Hej
I vår detaljplan står det att vi max får bygga max 50 m2 komplementbostad, tot max 200m inkl hus. Det vi planerat nu är 1 huvudbyggnad på 100m2, samt 1 garage om 30m2. Innebär det att vi skulle kunna bygga ytterligare 1 förråd om 20m2, också med samma regler som för garaget?

Dvs kan byggrätten för komplementbostad användas till 2 separata komplementbyggnader? Bifogar text från dp.
 
  • Text från detaljplan som visar regler för byggande med max 200 kvm byggnadsarea, inklusive komplementbostad och huvudbyggnad.
Du får bygga 30 kvm attefallare + 15 kvm friggebod bygglovsfritt utöver det som är angivet i detaljplan. Det spelar ingen roll hur många byggnader du delar upp det på. (om det inte är ett speciellt K-märkt område du bor i, eller speciella strandskyddsregler?)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du får bygga 30 kvm attefallare + 15 kvm friggebod bygglovsfritt utöver det som är angivet i detaljplan. Det spelar ingen roll hur många byggnader du delar upp det på.
fast jag undrar om jag kan använda mig av den outnyttjade ytan i detaljplanen. Jag vill alltså inte behöva anpassa mig till attefall, el friggebodreglerna, eftersom jag då behöver sätta dessa 4,5 m från tomtgräns, istället för garage som kan placeras 1 meter från tomtgräns.
 
Jag tolkar planen som att den totala arean för komplementbyggnader är 50 kvm, vilket innebär att ni har byggrätt kvar för ett förråd om 20 kvm.
 
Detaljplanen ser rätt modern ut. Kanske det står något om komplementbyggnader i planbeskrivningen?
 
Va tydlig med kommunen när du gör ansöka för bygget att det gäller ett lovärende och att det inte är enligt attefallsreglera. Lär knappast vara ett problem, men kostar iregel några kronor mer.

Ring din kommuns kontaktcenter och lufta frågan så får du raka svar direkt
 
Det står inte hur många komplementbyggnader du får bygga, utan endast max byggnadsarea 50 kvm. Observera däremot att det står komplementbyggnad inte komplementbyggnader, alltså inte plural, i detaljplanen. Det är inte helt tydligt att du får bygga flera. Planbeskrivningen ger ingen ledtråd? Kolla med kommunen för säkerhets skull innan ni kommer för långt i planerna. Är det tillåtet att placera garage närmre tomtgräns än 4,5 m?
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Det står inte hur många komplementbyggnader du får bygga, utan endast max byggnadsarea 50 kvm. Observera däremot att det står komplementbyggnad inte komplementbyggnader, alltså inte plural, i detaljplanen. Det är inte helt tydligt att du får bygga flera. Planbeskrivningen ger ingen ledtråd? Kolla med kommunen för säkerhets skull innan ni kommer för långt i planerna. Är det tillåtet att placera garage närmre tomtgräns än 4,5 m?
Garage får placeras 1 meter från tomtgräns enl dp. Gäller ett planerat nybygge och vore fint att kunna få in både garage och förråd i bygglovet på en gång. Eftersom tomten är rätt liten kommer det knappt gå att få in förråd om man ska ha 4,5 m till tomtgräns. Vill helst slippa fråga granben om lov att bygga närmare, när vi ännu inte känner varandra eftersom det är nybygge.
Var i plan planbestämmelserna kan jag leta. Dp är väl ca 15-20 år gammal.
 
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Hej
I vår detaljplan står det att vi max får bygga max 50 m2 komplementbostad, tot max 200m inkl hus. Det vi planerat nu är 1 huvudbyggnad på 100m2, samt 1 garage om 30m2. Innebär det att vi skulle kunna bygga ytterligare 1 förråd om 20m2, också med samma regler som för garaget?

Dvs kan byggrätten för komplementbostad användas till 2 separata komplementbyggnader? Bifogar text från dp.
Du får nog högst troligt bara bygga en byggnad på Max 50 m2 ej närmare gräns än 1 m. Däremot kan du ”bygga ihop” garage och förråd.
Men att bygga 2 eller fler byggnader kommer inte fungera om det inte finns något tillägg till detaljplanen du visar vilket jag betvivlar starkt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får nog högst troligt bara bygga en byggnad på Max 50 m2 ej närmare gräns än 1 m. Däremot kan du ”bygga ihop” garage och förråd.
Men att bygga 2 eller fler byggnader kommer inte fungera om det inte finns något tillägg till detaljplanen du visar vilket jag betvivlar starkt.
Tack för input.
 
H
M MetteKson skrev:
Det står inte hur många komplementbyggnader du får bygga, utan endast max byggnadsarea 50 kvm. Observera däremot att det står komplementbyggnad inte komplementbyggnader, alltså inte plural, i detaljplanen. Det är inte helt tydligt att du får bygga flera. Planbeskrivningen ger ingen ledtråd? Kolla med kommunen för säkerhets skull innan ni kommer för långt i planerna. Är det tillåtet att placera garage närmre tomtgräns än 4,5 m?
Från gata direkt in till garage brukar vara 6 m. Men man kan ju infarten längre ner på sin tomt och köra längs sin egen tomt in j garaget. Så öppningen på garaget är då inte mot vägen.
 
H
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Garage får placeras 1 meter från tomtgräns enl dp. Gäller ett planerat nybygge och vore fint att kunna få in både garage och förråd i bygglovet på en gång. Eftersom tomten är rätt liten kommer det knappt gå att få in förråd om man ska ha 4,5 m till tomtgräns. Vill helst slippa fråga granben om lov att bygga närmare, när vi ännu inte känner varandra eftersom det är nybygge.
Var i plan planbestämmelserna kan jag leta. Dp är väl ca 15-20 år gammal.
Ring kommunen, de har säkert plankartan.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får nog högst troligt bara bygga en byggnad på Max 50 m2 ej närmare gräns än 1 m. Däremot kan du ”bygga ihop” garage och förråd.
Men att bygga 2 eller fler byggnader kommer inte fungera om det inte finns något tillägg till detaljplanen du visar vilket jag betvivlar starkt.
Jag tolkar det likadant.

Bygg garaget 50 kvm på en gång eller bygg det så att det enkelt kan förlängas med 20 kvm till. I det senare fallet åker ni dock på en extra bygglovskostnad, och då är kanske alternativet att prata med grannen för att få bygga en attefallare nära gränsen i framtiden inte ett så dumt huvudalternativ, med tillbyggt garage som reservplan om grannen då inte ger sitt medgivande.
 
O
Det som är intressant är hur det är formulerat i planbeskrivningen. Vill kommunerna begränsa antalet komplementbyggnader på fastigheten brukar det allt som oftast finnas en bestämmelse som reglerar detta. Hade varit intressant att ta del av hela detaljplanen för att få en bild över hur resonemangen gått vid framtagandet.

Kolla även upp vad som byggts inom samma planområde för att se hur kommunen tidigare hanterat denna fråga.
 
  • Gilla
Paragrafryttaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.