Vet någon vad denna buske är för något? Den har (gissningsvis) växt vilt och fritt under ganska många år och ockuperar nu en hel del kvadratmeter. Nu växer den över tomtgränsen och det börjar bli lite trångt där bakom träden till höger där man inte kan gena längre.
Vad jag kan se är det mer eller mindre en växt fast med flera större stammar. Den ger intryck av att vara nedtyngd av de långa grenarna. (Har en annan som inte på något sätt är hög men som är tätare och mer ”upprätt”.)
Kan man beskära, kapa eller trimma denna och hur gör man i så fall? Jag lärde mig av erfarenhet att barrträd inte kan beskäras hej vilt när jag gav mig på någon slags en som flera år senare naturligtvis ser lika fruktansvärd ut
Dessa buskar är trevliga (särskilt nu just nu när de blommar) att ha men om det är möjligt skulle jag vilja snida till den så den tog upp lite färre kvadratmeter.
Vad jag kan se är det mer eller mindre en växt fast med flera större stammar. Den ger intryck av att vara nedtyngd av de långa grenarna. (Har en annan som inte på något sätt är hög men som är tätare och mer ”upprätt”.)
Kan man beskära, kapa eller trimma denna och hur gör man i så fall? Jag lärde mig av erfarenhet att barrträd inte kan beskäras hej vilt när jag gav mig på någon slags en som flera år senare naturligtvis ser lika fruktansvärd ut
Dessa buskar är trevliga (särskilt nu just nu när de blommar) att ha men om det är möjligt skulle jag vilja snida till den så den tog upp lite färre kvadratmeter.
Jag är långt ifrån någon expert men kan det vara Ginst?
I så fall kan man ansa och beskära utan att den tar skada. I vanlig ordning är det väl i så fall jas-månaderna som är bäst.
I så fall kan man ansa och beskära utan att den tar skada. I vanlig ordning är det väl i så fall jas-månaderna som är bäst.
Ja det är möjligt. Den ser största delen av året ut som någon barrväxt, typ en krypande en med långa barr. Den är grön över vintern. Här är en bild på den från sjunde januari. Inte så jättetydlig; visste inte att jag skulle behöva en bild på den ett halvår senare
Ja, fick liknande men enligt min app kom den där medelhavska överst. Låter som någon typ av ginst, kanske. Får hålla koll på den till framåt sommaren, men kan inte minnas att den haft något som ser ut som blad alls. Bara de där ”barren”.
Om det nu är ginst, hur klipper man den lämpligen för att den ska bli tätare och mindre? Typ som en vanlig buske, att man klipper den där man vill att den ska skjuta nya skott eller vad de heter?
/Växtexperten
Om det nu är ginst, hur klipper man den lämpligen för att den ska bli tätare och mindre? Typ som en vanlig buske, att man klipper den där man vill att den ska skjuta nya skott eller vad de heter?
/Växtexperten
Ingen aning, har ingen erfarenhet av ginst och är under processen att halshugga samtliga buskar på tomten, på vinst och förlust.halper skrev:Ja, fick liknande men enligt min app kom den där medelhavska överst. Låter som någon typ av ginst, kanske. Får hålla koll på den till framåt sommaren, men kan inte minnas att den haft något som ser ut som blad alls. Bara de där ”barren”.
/Växtexperten