Hej alla byggahusare!
Har lite funderingar kring planlösning hemma hos oss barnen kommer om några år bli större och vilja ha egna rum, vi har 2 alternativ tilld detta:
Alt 1: vi delar av deras bef sovrum där finns 2 fönster och tar bort en kattvind= 2 rum ca 10-12 m2 och vi behåller vårt sovrum på ovanvåningen.

Alt 2: dela av vårt stora vardagsrum på nedre plan till sovrum/vardagsrum, här har det varit 2 rum för massor av år sedan. Då blir ett rum ca 15m2 (vrum) och sovrum ca 12m2. Då skulle vi vuxna sova på nedervåningen.

Hur ska man tänka? Vågar man ha barnen sovande på övervåningen själv, hur har ni? Hur ska man tänka kring brandskydd? ( Vi har brandvarnare i varje rum och 3 brandsläckare) men ändå.

Hoppas ni har några bra resonemang :)

BirgitS
Hur gamla är barnen när det är tänkt att de kanske ska sova på övre plan själva?
Sen är ju barn olika och en del är ju mer känsliga än andra. Känner en som 9-år blev väldigt rädd för inbrott när föräldrarna flyttade ner i källaren och då gick ner och la sig i rummet utanför deras.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur gamla är barnen när det är tänkt att de kanske ska sova på övre plan själva?
Sen är ju barn olika och en del är ju mer känsliga än andra. Känner en som 9-år blev väldigt rädd för inbrott när föräldrarna flyttade ner i källaren och då gick ner och la sig i rummet utanför deras.
Nu är dom 4 & 2 så det är inte aktuellt på minst 4-5år, Jo det lär man ju se hur dom utvecklas känslomässigt och att dom är redo för den omställningen :)

Med så små barn tycker jag ni ska köra på alternativ 1. I alternativ 2 blir ju också vardagsrummet lite väl litet.

1 16386 skrev:
Med så små barn tycker jag ni ska köra på alternativ 1. I alternativ 2 blir ju också vardagsrummet lite väl litet.
Det lutar åt det, vardagsrummet skulle bli ganska lagom för våra behov ändå, får se när tiden visar sig, som sagt än är dom små och ska dela rum ett antal år till. :)

Jag tycker alternativ 1 om man kan göra så inget rum blir genomgångsrum.
10-12 kvm är inte så litet, det största sovrummet av våra barnrum när jag var liten var 10 kvm. Det såg vi som stort. Det minsta 7,5, men det gick det med.
Med alternativ 2 tycker jag vardagsrummet blir för litet. Men det är ju min personliga åsikt. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.