B BJKALLE skrev:
Dumheter! Hur skulle då sossarna få 27 - 30% av rösterna. Tror det finns så många bidragstagare? Hur är det själv? Har du inte gått i skolan eller haft barn som gjort det? Har du föräldrar på äldreboende eller med hemtjänst? Det finns ett mycket bra svenskt ordspråk "Tala är silver, tiga är guld". Jag har betalat för att andras barn skall få en bra skolutbildning, att äldre skall få hjälp när de blir äldre och att när någon blir sjuk så skall det få hjälp. Likaså att den som blir arbetslös skall kunna överleva eller om man blir allvarligt skadad eller sjuk kunna få hjälp. Jag har betalat för att vi skall kunna försvara oss att det finns poliser som kan stäva brott och domstolar att döma den som stjäl eller skadar någon. Men jag har ta mig fan inte betalat skatt för det skall sitta dummerjönsar och spy galla.
Fan va dumt skrivet.
Har du pengar så betalar inte skattebetalarna ditt äldreboende. Utan det gör du själv.
Känner flertal som har gett bort allt till sina barn och "hyr" sitt hus av sina barn för att inte äldreomsorgen ska äta upp hela arvet då det är dyrare att bo i en sunkig lägenhet på äldreboendet än tex stora gårdar de jobbat av.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
makhno_ makhno_ skrev:
Som alla borde veta har sossarna (och alla andra) gjort en kraftig högergir. Man måste vara väldigt ung, och okunnig, om man anser att sossarna håller på att bli vänsterextrema. Sverige ligger ju alltid lite efter och ligger i högerkurvan när andra går in i vänsterkurvan. Både i USA och UK är unga människor väldigt vänster och om ett val eller två kommer det att börja märkas på allvar. Största missnöjet handlar om bostäder och anställningsformer. Löser man inte detta kommer vänstersvängen blir rejäl även här. Att skylla på invandrare kommer att sluta fungera som avledningsmanöver, svenskar är i regel för bra utbildade och inte tillräckligt paranoida och rädda (utanför vissa personlighetstyper)
Man var väl helt enkelt tvungna när resurserna inte räckte längre. 70-talets extrema skattenivåer och genomreglerade marknader ledde ju till rena misären, det skapade ett folk av fifflare och stagnerade ekonomi.

Vad som är problemet med dagens vänster är att man i brist på egna visioner anammat den skadliga identitetspolitiken som går ut på att utmåla olika grupper som offer, och lösningen är som alltid bidrag och regleringar.
 
  • Gilla
  • Älska
Keiller och 3 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Man var väl helt enkelt tvungna när resurserna inte räckte längre. 70-talets extrema skattenivåer och genomreglerade marknader ledde ju till rena misären, det skapade ett folk av fifflare och stagnerade ekonomi.

Vad som är problemet med dagens vänster är att man i brist på egna visioner anammat den skadliga identitetspolitiken som går ut på att utmåla olika grupper som offer, och lösningen är som alltid bidrag och regleringar.
Sossarna svängde åt höger med GP i spetsen.. när man nu efter åtskilliga partiledare utan riktigt focus och pondus så vänder man sig tillbaka till ursprunget..
kommunismens kölvatten..
Därför väljer man alltid att samarbeta med v och mp. I vissa fall så är man tvungen att lyssna till med skara medelinkomsttagare som röstar på S och även den del som är verksam inom partiet... Då får man ta till samarbete med andra lite mer liberala eller partier åt höger för att nå sitt mål..

För Sverige i tiden sa en klok och vis ledare..
makten framförallt säger en Sosse..
makten och härligheten, oavsett kostnaden, för den tar andra.. sa sossen och kastade bort 150 miljarder.... :cool:
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
A
B BJKALLE skrev:
Nä inte speciellt har mitt hus och trivs det och planerat så jag kan bo kvar tills de bär ut mig med fötterna först. Bor billigt och bra.
inte länge till om vissa makter inom S får som de vill..
 
A
B BJKALLE skrev:
Jag vet inte var du får din information om avundsjukan, så har den alltid funnits. Jantelagen (norska och danska: Janteloven) är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). ... Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka ut och tro att man är bättre än andra på något sätt. Så det verkar som avund finns i andra länder.
Inget fel att sticka ut eller ha bra självförtroende.. tvärtom det kan ge fördelar.
Men man måste kunna hantera detta också..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Är det bristen på bostäder i storstäderna som är orsaken till de ökande priser på bostäder?

