefär ut som dubbelt så stabil som det där flaket. Jag gissar på dryga tonnet och sällar mig till dem som inte tror du bör lasta 2t på den bilen ...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Är det inte så att den som lastar inte får överlasta. Vissa människor är ju så konflikträdda så beställer kunden 2 ton på ett 1 tons flak så är det enklast att tyst lasta 1 ton och debitera 2. Inte för att tjäna pengar utan enbart för att slippa argumentera.
Eftersom kunden heller inte kan hantera ett måttband är ju bluffen helt riskfri.
Din slutsats om lastandets psykologi är hyfsat korrekt i vissa fall :p.
Däremot är det inte sant att det är den som lastar som är ansvarig för lassets vikt på vägen, det är alltid den som kör fordonet som är ansvarig för eventuella överlass om bängen trålar (som de sa på 70-talet). Det går aldrig att skylla på att någon annan lastat åt dig.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag gör om frågan bara för dig. Hur många ton ligger det under lastbilen.:crysmile:
[bild]
Detta lass ser ju ut som när jag hämtade stenmjöl (0.-4) på släpkärra för 2 veckor sedan och kanske vägde 8-900 kg och tänkte att det lär räcka å bli över men tar det fort på det. Här i byn betalar man som privatperson 400 kr/kärra (EDIT: ser att dom nu har justerat till 500 kr/kärra).
https://www.ostadssateri.se/wp-cont...takt-AB-Prislista-bergmaterial-2021-04-01.pdf
Skulle säga att materialet inte är dyrt utan transporten.
Troligen är det andra runt om kring gruset mer kostsamt så ingen idé att lipa, hyr kärra och åk till grustaget och så vet ni vad ni betalar för .
Ett stort hög av stenmjöl på en uppfart nära en husvägg och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lastade en gång gårdsgrus upp till kanten på lämmarna, ca 20-25 cm höga, på ett släp som var stort nog att ta fullstora byggskivor. Bilen fick dra 1200 kg men det ekipaget vägde nog det dubbla….
 
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
7-8 ton
 
  • Haha
  • Wow
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
B
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
600 kg
 
För att veta exakt hur mycket du fått, krattar du ut krossen på flaket jämt fördelat och mäter sedan längd, bredd och höjd och beräknar volymen. Multiplicera volymen med 1,4 för att ta reda på vikten. Tidsåtgång 5 minuter, max. Det hade gått fortare än att försöka få ett forum att gissa sig fram baserat på dina bilder.

Det här är väl ett typiskt exempel på läropengar. Det lönar sig sällan att åka och hämta grus och jord själv om man ska ha mer än vad man får lasta på några vändor. Du har betalat ca 4000kr för 4 (?) ton. Hade du köpt en full lastbil, ca 10kbm, med transport hade karossen kostat kanske 150-200kr exkl. moms per ton och transport 1000-2000kr. Du hade då inte behövt bekymra dig över om det räcker eller inte. För i slutändan spelar det inte så stor roll om du fyller på med 5 eller 10cm grus på uppfarten.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
B
Neettan Neettan skrev:
Ja hade de varit så billigt hade vi inte brytt oss men detta kostar 800 kr ton när man kör å hämtar det
vad är det för kross? ca 100 kr /ton för 12-16 är väl rimligt? var förr i alla fall.

är det ett sånt ställe som har lite högar ni får ta ifrån? många riktiga krossar säljer ju inte till personbilssläp eller lätta lastbilar längre.. för stor risk att lasta för mycket.

lagom att hämta 12 ton åt gången annars, lite hög är alltid bra att ha ;)
 
Neettan Neettan skrev:
Förstår inte varför dom flesta kommenterar vad bilen får ta å inte ta... de är inget tippbart släp!!
De var inte de jag frågade om den får lasta de eller inte!

Tack för alla bra kommentarer iaf
Neettan Neettan skrev:
Nä dom säljer i ton å vi sa 2 ton
 
  • Stor asfaltsbula på en väg nattetid med en bilstrålkastare som lyser på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
8ton 2-4 är detta
 
T
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
Går inte att svara på men varje gång jag är och hämtar 1 ton grus med släp så blir jag lika besviken för det ser så lite ut. Det tills jag jag har börjat köra ut det skottkärra och inser att det förmodligen stämmer.

Brukar se på däcken på släpet ungefär om det stämmer numera efter lite erfarenhet.
Annars har många återvinningscentraler våg för lastbilar som du kanske kan låna.
 
Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Ser ut att var en vanlig lätt lastbil... finns lite varianter, men flaket är troligen 2:20 brett och runt 4 meter långt. Det är lite rågat på mitten, lämmarna är gissningsvis 30cm höga. Om man jämnar ut gruset blir de troligen 15cm tjockt.

Så 2.2*4*0.15=1.32 Rubik... .. sedan 1.8kg/liter.. så 2.3 ton..

Med mått på flaket skulle de gå att räkna betydligt mer exakt.

Kan ju nämnas att jag har en 13 tons hög liggande ute i trägården, och den ser ju itne så där enormt stor ut heller.
 
B Byggsnyggen skrev:
Svårt att uppskatta flakets storlek.
Jag har en släpkärra av normalstorlek, 2,50x1,25.
När jag lastar 750 kg gårdsgrus på den upplever jag att den är ungefär halvfull.
Kan det på bilden väga 1,5 ton? Kanske något mindre? Som sagt, svårt att uppskatta storlek på flaket.
Precis min uppfattning också efter att kört några lass grus :)
 
Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
5 ton! Där har du min gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.