Hej!

Under sommaren nu har det uppkommit små men för mig irriterande sprickor i fasaden, jag har en fasad bestående av mexitegel och huset är från -79. Varför uppkommer dessa sprickor detta år? Behöver man göra något åt dom? Hur gör man i sådana fall?

//Robin

Jag kan inte förklara varför sprickorna kommer nu - om det inte har skett någon förändring med huset eller marken runt, eller att en granne har sprängt...
Troligen är det så att sprickorna funnits där länge men du har inte sett dem???
Ytan på en mexisten är mycket slät, hård och tät vilket gör att bruket har svårt att få fäste... och det blir mikrosprickor av rörelserna i huset...
Är sprickorna stora eller om bruket är svagt och lätt går att kratsa ur fogarna kan man göra en omfogning - fräs ur fogarana till ca 3-4cm djup och tryck in nytt bruk (gärna med lite vidhäftare i)

Vi har också sprickor lite här och var i våran mexitegelfasad. Det är nog precis som Lyckekonsult skriver att bruket har svårt att fästa. Teglet är helt rent när man tar loss en bit.

Jag har helt enkelt plockat ner teglet närmast sprickorna. Rensat bort löst sittande bruk med en skruvmejsel och sedan "fogat" om på nytt. Sedan har jag tagit en pensel fuktad i vatten för att jämna till fogarna så att de får samma utseende som de övriga. Inte så svårt faktiskt och resultatet blev bra.

Foga tegel / Mura tegel ?? Vet inte vad det heter på fackspråk men du förstår.:)

Förmodar att Ni har torpargrund, och då blir det sprickor p g a sättningar.
Att bruket inte skulle få fäste, nja det tvivlar jag på. Om det vore så, skulle all tegel ligga lös. Kolla runt ytterdörren om teglet är löst där, då den brukar åka igen med en smäll, vilket skulle få teglet att lossna. Däremot är fasadtegel smal, vilket innebär mindre yta för bruket. Så en Mexi fasadtegel på torpargrund, innebär kommande problem. Bränd håltegel är att föredra.

saturnus skrev:
Förmodar att Ni har torpargrund, och då blir det sprickor p g a sättningar.
Att bruket inte skulle få fäste, nja det tvivlar jag på. Om det vore så, skulle all tegel ligga lös. Kolla runt ytterdörren om teglet är löst där, då den brukar åka igen med en smäll, vilket skulle få teglet att lossna.
Nope, vi har gjuten platta på mark. Däremot så stämmer det att det var en hel del sprickor runt ytterdörren. Ska åtgärda den delen i sommar.

Däremot vidhåller jag att bruket verkar fästa dåligt. Skulle kunna plocka bort 20 stenar för hand vid ytterdörren utan att bruket följer med.

K
Det är därför det finns speciellt murbruk för just mexitegel.

O`key, men ändå tråkigt med det där extra och onödiga jobbet. Svårt att säga vad som orsakar felet, men visst kan det vara som ktm250 är inne på. Har huset några år på nacken, så har även murbruket utvecklats under tiden. Men det finns även äldre byggnader med sandsten, där teglet sitter som berget. Att mura under sommarmånaderna utan att först blöta stenen, kan också vara en anledning till att bruket inte "hugger"

Ktm250, vad kör man med för bruk på mexitegel? Lågalkaliskt?

K
jon_h skrev:
Ktm250, vad kör man med för bruk på mexitegel? Lågalkaliskt?
Färgat murbruk för kalksandsten. Som saturnus skrev så kan förfuktning ibland erfordras. Inte så att stenen är blöt utan fuktig bara :)

Ska kolla upp vad det var för bruk vi använde. Det var svärfar som kom med bruket. De har också ett mexitegelhus byggt samma år som vårat, -77.

Det vore ju dumt att använda fel bruk när man ändå gör sig besväret att laga fasaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.