DennisCA DennisCA skrev:
OK så man får då, i Sverige, med rätt sorts virke. Inte sagt det stämmer i Finland för jag har hört annorlunda av dom jag konsulterat med.

Men jag tycker den här konstruktionen är överlägsen och billigare, bättre än takstolar helt enkelt, får mera förvaringskapacitet i förrådet och har planer för en övervåning som sagt.

Och man behöver inte vara orolig för vad det klarar, det finns hur många portar och lador och förråd i det här landet som stått i 40+ år med takåsar hälften av den ås-tjocklek jag kör på. Ett exempel står hemma på föräldrarnas gård, tre ggr större än detta förråd, 4x4 tums åsar). Det blir dessutom ett slätt plåttak med tillräcklig lutning så snövikten blr aldrig vidare stor.

Så nu kan vi äntligen begrava den här takstolsdiskussionen, jag börjar bli lite trött på den och tycker inte den är relevant till det här bygget.
8"8 håller, överdimensionerad enligt mig. Här är bilder på en lada 12x6 meter, en enkel takstol i mitten. 6"6. Snözon 3 kN/m2 Umeå. Vet ej ålder men minst 50år. Ej CE-märkt...
 
  • Innertaket i en gammal lada med en enkel takstol och träbjälkar, minst 50 år gammal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lada med synliga träbjälkar och enkel takstol, med diverse förvarade föremål nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon13 och 1 till
  • Laddar…
Jepp det är vad min farsa säger också, ser ut ungefär sådär hemma, samma storlek ungefär.

Jag diskuterade med en annan byggahus användare som bor nära mig för många år sen då jag först började fundera på ett förråd. Han tyckte 8x8 vore bra, han är byggnadsingenjör så jag går på det, man får säkert en massa extra marginal. Ser ingen orsak att börja hacka bort onödigt mycket av stockarna så 8x8 får det bli.
 
  • Gilla
KPL
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jepp det är vad min farsa säger också, ser ut ungefär sådär hemma, samma storlek ungefär.

Jag diskuterade med en annan byggahus användare som bor nära mig för många år sen då jag först började fundera på ett förråd. Han tyckte 8x8 vore bra, han är byggnadsingenjör så jag går på det, man får säkert en massa extra marginal. Ser ingen orsak att börja hacka bort onödigt mycket av stockarna så 8x8 får det bli.
..fast du skulle få ut en extra 2"8 och en 2"6 panelbräda per stock om du sågar... ;)
 
Sluta tjata på stackars TS.
Om han vill ha takåsar i 8x8 tum så är det väl okej?
Annars är det ju bara att kolla på en annan tråd??

Bra jobbat så här långt. (y)

//AA
 
  • Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
K
Onödigt tjafs . Ts har konsulterat kunnigt folk som vet. Så lägg ner så tråden kan fortsätta
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag har den konstruktionen på mitt hus, dock 2"*8".

Spännvidd lite drygt 4m. Nu bor jag förvisso i Skåne, men så är mitt tak klenare dimensionerat också. Och det har hållt de senaste 57 åren...

Förstår din tanke med konstruktionen och även argumentet!

Ska bli kul att se hur hela projektet fortlöper :D
 
Pappa ska riva växthuset säger han, menar om jag vill får jag använda virket därifrån till förrådsbygget.

Växhuset är cirka 16m brett och 100m långt.

jlHe3Zh.jpg

XVd3R8i.jpg

81NTZJL.jpg

Finns många raka reglar, mycket i 4-5 tums storlek. Och själva bockarna som utgör stommen är ganska raka en stor del av deras längd, man får riktigt massiva bitar ur dom.... Det finns ganska mycket virke i det här växthuset... Allting är dock impregnerat, har stått sen sena 70 talet och inte ruttnat så det är förmodligen nånting annat än dagens impregnering... Syllar duger det säkert till men vet inte om det är smart att prova tillverka hela ramen av det (såga och hålla på med det virket menar jag).

Man hör dock i nyheterna här att det ska bli tvåsiffriga chockhöjningar i virkespriset nu, så det är av större intresse än nånsin att spara in på sånt nu, det är förstås omöjligt att sia hur det ser ut i sommar då det börjar bli aktuellt. Men här finns det så mycket 4x4 virke jag kunde bygga hela förrådet av det istället för 2x4or.... Utan att öka på spannet nåt!

Ett problem är att han förmodligen inte tar omkull det före mot hösten.
 
  • Gilla
Mattiaq och 1 till
  • Laddar…
Vädret har blivit varmare så jag har börjat mura grunden.

