Det blir vansinnigt fint allting ni gör, @Bernieberg och @FruB. Mer än en gång har jag tänkt att nja, det där är nog en roligare idé än bra, men varje gång har jag haft fel. Gång på gång blir jag efteråt imponerad både av idéerna och genomförandet.

En rakt igenom glädjande tråd att följa! :D(y)
 
  • Gilla
  • Älska
Q88 och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt.
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Med beröm godkänt!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir vansinnigt fint allting ni gör, @Bernieberg och @FruB. Mer än en gång har jag tänkt att nja, det där är nog en roligare idé än bra, men varje gång har jag haft fel. Gång på gång blir jag efteråt imponerad både av idéerna och genomförandet.

En rakt igenom glädjande tråd att följa! :D(y)
Tack för de fina orden! Brukar själv vara lite skeptisk till många idéer (sällan jag som kläcker dem) men också glad i slutänden :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Nötegårdsgubben Supersnyggt och det blir så fina slutresultat.

För mig är det en av vinnigen med Byggahus. Alla som har en drös projekt på G. Där man kan känna "men jösses hur ska set här se ut".
Och så blir det superfint!.

Det behöver inte alltid vara i min smak för att jag ska kunna uppskatta att nån gjort något som är fint för deras hus och smak!

Keep it up!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Målargrejorna är lagda på hyllan och projekt utetrappa har startat. Bara resten kvar nu.

[bild]

Lite osäkra på hur man bäst får till det så har startat en egen tråd om någon har synpunkter att bidra med:

[länk]
Resten går alltid mycket fortare!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det attack på trappan. Med spett, lite borrhammare och allehanda egyptiska tekniker med hävarmar, kilar och klossar gick det ganska bra. Första målet var att få undan de befintliga blocken tillräckligt för att inte vara i vägen och dit kom vi. Fick också grävt undan en släpkärra med sten och grus som låg under trappan. Nästa steg blir att gräva för att få en bra grund till fundamenten de nya blocken ska ligga på.

En utomhustrappa av betong uppvisar tecken på renoveringsarbete med borttaget grus och synlig jord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av en trappa där betongblock flyttats och grus grävts undan, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenarbeten pågår på en trappa, med borttagna block och uppgrävd jord framför en vit ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppgrävd trappa med borttagna betongblock, verktyg och en hög med grus som ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
Titta. vilken fin liten grotta! Ska ni lägga tillbaka på samma sätt, eller göra ett större plan framför dörren?
 
S Senior skrev:
Titta. vilken fin liten grotta! Ska ni lägga tillbaka på samma sätt, eller göra ett större plan framför dörren?
Det blir ungefär samma konstruktion som tidigare men ett steg högre så man kommer upp i nivå med golvet inne och det översta blir 800 mm vilplan. Och så ska det dit ett räcke likt det på balkongen.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska ni återanvända den fina krysshamrade graniten?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska ni återanvända den fina krysshamrade graniten?
Den gamla försöker vi nog sälja. Men den nya är också krysshamrad och fin :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det jobbas på med utetrappan. Hyfsad tajmning med vädret att köra uteprojekt på södersidan denna veckan.

Först grävde vi ur så vi kom ca 50 cm under marknivå. Längst in i hörnet låg rejäla stenar och betong så valde att behålla en del där. Behövs ingen dränering där så det blir mest att man byter lite slit och bilande mot lite mer komplicerad gjutning.

En utegrävd plats för trappa med stenar, betongrester och verktyg vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När grävningen var klar la vi geotextil i botten och sen en dräneringsslang längst ut i kanten på graven. Passade även på att göra en ”makadambrunn” vid verandans stuprör så att dräneringen kan fånga upp det vattnet också. Dräneringen anslöts till dagvattnet vid stupröret runt hörnet. Gick bra att göra ett hål och gjuta in en anslutning.

Grävd mark för utetrappa med geotextil, makadam och dräneringsslang intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geotextil och makadam placerade runt ett stuprör vid förberedelser för dränering vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grop för fundament med geotextil, dräneringsslang och makadam nära en veranda och ett stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grop med geotextil och en dräneringsslang inför gjutning av utetrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det la vi makadam till underkant av fundament och vägde av. Packade med en hemmagjord stamp av slägga och en regelstump.

Nu har vi kommit en bra bit med formarna. De svåra delarna är tillsågade och allt är lite halvt färdigbyggt. Nästa steg blir att armera medan delar av formen fortfarande går att flytta så blir det enklare. Sen färdigställande av formen med lite mer stöd etc. och betong!

Konstruktion av utetrapp med formar, geotextil, makadam och dräneringsslang i framsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggnad av utetrappa med makadam, geotextil, dräneringsslang och träformar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tegelbernie och 1 till
  • Laddar…
Hm, är det verkligen en bra ide att koppla ihop dagvatten och dränering? Risken är väl att man vid ett hällregn pumpar ut vatten i dräneringen? Spelar iofs kanske inte så stor roll vid trappan.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ser ingen lövsil på stupröret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.