Ett märke får monopol och tar över hela marknaden, vilket?

  • Antal röster
    2 663
  • Omröstningen stängd .
Jannepia Jannepia skrev:
Haha, kan inte låta bli Grymt nöjd med alla mina Ryobiverktyg sen minst 10 år tillbaka Kan varmt rekommendera dom
Haha, dem är helt okej absolut. Menade mest att det verkar gått många förbi att dom inte är den enda tillverkaren som har en arsenal av verktyg som alla drivs med samma 18v batteri, vissa tror att ryobi är själva med detta eller åtminstone var först.
 
useless useless skrev:
Undrar hur många det är som röstat på festool som använder dom till vardags och inte bara röstar för att dyrast borde vara bäst?
Jobbar som målare å privat har ja i stortsett uteslutande festool, sticksåg, sänksåg, kap/gersåg, slipmaskiner, handöverfräs, skruvdragare, borrmaskin, dammsugare å en del tillbehör. Dyrt beror på hur man ser de. Kommer ja slita ut dom under min livstid, -nä. Byggt ett hus en friggebod lekstuga, möbler, staket mm å de e en fröjd varje gång grejerna kommer fram å e nästan aldrig begränsad, för maskinerna gör va dom ska å lite till. De ja saknar är dok en klyvsåg sen e ja fullkittad.
Å ja har även andra maskiner senaste inköpet blev en ny tigersåg hos biltema då meecen från jula gav upp (används mkt till skitgöra fällt nårra träd samt tatt en del stora rötter bland jord å skit. Nuvarande Vinkelslip en blå bosch då ja bränt 3 biltema:crysmile: men dom två sistnämnda verktygen får utstå mkt skit
 
Redigerat:
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi har en vinnare! MAKITA! :strong:
 
  • Haha
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Fel låt vann!
 
  • Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 6 till
  • Laddar…
Måste va många hobbysnickare som röstat.:thumbdown:
 
  • Gilla
  • Haha
n88473 och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Stefan N Stefan N skrev:
Måste va många hobbysnickare som röstat.:thumbdown:
Inte för att vara sån men det är väl sånna som detta forum är till för.

Själv har jag problemet att mina makitas som jag använder professionellt aldrig går sönder så jag får byta. Köpte på mig 2015 och det enda som jag slitit ut är skruvdragarna. Alla batterier fungerar fortfarande så jag kan inte motivera ett byte :p särskilt inte då jag såklart fyllt på med nakna maskiner eftersom.

Dom på jobbet som kör svart-gult får ju byta verktyg varje år, orättvist..
 
  • Gilla
Hennerfors och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Måste va många hobbysnickare som röstat.:thumbdown:
Det är väl en mening med att rika köper kvalitet inte fan åker de till Ikea el köper makita o ryobi
 
K kortis skrev:
Det är väl en mening med att rika köper kvalitet inte fan åker de till Ikea el köper makita o ryobi
Nej rika använder nog inte verktyg alla, det har de folk till.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Nej rika använder nog inte verktyg alla, det har de folk till.
det har du ju rätt i , men om vi säger välavlönade då
'
 
På min tid! Vilket inte är så länge sen, bland de klasskamrater som hade hiss upp till takvåningen i City istället för en sketen etagevåning på söder så minns jag att snålhet och reklamblad verkade vara förhärskande inköpsprinciper, ja eller en uppfriskande promenad över Riksbron eller Norrbro till Clas Ohlson för att köpa sämsta tänkbara alternativ, därefter hem för att be sonen eller dottern att sätta igång rätt kanal på Bang och Olufsen systemets 3-filiga fjärrkontroll.
Det finns dock en rationalitet i det hela och det är att om du nu har pengar så har du nog inte tid och då är oftast en Black and Decker eller Grön Bosch från närmsta K-Rauta det givna valet för att dra i just den där skruven.
 
P
Jag har verktyg av märkena (grön) Bosch, Ryobi, Black & Decker, Skil, och säkert fler som jag har glömt.