Har en medstjälpare som gillar murarsnören... Två faktiskt men han ville inte va på bild.
jIzMNcu.jpg

Såhär långt kom jag igår, började på andra raden. Det är lite trixigt för jag fick inte betongsulan helt i våg tyvärr så jag har fått kompensera då jag murar. Murarsnöret och med ett vattenpass man hänger i snöret är metoden jag använder. Nära nog, behöver inte laser-precision heller tycker jag.

FeTl0IO.jpg

Blandar egen cement från sand jag siktar, sen med portlandscement i ungefär 1:4 ratio, så det bör bli lite starkare än murbruk B (1:5). Sanden fick jag gratis så jag kan mura en rad för cirka 6 euro. Jämfört med 32 euro om man köper färdigt bruk.

m1fQbag.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Dåligt väder den senaste veckan, mycket regn, så jag började på den första stocken, grovhuggit den nu, och det är en riktig jäkla workout, fast jag hade motorsågen för att göra inhugg istället för yxan. Hade en blodfylld blåsa i ena handen efteråt. Klena IT händer...

2bTLs66.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Slitsamt, men så skönt för pappersvändarkroppen att bli använd ordentligt ibland.
 
Fortsatte på grunden, har nu lagt tre varv med leca block jag tror det räcker med tre varv.
YwZqp7W.jpg

Putsade insidan också, fick insidan klar igår sen tog cementen slut
HeUIh0B.jpg

Det här då bara samma sand och cement fast i ett annan blandningsförhållande (1:4), jag började på rekommendation av annan köra 1:3 för själva bruket istället. Det är inte ett vidare tjock lager puts men eftersom det kommer på insidan så vet jag inte om det är så viktigt.

Tänkte göra samma med utsidan för att ge ett skydd mot vatten och myror och sånt. Vet inte om ja ska måla med sockelfärg eller blanda pigment rakt i putsen. Osäker på hur tjockt jag ska göra det yttre lagret.
 
Nu är den första stocken klar

7SmmBZR.jpg

Tog av de värsta ojämnheterna med en elhyvel efteråt...

08Bme8H.jpg
 
  • Gilla
Mrgerbik och 7 till
  • Laddar…
Det har inte hänt så mycket i Juni.... Lite upptagen med andra saker, men grunden blev putsad ganska snabbt. Syllarna har jag installerat färdigt också.

Gruset kom igår, 12-13 kubik gissar vi, tyvärr lyckades han inte tippa av det innuti. Täckte också över korridoren vi hade för robotgräsklipparen.

jCgM9Cv.png

Vilket jäkla jobb det är att skifta grus...

Men Elvis slipper igenom igen iallafall...
eVMrB76h.jpg

Tog paus i dagen för en glassboll
3d4MIE0.jpg

Mmm Romrussin...
 
  • Gilla
LaCa67 och 8 till
  • Laddar…
Andra stocken är klar nu, blev inte riktigt lika bra, jag klantade mig och det blev lite snett, som jag sen fick kompensera. Det är väldigt viktigt man gör uthugg först under stocken så den står jättestadigt, eller på något annat vis fixerar den absolut, annars går det åt skogen. Skillnaden är väl dock inte så stor att det är något som har betydelse, eller det kan kompenseras för iallafall.

TKv7ETmh.jpg

Beställt virke så jag kan regla väggarna upp till hammarbanden. Får se sen hur långt jag hinner.

7FleeKth.jpg

Grunden är väl mestadels färdig, lite grus kvar som ska jämna upp insidan med, men jag är så trött på att skyffla grus....

pgvKbM4h.jpg

Nu börjar bärsäsongen också, så det kommer ta tid av mig, ska ut i skogen och ha hem bär så det räcker till nästa år.
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag kapat till 39 st reglar (enligt ritningen behövs 36st, tog lite extra ifall om) till 194,50 cm, vilket var det längsta jag kunde kapa 2x4orna till från originallängden på 390cm. Räknat med grundens höjd så blir det en total höjd på 255cm upp till hammarbandet.

Jag har för många saker på G i verkstan men det gick. Ska bli så skönt när förrådet är färdigt, kommer göra en massa hyllor och allt som kan stå kallt åker ut dit. Även all smidesutrustning åker ut.

CLwLPBHh.jpg

Det kom till nytta med en justersåg med rejäl kapacitet på glidbordet, fick alla reglar identiska utan problem, ställa in en gång och bara köra. Som ni kan se har jag köpt vankantade 2x4or som är billigare.

EfxmwQeh.jpg

Nu ska alla dessa kapas till på toppen eftersom hammarbandet ska göras såhär, som ett L:
oDxmrffh.png
 
  • Gilla
Bettan74 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.