Eller är det ökande utgifter för drift och underhåll som gör att fastighetsägare höjt hyrorna?

Eller beror höga bostadspriser på att det är väldigt dyrt att bygga?

Även om politikerna skulle sjösätta ett nytt miljonprogram och bygga x antal bostäder på x antal år, tror du att bostadspriserna då automatiskt skulle sjunka drastiskt?

Om det behövs byggas fler bostäder ska det då vara hyresrätter ägda av staten eller småhus som gemene man ska äga?

Och det är väl egentligen bara statligt byggda och statligt ägda bostäder som hyrs ut mot en avgift som täcker det statligt skötta underhållet som kan få folk att bo billigt utan att någon privat aktör kan tjäna pengar på det.

Fast jag tror det skulle bli svart handel med kontrakt på såna billiga bostäder också och indirekt innebära höjda bostadspriser.
Jag har under antal år förhandlat om hyror i HGF Stockholm det stora problemet är att kommuner inte själva bygger hyresrätter. Om det finns en balans med hyresrätter så ger de alla möjlighet att hitta ett boende och priserna på bostadsrätterna och småhus skulle lugna ner sig inte säker sjunka men kanske stanna upp. Det är inte dyrt att bygga hus. i Göteborg har man nyproducerade lägenheter storlek 3:a för runt 8 000kr. Kommunerna försöker få ut maximalt för marken så där av ökade kostnader och att det är svårt att bygg i befintlig bebyggelse.

Varje år får hyresvärdarna kompensation för prisökningar m.m. där av att hyran ökar mer än inflationen i samhället, så underhållskostnaden m.m. är inte den stora frågan. Felet är att man tror att marknaden kan hantera dessa frågor och då förstår man inte vad som driver företag att driva sin verksamhet. Som företagare och företag försöker man nå maximal vinst och framför allt om konkurrensen är dålig. Det finns företag som drivs med ideal men ofta försvinner dessa ganska snabbt så på friskolor. När det gäller statliga fastigheter så tar de ut marknadshyra. För några års sedan skulle Naturhistoriska museet flytta ut från sina lokaler för att Statens Fastighetsverkets skulle höja hyran med fler tiotals procent. Vilken marknad finns det för ett gammalt museelokal?

Hyresrätter fungera som insteg på boendemarknaden och som en regulator (skilsmässor, dödsfall m.m.). När man inte bygger tillräckligt med hyresrätter så blir hela bostadsmarknaden snedvriden. Unga människor skall inte lägga sina pengar på bostaden eller pensionssparande utan använda pengarna för att sätt bo och skaffa barn. När man har gjort detta då kan man se sig om efter något dyrare boende som bostadsrätt eller småhus.

En del tror att marknadshyror är svaret på frågan men de skulle inte fungera. Jag bor i Norrland och här river man eller låter hyresrätter stå tomma istället för sänka hyran och få dem uthyrda, Så den tanken gick inte!
 
Tack för en bra diskussion!
 
Maskintok skrev:
Sossarna svängde åt höger med GP i spetsen.. när man nu efter åtskilliga partiledare utan riktigt focus och pondus så vänder man sig tillbaka till ursprunget..
kommunismens kölvatten..
Därför väljer man alltid att samarbeta med v och mp. I vissa fall så är man tvungen att lyssna till med skara medelinkomsttagare som röstar på S och även den del som är verksam inom partiet... Då får man ta till samarbete med andra lite mer liberala eller partier åt höger för att nå sitt mål..

För Sverige i tiden sa en klok och vis ledare..
makten framförallt säger en Sosse..
makten och härligheten, oavsett kostnaden, för den tar andra.. sa sossen och kastade bort 150 miljarder.... :cool:
Ock det skall komma från dem som så gärna vill ha makten att de går i säng med Sverigedemokraterna och ger bort mer än 110 miljarder varje år i jobbskatteavdrag (bidrag).:thinking::thinking::thinking: m.m.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte länge till om vissa makter inom S får som de vill..
Jo då för jag är inte slav under någon bank som de flesta andra som inte har amorterat på sina skulder. Tänk på vad Göran Persson sa " Den som är satt i skuld är icke fri".
 
