Handyman 1 skrev:
Är marken plastad?
Japp, marken är plastad och under den ligger de sten/grus.
 
B Bjulle2 skrev:
Ett tag sedan någon skrev, men testar!

Hade under förra sommaren och det börjar stiga nu igen upp till omkring 85-90% RH i de två mätare jag har nere i krypgrunden (ca 100kvm). Vi har en sorptionsavfuktare (Acetec PD150) ståendes där nere och alla ventiler är tätade, men de kryper ändå upp mot en 85-90% som värst sommartid (än så länge i princip bara bott i huset under en sommar, byggt 2010). Tror avfuktaren är i stort sätt lika gammal som huset (dvs ca 8-10 år). Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den) och kontrollera inställningar, men vad mer kan tänkas vara fel tro? För den borde klara av det bättre känns det som än 85-90% sommartid? Exakt i skrivande stund visar mätare 1: 91%, 12,0 grC och den nyaste mätare 2: 89%, 12,2 grC.
Senast jag var ner i grunden kunde jag inte se eller känna någon lukt som skulle vara oroande. Dock så slog avfuktaren ifrån förra sommaren (-20) då den försökt få ned luftfuktigheten till inställt värde (ca 70% RH), utan att lyckas under en månads tid. Så de känns ju som att den inte klarar av uppgiften. Men den borde i normala fall göra det? Eller är den för klen för uppgiften?
Du kan kolla att det regelbundet blåser i våtslangen.
Kolla med hygrometer att luften från våtslangen håller nära 100% fuktighet.
Kolla att det blåser varmt i våtslangen.
 
B Bjober skrev:
Du kan kolla att det regelbundet blåser i våtslangen.
Kolla med hygrometer att luften från våtslangen håller nära 100% fuktighet.
Kolla att det blåser varmt i våtslangen.
Utblåset är dock placerat under altanen så jag har tyvärr svårt att komma åt det. Finns en lucka i sidan på altanen, men förra ägaren har lagt en del plankor/brädor där, men jag har tänkt jag skall rensa bort dom därifrån då jag anar att poängen med luckan är att man skall kunna krypa fram till utblåset.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vet inte, men börja med att koppla en shelly 1Pm tex.
Då kan du se hur mycket den jobbar och när.
Om den går kontinuerligt drar den väl runt 7-8000kwh/år.
[länk]
Ok, skall testa att byta filter, rengöra/serva den (enligt leverantörens serviceinstruktioner) och kontrollera inställningarna först.
Vi har ingen hög förbrukning tycker jag, ca 10-12 000 kWh/år på 2 personer och numera även med en elbil i hushållet (ca 3-400 kWh/mån för tillfället på bilen).
 
Det borde inte vara några problem för den maskinen att sänka till önskade nivåer. Ifall den fungerar som den ska vill säga.
 
B Bjulle2 skrev:
Ok, skall testa att byta filter, rengöra/serva den (enligt leverantörens serviceinstruktioner) och kontrollera inställningarna först.
Vi har ingen hög förbrukning tycker jag, ca 10-12 000 kWh/år på 2 personer och numera även med en elbil i hushållet (ca 3-400 kWh/mån för tillfället på bilen).
Då fungerar antagligen inte värmeelementet i avfuktaren, den borde addera ett antal tusen kWh per år.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då fungerar antagligen inte värmeelementet i avfuktaren, den borde addera ett antal tusen kWh per år.
Ok, kan de anses som ett dolt fel vid ett husköp? Eller anses avfuktaren kanske inte som en egentlig tillhörighet till huset? Fick inte reda på att de skulle vara något fel på den samt godkänd besiktning.
 
Ja det är högt men knappast något speciellt scenario i dessa kretsar. Jag har skrivit en post tidigare här som jag nästan glömt bort. Läs den :D har följt mätvärdena nu sedan dess. Det ser ut ungefär såhär hos mig:

Innan jag hade avfuktare så låg den mellan 65-100% maj- augusti. Andra delar av året 30-40. Avfuktaren hos mig går bara till och från under maj-augusti. Resten av året bara ventilationen. Avfuktaren trycker ner fuktigheten från > 65 % till ungefär 55% sedan tar det ett par timmar innan den börjar igen. Elförbrukning mer eller mindre obefintlig. Är SJUKT nöjd med köpet.

OCH! Radon dödar 400-500 personer om året. Radonet har inte en chans mot avfuktaren. Den käkar radon till frukost.

P.S! Säljer inte avfuktare!

B Bjulle2 skrev:
Ett tag sedan någon skrev, men testar!

