MrJay
Ska sätta upp ett antal innerväggar och planen har varit att regla upp dessa som vanligt med 70mm regel, 11mm OSB samt 13mm gipsskiva. Fick mig att börja fundera, finns det inga moderna ersättare till kombinationen OSB/plyfa + gipsskiva? Tänker mig en skiva som har alla fördelarna (fixar styvheten, brandklassning, klarar av hög belastning) och kostar mindre än att dessa två skivor tillsammans. Fördelen för mig som blir att man får liiite större boyta och förhoppningsvis lägre kostnad när man har många väggar som skall upp.

Finns en hårdare gipsskivor som man ska kunna skruva i direkt utan plugg. Dock har jag ingen erfarenhet i det. Men en vanlig gipsvägg kan man hänga upp det mesta med utan problem bara man använder rätt infästningar.

H huggan skrev:
Finns en hårdare gipsskivor

Du tänker på hårdgips jag har det i mitt hus men det är ju inte i klass med osb.

• Gilla
KeyserZ
  • Laddar…
MrJay
H huggan skrev:
Finns en hårdare gipsskivor som man ska kunna skruva i direkt utan plugg. Dock har jag ingen erfarenhet i det. Men en vanlig gipsvägg kan man hänga upp det mesta med utan problem bara man använder rätt infästningar.
Tack för ditt svar men detta är tyvärr inte vad jag är ute efter. Olika infästningar är jag rätt bra insatt i och fibergipsskivor i olika former har jag satt upp tidigare, de är bra om man vill kunna ha högre punktbelastning än vad en vanlig gipsskiva erbjuder men jag är ute efter något man kan använda i ett helt hus som har alla fördelarna av OSB+gips tillsammans. Glömde nämna att den bör vara slät för jag sätter inte upp tapeter utan målar istället, men det är sekundärt.

Redigerat:
En gipsskiva kostar väl långt ifrån hundralappen och OSB någonstans norr däröver. Jag får verkligen anstränga snåltarmen om jag ska tycka att det är speciellt dyrt med tanke på formatet.

Om det skulle komma en ersättare som kombinerar de båda skulle den garanterat vara dyrare. Men på sista raden möjligtvis billigare eftersom det är snickaren som skruvar upp den som är dyr i sammanhanget.

MrJay
Nyfniken Nyfniken skrev:
En gipsskiva kostar väl långt ifrån hundralappen och OSB någonstans norr däröver. Jag får verkligen anstränga snåltarmen om jag ska tycka att det är speciellt dyrt med tanke på formatet.

Om det skulle komma en ersättare som kombinerar de båda skulle den garanterat vara dyrare. Men på sista raden möjligtvis billigare eftersom det är snickaren som skruvar upp den som är dyr i sammanhanget.
Arbetskostnaden behöver vi inte ta hänsyn till, har egna avtal och gubbar samt gör mycket själv. Det är en klar fördel om ersättaren är billigare än OSB och gipsskiva men skulle det vara så att skivan i fråga är 2-3ggr dyrare för mig att köpa in så är det självklart en dealbreaker. Den stora vinsten är de få centimetrarna man vinner tänker jag mig, många bäckar små...

Jag känner inte till någon sådan skiva. Men ett annat sätt att få väggen tunnar är att använda en 45 mm regel i stället för 70. Det ena utesluter inte det andra givetvis.

Modernt och modernt, men skruvlimmad spånskiva bakom gipset är strukturstarkare och billigare än OSB. Den är också dimensionsstabil och kan med lite inspänning räta upp krokiga väggreglar. Kräver dock förborrning om man skall dra skruv för infästningar och få det optimalt starkt.

• Gilla
kayen85 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Har börjat snegla på Magnesium Oxide (MgO) Board, dessa verkar uppfylla alla krav och med tanke på att jag planerar bara använda det till innerväggar i ett nära-passivt hus med FTX ventilation tror jag inte att jag kommer få några problem som man t.ex. fått i samband med att ha använt dessa till fasad i kall klimat (fuktbildning och korrosion). Får läsa på mer och göra en egen förstudie verkar det som om ingen har fler förslag :)

Vad kostar de?

MrJay
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad kostar de?
Verkar som man får importera dessa, ca. 75kr inkl. svensk moms. Frakt tillkommer

Ursäkta att jag hostar igång en gammal tråd, men är nyfiken på hur det gick?

MrJay
R Raufus skrev:
Ursäkta att jag hostar igång en gammal tråd, men är nyfiken på hur det gick?
Absolut, hela bygget blev kraftigt försenat pga. en granne som ville gnälla hela vägen till MÖD, som förväntat fick han känga där liksom i alla andra instanser men det är en historia för en annan dag… MgO är fortfarande på tapeten, får möjligen importera från ett annat EU land, Ultra Board från Norgips/Knauf är annars ett alternativ.

Tar jag inte helt fel är MgO den gråa ytan på magnesium så hur har de gjort en skiva av det?

Jag tänker på system för badrum när jag ser kraven på materialet fast man kan hoppa över de vattentäta delarna. FIBO har ett av systemen.
Nu vet jag inte om det uppfyller kraven exakt idag (man skruvar helst inte i ett tätskikt) men i framtiden verkar det vara en möjlig smidig lösning med skiva och yta i ett.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.