Fairlane
Ja vill man leta problem så går det såklart att finna det.
Väldigt få parkerar i sina garage, men om man gör det så regelbunder så kan man strunta i att ladda bilen den timme man parkerar utan att köra in, eller så löser man det med en lucka eller så har man två laddboxar.

Är det svårt att backa in (brukar vara lättare än att backa ut, men struntsamma), ja då får man fundera på var laddstationen sitter bäst. Eller så säger man att allt är svårt och omöjligt att lösa. 20 år senare så åker man runt med sin fossilbil eftersom man inte kan backa in och ännu inte klurat ut hur man ska montera sin laddstation. Nu kommer man vara sur för att det är jobbigt att hitta ett ställe att tanka bensin eller vad man nu kommer hitta för problem. Något problem kommer man garanterat hitta, om man verkligen letar tillräckligt länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Jag kör in och backar ut, och laddluckan sitter på fel sida. Men tricket är förstås att ha tillräckligt lång sladd så att det funkar ändå. Är ju samma sak med publika laddare, man behöver ha en sladd som räcker oavsett om laddaren är framför eller bakom bilen och oavsett vilken sida stolpen står på.
 
J jocke31 skrev:
Finns det verkligen de som säger att det är bökigt att ladda hemma? Har iofs ingen Tesla, men jag stoppar också bara i sladden precis som du det tar ungefär 45 sekunder. Det är rejält mycket bökigare att tanka, skulle jag säga.
Inte bökigt men helt klart enklare att låta bli sladd än att stoppa i den Visst är det bökigt att tanka men det gör man ju bara 20-30 gånger per år antar man laddar oftare än så. Nu är det inte laddningen som gör att jag väntar med elbil utan att dom inte duger till min användning och sen är ju priset helt galet på dom men antar att båda delarna kommer förbättras med tiden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N
Ja man får ändra sina vanor helt enkelt. Frågan är om det verkligen är ett problem? För mig var det absolut inte det. Att behöva ändra mina vanor var inte ens med på ”nackdelslistan” men folk är väl olika helt enkelt.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Lösningen på det problemet hade du kunnat komma på själv om du velat.
Ett problem försvinner inte bara för att det finns en lösning, det är fortfarande ett problem som behöver lösas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det svårt att backa in (brukar vara lättare än att backa ut, men struntsamma),
Vår infart ligger på vänster sida av vägen, då är det betydligt enklare att köra in och sen backa ut.
 
N Nerre skrev:
Om vi nu ponerar att man har en parkering där det är svårt att backa in så man hellre kör in och och backar ut blir det ju inte lika enkelt (om anslutningen nu sitter baktill på bilen). Jag ser ofta elbilar på jobbets parkeringen där de hänger sladden i sidospegeln. Det är ju inte heller säkert att man kan få upp en laddbox så pass nära där man parkerar.

En annan intressant aspekt är ju om man har garage. Ska man ha laddboxen i garaget så kan man då alltså inte ladda om man bara parkerar hemma nån timme utanför garaget? Och sätter man laddboxen på utsidan så kan man inte ladda när man parkerar i garaget?
finns ingen större anledning att ladda nån timme med en bil som har 40-50mils räckvidd. Den är ju fulladdad varje morgon...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ett problem försvinner inte bara för att det finns en lösning, det är fortfarande ett problem som behöver lösas.
Om man gärna vill så kan man se det som ett problem även efter att man löst det. Och man kan se saker som problem hur små och obetydliga de än är. Ett problem med den angreppspunkten kan vara att omgivningen uppfattar en som negativ.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
....
Jag hoppas inte fler följer teslas exempel och gör laddstationerna stängda för andra märken. Tänk om bensinstationerna gjort så, tex att man bara fick tanka Volvo på OK.
Så är det iförsig nästan idag och med samma liknelse så blir det lättare att förstå...
När tesla kom så var där ingen annan bil i närheten av deras medelhastighet.

På samma sätt som att lastbilsdieselmunstycket inte passar i en person bil....
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Vår infart ligger på vänster sida av vägen, då är det betydligt enklare att köra in och sen backa ut.
Ja, men nackdelen. Är att du får backa ut på en trafikerad väg. Det problemet har du väl upptäckt, du som letar problem? Dels att du måste längre ut på vägen innan du ser, dels att du måste hålla koll åt båda hållen vilket är svårare när man backar än när man kör framåt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vår infart ligger på vänster sida av vägen, då är det betydligt enklare att köra in och sen backa ut.
Man får placera laddaren där man helst vill ha den...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag har just upptäckt ett rejält problem med min bil. Tanklocket sitter på höger sida av bilen så jag måste gå runt bilen när jag ska tanka. Jag måste nog byta bil för det här är inget litet obetydligt problem...
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har just upptäckt ett rejält problem med min bil. Tanklocket sitter på höger sida av bilen så jag måste gå runt bilen när jag ska tanka. Jag måste nog byta bil för det här är inget litet obetydligt problem...
Det är därför det finns högerstyrt. Bara att importera!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Det är därför det finns högerstyrt. Bara att importera!
Ja, men det har andra nackdelar och här gäller det att hitta maximalt med nackdelar. ;)
 
  • Älska
erik_n
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så är det iförsig nästan idag och med samma liknelse så blir det lättare att förstå...
När tesla kom så var där ingen annan bil i närheten av deras medelhastighet.

På samma sätt som att lastbilsdieselmunstycket inte passar i en person bil....
Medelhastighet :rofl:
Jag skrev faktiskt laddhastighet:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.