R Rkarlsson skrev:
Fan va dumt skrivet.
Har du pengar så betalar inte skattebetalarna ditt äldreboende. Utan det gör du själv.
Känner flertal som har gett bort allt till sina barn och "hyr" sitt hus av sina barn för att inte äldreomsorgen ska äta upp hela arvet då det är dyrare att bo i en sunkig lägenhet på äldreboendet än tex stora gårdar de jobbat av.
Hur dum för man blir kan man replikera kan man ju säga. Du lever gott på att det är ett lugnt och välordnat land och du slipper lägga ut pengar på din egna säkerhet. I Brasilien måste man bygga dubbla hissar för säkerhetsskull, där hushållspersonal åker i en och de som bor i lägenheten än annan. Det kostar pengar. Du betalar inte själv en vistelse på sjukhus m.m. Så vem fan är dum i huvudet?
 
A
B BJKALLE skrev:
Ock det skall komma från dem som så gärna vill ha makten att de går i säng med Sverigedemokraterna och ger bort mer än 110 miljarder varje år i jobbskatteavdrag (bidrag).:thinking::thinking::thinking: m.m.
Du påstår att jag är moderat? ..:rofl::rofl:
Annars så kom det från mig nyss..
Och jag samarbetar inte med SD eller annat parti... :cool:
 
A
B BJKALLE skrev:
Ock det skall komma från dem som så gärna vill ha makten att de går i säng med Sverigedemokraterna och ger bort mer än 110 miljarder varje år i jobbskatteavdrag (bidrag).:thinking::thinking::thinking: m.m.
pengar som stannar i landet är ju till för att få fart på konsumtionen..
Det gynnar även staten med bra och högt konsumtions flöde..
straffskatt sina medborgare gynnar ingen..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sossarna börjar få slut på andras pengar för att hålla sina väljare nöjda och glada och gör nu allt för att pungslå oss skattebetalare ännu mer!
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Dumheter! Hur skulle då sossarna få 27 - 30% av rösterna. Tror det finns så många bidragstagare? Hur är det själv? Har du inte gått i skolan eller haft barn som gjort det? Har du föräldrar på äldreboende eller med hemtjänst? Det finns ett mycket bra svenskt ordspråk "Tala är silver, tiga är guld". Jag har betalat för att andras barn skall få en bra skolutbildning, att äldre skall få hjälp när de blir äldre och att när någon blir sjuk så skall det få hjälp. Likaså att den som blir arbetslös skall kunna överleva eller om man blir allvarligt skadad eller sjuk kunna få hjälp. Jag har betalat för att vi skall kunna försvara oss att det finns poliser som kan stäva brott och domstolar att döma den som stjäl eller skadar någon. Men jag har ta mig fan inte betalat skatt för det skall sitta dummerjönsar och spy galla.
Det är nog ingen som sätter sig emot det, men nu går det massor med pengar rakt ner i fickan på terrorister, bidragsfuskare och kriminella. Det slösas pengar på menlösa myndigheter, byråkrati och annat trams...
Vi som jobbar och betalar skatt betalar mer och mer i skatt och vi får mindre och mindre tillbaka...
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du kan ju kolla siffrorna själv sysselsättningsgraden är enligt ekonomifakta 80.8% för personer 20-64år vilket är mer relevant än att titta på 15-74 som man använder internationellt. Definitionen av sysselsatt är

"En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka. Arbetet kan vara som anställd, egen företagare eller att man hjälper till i familjens företag. Personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder inkluderas också som sysselsatta."

Så här ingår alltså personer som har så liten arbetstid att de omöjligt kan klara sig på lönen och även en hel del bidragsanställningar varför man kan anta att det är betydligt lägre än 80% som faktiskt försörjer sig själva, resterande lär lyfta någon form av bidrag då vi inte har någon större mängd personer som lever på räntor...

Så jo det finns väldigt många bidragstagare, och de är en väldigt viktig målgrupp för sossarna nu när de tappat hälften av alla manliga LO medlemmar till SD.
Nu blir det inte relevant då 61,5% alla barn mellan 15-19 år går i gymnasiet 355 000 st så dessa är ju inte arbetssökande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.