Hade under förra sommaren och det börjar stiga nu igen upp till omkring 85-90% RH i de två mätare jag har nere i krypgrunden (ca 100kvm). Vi har en sorptionsavfuktare (Acetec PD150) ståendes där nere och alla ventiler är tätade, men de kryper ändå upp mot en 85-90% som värst sommartid (än så länge i princip bara bott i huset under en sommar, byggt 2010). Tror avfuktaren är i stort sätt lika gammal som huset (dvs ca 8-10 år). Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den) och kontrollera inställningar, men vad mer kan tänkas vara fel tro? För den borde klara av det bättre känns det som än 85-90% sommartid? Exakt i skrivande stund visar mätare 1: 91%, 12,0 grC och den nyaste mätare 2: 89%, 12,2 grC.
Senast jag var ner i grunden kunde jag inte se eller känna någon lukt som skulle vara oroande. Dock så slog avfuktaren ifrån förra sommaren (-20) då den försökt få ned luftfuktigheten till inställt värde (ca 70% RH), utan att lyckas under en månads tid. Så de känns ju som att den inte klarar av uppgiften. Men den borde i normala fall göra det? Eller är den för klen för uppgiften?
 
apotekarnes
Jag har en acetec pd-250 på vinden och den har jag faktiskt behövt laga tre gånger. En gång gick styrkortet sönder (åskväder), ett värmeelement pajade efter några år och nu senast fick jag byta ut spjällmotorn där ett par drev(i plast) gick sönder. Det är lätt att öppna och laga en acetec avfuktare, men du måste ju förstås krypa in och hämta den först. Det finns inte så många olika delar i den så det borde vara ganska lätt att felsöka.
 
B Bjulle2 skrev:
Ok, kan de anses som ett dolt fel vid ett husköp? Eller anses avfuktaren kanske inte som en egentlig tillhörighet till huset? Fick inte reda på att de skulle vara något fel på den samt godkänd besiktning.
Ett värmeelement kostar väl runt en tusenlapp bara och är inte att betrakta som ett dolt fel då det går att upptäcka om man bara tittar efter (resistans, varmluft i utblås, eventuell amperemeter).

Släpp ”dolda fel”-tänket, och sikta på att fixa felet bara.
 
B Bjulle2 skrev:
. Tänkte jag skall testa att byta filter på den (första bytet jag gör på den)
Oj, hur läge har du haft filtret då ?

Jag byter filter varje år och det brukar vara rikttigt igensatt då, förra ägaren dammsög filtren men dom är såpass billiga att jag har bytt dom istället.
 
GlennB GlennB skrev:
Oj, hur läge har du haft filtret då ?

Jag byter filter varje år och det brukar vara rikttigt igensatt då, förra ägaren dammsög filtren men dom är såpass billiga att jag har bytt dom istället.
Det har suttit snart ett år, så tänkte byta det nu samt se över hela avfuktaren (förutsatt att de stämde att de bytte filtret strax innan vi flyttade in). Men jag tänker byta filter 2ggr per år är min plan. Det är väldigt lättillgängligt att krypa där nere samt rent och snyggt så de är inte så omständigt :)
 
E Eyerash skrev:
Ja det är högt men knappast något speciellt scenario i dessa kretsar. Jag har skrivit en post tidigare här som jag nästan glömt bort. Läs den :D har följt mätvärdena nu sedan dess. Det ser ut ungefär såhär hos mig:

Innan jag hade avfuktare så låg den mellan 65-100% maj- augusti. Andra delar av året 30-40. Avfuktaren hos mig går bara till och från under maj-augusti. Resten av året bara ventilationen. Avfuktaren trycker ner fuktigheten från > 65 % till ungefär 55% sedan tar det ett par timmar innan den börjar igen. Elförbrukning mer eller mindre obefintlig. Är SJUKT nöjd med köpet.

OCH! Radon dödar 400-500 personer om året. Radonet har inte en chans mot avfuktaren. Den käkar radon till frukost.

P.S! Säljer inte avfuktare!
Jo, men jag har ju en avfuktare installerad så jag tycker den borde klara av det bättre än vad den gör i dagsläget. Där av mitt inspel i denna tråd.
 
B Bjulle2 skrev:
Jo, men jag har ju en avfuktare installerad så jag tycker den borde klara av det bättre än vad den gör i dagsläget. Där av mitt inspel i denna tråd.
låter inte som den fungerar så bra då? Eller ja. Jag har ju gjort andra åtgärddr med. Du har ju ett ganska nytt hus tänker jag. Mitt hus är ju gammalt som gatan (1960). Men jag harven gjort andra åtgärder. Två lager plast och sådär? Vad är det för krypgrund? Material och sådär? :)
 
Man märker att fuktigheten kommer nu, min avfuktare är ställd 63% +-4 så den avfuktar vid 67 ner till 59 och från att inte ha gått alls mer än ventilation så har den nu börjat avfukta i princip varannan till var 3e timme beroende på vädret.

Känns skönt när den funkar så eftersom du hade lättillgängligt så gå ner, byt filter och se över den. Är du osäker ring nån som kommer och felsöker innan du köper nåt nytt för onödiga pengar om den kan lagas billigt

Sen är det viktiga att man har koll, ser der bra ut och luktar bra så är det oftast bra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.