Det enda elektriska verktyg jag har varit missnöjd med är en skruvdragare från Jula (minns inte märket; det var nog Julas eget låprismärke). Den skruvdragaren var för klen när jag skulle bygga en trätrall, men innan dess klarade den allting jag försökte använda den till.

Inget av mina elektriska verktyg har gått sönder.

Det finns ingen anledning för mig att köpa verktyg som håller högre kvalitet (främst hållbarhet) än vad jag behöver. Jag bygger inte trätrall, staket med grindar, vedbod eller hundkoja varje år.

Den som bygger ett attefallshus varje år eller är verktygsfetischist har förstås andra krav (och det är helt OK att vara verktygsfetischist).
 
  • Gilla
Skalis4ever och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har verktyg av märkena (grön) Bosch, Ryobi, Black & Decker, Skil, och säkert fler som jag har glömt.

Det enda elektriska verktyg jag har varit missnöjd med är en skruvdragare från Jula (minns inte märket; det var nog Julas eget låprismärke). Den skruvdragaren var för klen när jag skulle bygga en trätrall, men innan dess klarade den allting jag försökte använda den till.

Inget av mina elektriska verktyg har gått sönder.

Det finns ingen anledning för mig att köpa verktyg som håller högre kvalitet (främst hållbarhet) än vad jag behöver. Jag bygger inte trätrall, staket med grindar, vedbod eller hundkoja varje år.

Den som bygger ett attefallshus varje år eller är verktygsfetischist har förstås andra krav (och det är helt OK att vara verktygsfetischist).
H Huzzbutt skrev:
På min tid! Vilket inte är så länge sen, bland de klasskamrater som hade hiss upp till takvåningen i City istället för en sketen etagevåning på söder så minns jag att snålhet och reklamblad verkade vara förhärskande inköpsprinciper, ja eller en uppfriskande promenad över Riksbron eller Norrbro till Clas Ohlson för att köpa sämsta tänkbara alternativ, därefter hem för att be sonen eller dottern att sätta igång rätt kanal på Bang och Olufsen systemets 3-filiga fjärrkontroll.
Det finns dock en rationalitet i det hela och det är att om du nu har pengar så har du nog inte tid och då är oftast en Black and Decker eller Grön Bosch från närmsta K-Rauta det givna valet för att dra i just den
Vissa verktyg använder man ju väldigt ofta och ska därför vara av bra kvalitet och sedan spelar det ju roll hur ung man är, för ska man ha grejjerna i 40-60 år så kör man kvalitet om man har råd. Det är dyrt att köpa billigt. Men använder man något någon gång o året så kan man ju satsa på fogsvans o borrsväng o vanlig mejsel, sådant funkar ju utmärkt
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag är grundligt trött på den allmänna tävlingen om vem som kan sälja sämst kvalitet till lägst pris. Det skadar miljön och äter upp mycket pengar för folk.

Å andra sidan är jag långt ifrån rik.

Därför finns det vissa verktyg som får vara billiga. Handcirkeln som jag kör plåtklingan i är en modern Black&Decker. Ingen handcirkel håller för den misshandeln så därför blev det billigt skräp till det ändamålet.
I övrigt försöker jag skaffa det bästa som jag har råd med och kan motivera ekonomiskt för sitt ändamål. Oberoende av märke. Därför går mina handmaskiner hela vägen från 1960-tals Metabo upphittad på den kommunala sophanteringen till modern Fein köpt för en massa pengar. Där finns Makita och Milwaukee och DeWalt och Bosch och Eibenstock och faktiskt en Black&Decker från 90-talet när de fortfarande höll hygglig kvalitet. .
 
  • Gilla
snuttekudden och 3 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Men använder man något någon gång o året så kan man ju satsa på fogsvans o borrsväng o vanlig mejsel, sådant funkar ju utmärkt
Nej, det är jag för lat för.
 
P pmd skrev:
Nej, det är jag för lat för.
Man blir mindre lat ju äldre man blir och har man ont om pengar så är lathet inget alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.